نان چرا و چقدر گران شد

از روز گذشته نان در سراسر کشور گران شد و این در حالی بود که دولت اصرار داشت نان را گران نکرده بلکه به نانواها اجازه داده شده نان را گران کنند! اما چرا نان گران شد در حالی که یارانه نان همان 5500 تومان باقی ماند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نان چرا و چقدر گران شد


از روز گذشته نان در سراسر کشور گران شد و این در حالی بود که دولت اصرار داشت نان را گران نکرده بلکه به نانواها اجازه داده شده نان را گران کنند! اما چرا نان گران شد در حالی که یارانه نان همان 5500 تومان باقی ماند.


نان از روز گذشته گران شد اما آیا این گرانی لزومتی داشت؟

آخرین افزایش قیمت نان به 30 ماه پیش برمی‌گردد، آنجا که دولت سعی کرد در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با کاهش یارانه نان، قیمت‌ها را افزایش داده و کیفیت را اصلاح کند اما به دلیل تورم 40 درصدی در سال 91 و تورم سال‌های 92 و 93 دولت قیمت نان را ثابت نگه داشت و نانوایان هم دوباره دست به دامن روش‌هایی مانند کاهش وزن چانه یا افزایش قیمت نان به بهانه اضافه کردن شیر یا کنجد به نان شدند و نان 600 تومانی را 1000 تومان فروختند. اما دوباره از شهریورماه بحث اصلاح یا افزایش قیمت نان قوت گرفت. علی قنبری، رئیس جدید شرکت بازرگانی دولتی چند روز پس از انتصابش (اواخر شهریورماه) درباره زمان اصلاح قیمت نان و برنامه دولت برای این کار گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل قیمت نان است، چون مصرف عامه دارد و باید با احتیاط در این زمینه تصمیم‌گیری شود.  پیشنهاد ما واقعی شدن قیمت نان است، به نحوی که به مردم فشار وارد نشود و از طریق پرداخت یارانه به مردم این افزایش جبران شود. وی به این نکته هم اشاره کرد که نانوایی‌ها، دولت و مصرف‌کنندگان از وضعیت فعلی رضایت ندارند و در طرح جامعی که در دولت در حال بررسی است به سمت قیمت واقعی نان خواهیم رفت. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود:‌ این طرح امسال به تصویب دولت می‌رسد و در صورت تصویب آن یارانه 10 هزار میلیارد تومانی که الان برای تولید نان پرداخت می‌شود، کاهش پیدا می‌کند و 3 هزار میلیارد تومان از این یارانه آزاد می‌شود. سرانجام این موضوع در هیات دولت مطرح شد و در اواسط آبان ماه هیات دولت تصویب کرد که نان از اول آذر امسال گران شود. هیات وزیران در تاریخ 14 آبان 93 تصویب کرده است، قیمت انواع نان از اول آذرماه 1393 حداکثر به میزان 30 درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه‌های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی‌ها نسبت به قیمت‌های رسمی و مصوب سال 1392 در سراسر کشور افزایش می‌یابد.  براساس این مصوبه، «قیمت فروش گندم از اول آذرماه 1393 برای نانوایی‌های یارانه‌ای در سیلو و انبارهای تحت اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران سراسر کشور از قرار هر کیلوگرم 6/650 ریال تعیین می‌شود و برای سایر متقاضیان گندم، براساس قیمت تمام شده محاسبه می‌شود». با این وجود اجرای این مصوبه تا دیروز دهم آذر اجرایی نشد تا اینکه اعلام شد نان گران شده است. دولتی ها دلیل گرانی نان را ضرر و زیان نانوایان دانستند و حتی نوبخت اعلام کرد که دولت نان را گران نکرد بلکه به نانواها اجازه داده شد تا 30 درصد نان را گران کنند. با این حال یارانه 5500 تومان نان به همان مقدار باقی مانده و افزایش قیمتی نداشته است.

هیات وزیران در تاریخ 14 آبان 93 تصویب کرده است، قیمت انواع نان از اول آذرماه 1393 حداکثر به میزان 30 درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه‌های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی‌ها نسبت به قیمت‌های رسمی و مصوب سال 1392 در سراسر کشور افزایش می‌یابد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان، قیمت جدید انواع نان با 30 درصد افزایش به طور متوسط را براساس تازه‌ترین مصوبه دولت اعلام کرد.

محسن لزومیان با تشریح جزئیات افزایش به طور متوسط 30 درصدی قیمت آرد و نان در استان تهران گفت: دولت به منظور بهبود کیفیت نان، کاهش ضایعات و اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، قیمت آرد و نان را در سراسر کشور اصلاح کرد که بر این اساس، کارگروهی که به ریاست استاندار در استان تهران تشکیل شده بود نیز شب گذشته در رابطه با قیمت نان در این استان به جمع بندی رسید.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان افزود: بر این اساس، قیمت هر قرص نان سنگک 800 تومان، بربری 700 تومان، لواش 225 تومان و تافتون 425 تومان تعیین شده است، ضمن اینکه قیمت انواع نان فانتزی نیز به طور متوسط 30 درصد نسبت به دوره قبل از اصلاح قیمت افزایش یافته است.

 

در همین حال، محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان صنعتی گفت: از دیروز دوشنبه قیمت نان بربری صنعتی 900 تومان، نان باگت 650 تومان، نان همبرگری 650 تومان و نان برکشن حدود 250 تا 260 تومان شده است.

البته نعمت الله ترکی معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری تهران گفت: با اتحادیه‌های نانوایان درباره افزایش 34 درصدی قیمت انواع نان به توافق رسیدیم.

وی افزود: این افزایش قیمت شامل تهران ، ری ، شمیرانات و پردیس می‌شود و با ابلاغی که از دهم آذر به فرمانداری‌ها صورت می گیرد، آنها در خصوص قیمت نهایی دیگر شهرستان‌های استان تصمیم گیری می کنند که به طور قطع این افزایش قیمت در دیگر شهرستان‌ها نسبت به تهران پائین تر هم خواهد بود.

در همین حال، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بر اساس مصوبه مورخ نهم آذرماه استانداری تهران قیمت انواع نان و آرد در شهرهای تهران، ری، شمیرانات و پردیس را به شرح زیر اعلام کرد:

نوع نان

وزن چانه

قیمت سابق

قیمت فعلی

بربری

600 گرم

500

700

سنگک

650 گرم

600

800

تافتون و لواش‌گردان

170 گرم

160

225

تافتون سنتی

280 گرم

300

425

 

گزارشهای میدانی نشان می‌دهد قیمت نان از صبح دیروز علی رغم اینکه سخنگوی دولت اعلام کرده بود نانوایی‌ها می‌توانند حداکثر تا 30 درصد قیمت نان را گران کنند اما در برخی از نانوایی‌ها، درصد افزایش قیمت‌ها بیشتر افزایش قیمت است. صبح دیروز در بسیاری از نانوایی‌ها قیمت نان بربری 700 تومان و قیمت سنگک 800 تومان گزارش شده است. این در حالی است که محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور شب گذشته اعلام کرده بود که دولت قیمت نان را افزایش نداده است و تنها به نانوایان اجازه داده است تا قیمت را تا 30 درصد افزایش دهند. قیمت‌های اعلامی براین اساس به این شکل محاسبه می‌شد که هر قرص نان بربری باید 650 تومان خرید و فروش شود و هر قرص نان سنگک هم باید 780 تومان داد و ستد شود اما بررسی‌های میدانی خلاف این مسأله را اثبات می‌کند. افزایش قیمت نان در شرایطی رخ داده است که بسیاری از مسئولین از افزایش قیمت نان با شیب ملایم خبر داده بودند اما دولت با مشخص کردن دقیق قیمت نان به نوعی فرار از مسئولیت مشکلات زیادی را برای مردم و نانوایان ایجاد کرده است.

نان در نقاط مختلف کشور با قیمت های مختلف عرضه می شود اما تقریبا همه نانوایی ها نان را حداقل 30 درصد گران کرده اند با این وجود امیدواریم این افزایش قیمت حداقل به افزایش کیفیت نان منجر شود و مردم نان گران شده را با کیفیت بهتری بر سر سفره های خود بگذارند.

محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


مطالب مرتبط:

اجرای زیرپوستی فاز دوم گرانی‌ها!

موج گرانی‌ها در راه است؟

وام مسکن عامل گرانی خانه؟!

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت