منتظر حقیقی چگونه باید باشد؟
منتظر حقیقی چگونه باید باشد؟
نباید برای آمدن امام وقت مشخص كرد و اگر كسی را دیدیم كه برای ظهور امام وقت مشخص كرد تكذیبش كنیم . چرا كه از این كار در روایات اهل بیت (علیه السلام) به شدت نهی شده و مكرر فرموده اند: كذب الوقاتون.
در این مقاله به مجموعه ای از وظایف و تکالیف که باید عملی شود تا یک فرد، منتظر حقیقی مولا و امام خود باشد اشاره می کنیم:
اطاعت و پیروی از نایب امام زمان (علیه السلام)
یكی از مهمترین وظیفه شیعه در عصر غیبت گوش دادن به فرمان نماینده و نایب امام عصر است، به این معنا كه در تمام كارها و حوادث كه در صورت حضور امام، با نظارت و ولایت او انجام میگرفت. در عصر غیبت باید با نظارت فقیه جامع الشرایط انجام گیرد.
چنانكه خود امام زمان (علیه السلام) در پاسخ به نامه اسحق بن یعقوب فرمود: و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی روات حدیثنا فانهم حجتی علیكم و انا حجه الله: در حوادث واقعه به راویان حدیث ما مراجعه كنید، چرا كه آنان حجت و نماینده من ومن حجت خدا می باشم.
امام عسكری (علیه السلام) نیز درضمن توقیعی، مردم را به فقها ارجاع داده و فرموده است: مقلد و تابع بی چون و چرای فقیه جامع الشرایط باشید.
امام صادق (علیه السلام) هم فرمود: من فقها را حاكم بر شما قرار دادم و آنها منصوب ما هستند و شما موظفید در زمانی كه به ما دسترسی ندارید، به آنها رجوع كرده، و به گفته آنها عمل كنید و ابداً حق رد قول آنها را ندارید، چرا كه رد آنها رد ماست و رد ما رد خداست.
بنابراین، یكی از وظایف مسلم شیعه طبق دستور ائمه هدی (علیه السلام) اطاعت از فقها در تمام شئون زندگی، اعم از زندگی فقهی. عبادی، اجتماعی و سیاسی و ... است و این چیزی است كه خود حضرت فرمانش را صادر فرموده است اینجاست كه صحت قول به ولایت فقیه اثبات می شود.
انتظار فرج آن حضرت
از جمله وظایف شیعه انتظار ظهور و فرج آن حضرت است. در این مورد روایات بسیاری وارد شده است، گرچه مسأله انتظار، همانند سایر واژه های اسلامی از قبیل: زهد، توكل و صبر و ... مورد سوء استفاده قرار گرفته و به معنای واقعی و مثبت خود بكار گرفته نشده، غالباً انتظار به معنای منفی آن رواج دارد .
ترك توقیت
نباید برای آمدن امام وقت مشخص كرد و اگر كسی را دیدیم كه برای ظهور امام وقت مشخص كرد تكذیبش كنیم . چرا كه از این كار در روایات اهل بیت (علیه السلام) به شدت نهی شده و مكرر فرموده اند: كذب الوقاتون.
رعایت حقوق امام زمان (علیه السلام)
از جمله وظایف، آن است كه حقوق حقه امام زمان (علیه السلام) را نادیده نگیریم ، به عنوان مثال خمس , از جمله حقوق مالی آن حضرت است كه بر عهده صاحبان ثروت و مكنت قرار دارد ، حقی كه از جمله فروع دین است و بر هر فرد لازم است برای خود حساب سال مالی داشته باشد و در پایان هر سال به حساب مالش برسد و اگر مازاد بر موونه زندگی خود داشت باید خمس آن را به دست نواب عام آن حضرت و یا به اجازه آنها به مصرف برساند ، ولی متأسفانه اكثریت جامعه شیعه اهل حساب سال مالی نیستند و اهل سنت به تبعیت از خلفای مورد قبول خود اساساً به خمس معتقد نیستند .
البته حقوق امام بر رعیت منحصر به حقوق مالی نیست، حقوق مالی یكی از حقوق هاست .
چنانكه حضرت علی (علیه السلام) فرمود: اما حق من بر شما این است كه در بیعت خویش با من وفادار باشید و در آشكار و نهان خیرخواه من باشید و هر وقت شما را بخوانم اجابت كنید و هرگاه فرمان دادم اطاعت نمایید.
چنانكه ملاحظه می كنید امام (علیه السلام) در این چند جمله به چهار حق اساسی اشاره فرموده است . همین كه معتقد به امامت امام عصر شدیم باید برای همیشه بر این عقیده باقی بمانیم، بادهای تند مخالف ما را نلرزاند و دعوتهای باطل ما را از مسیر امامت منحرف نكند و تنها در جلسات و از دیدگاه مردم طرفدار امام زمان نباشیم ، بلكه در پنهانی نیز به آن حضرت عشق بورزیم و برای سلامت و تعجیل فرجش دعا كنیم ، نسبت به دوستانش دوست و در مقابل دشمنانش بایستیم ، چنان آماده و مهیا شویم كه هر ساعت آن امام همام صدای انا بقیته الله سر دادند و ما فهمیدیم كه امام نیاز به یار و یاور دارد ، فوراً اجابت كنیم.
در عصر غیبت نسبت به دستوراتش لبیك گویان بوده و تمامی فرمانش را اطاعت كنیم و سرانجام حق امام بر رعیت تسلیم بی چون و چرا در برابر او و مطیع محض بودن است .اللهم و فقنا لما تحب وترضی.
رعایت ادب در همه موارد
امامی كه واجب الاطاعه و حجت خدا بر تمامی اهل زمین است، نامش محترم و یادش بسیار گرامی است. او پیشوای همه و چشم بینای خدا در بین مخلوقات اوست. روزی اهل زمین به یمن وجود اوست و هر كس كه به مرتبه ای از مراتب كمال می رسد ، از پرتو عنایات حضرت حق است كه از مسیر امامت به او رسیده است.
عشق و علاقه نسبت به حضرت
سیدعبدالكریم كفاش، هفته ای یك مرتبه به محضر آن حضرت مشرف می شد. او در ری در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی می زیست. در یكی از تشرفاتش، حضرت از او می پرسند: سیدعبدالكریم! اگر ما را نبینی چه خواهد شد؟ پاسخ می دهد: آقا حتما می میرم. حضرت در پاسخ فرمودند: " اگر چنین نبودی ما را نمی دیدی."
فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش مهدویت تبیان
منابع:
سایت آوینی (مطلبی برگرفته از کتاب سیمای آفتاب)
سایت نیک صالحی
مطالب مرتبط:
چگونگی آمادگی برای ظهور امام عصر (علیه السلام)
یکی از تکالیف بندگان نسبت به حضرت صاحب الامر(عج)!