یکی از تکالیف بندگان نسبت به حضرت صاحب الامر(عج) !
مۆمنی که منتظر آمدن مولایش میباشد هر قدر که انتظارش شدیدتر است، تلاشش در آمادگی برای آن به وسیله پرهیز از گناه و کوشش در راه تهذیب نفس و پاکیزه کردن درون از صفات نکوهیده و به دست آوردن خویهای پسندیده بیشتر میگردد، تا به فیض دیدار مولای خویش و مشاهده جمال انورش در زمان غیبت نائل شود.
مفهوم "انتظار" که در اخبار و روایات به آن امر گردیده است چیست؟
انتظار حالتی است نفسانی که آمادگی برای آنچه انتظارش را میکشیم نتیجه آن است و ضدّ آن یأس و ناامیدی است پس هر قدر که انتظار شدیدتر باشد، آمادگی و مهیّا شدن قویتر خواهد بود مانند زمانیکه مسافری داشته باشی که در انتظار مقدمش به سر میبری و هرچه هنگام آمدنش نزدیکتر شود، مهیّا شدنت فزونی مییابد، بلکه احیاناً خوابت به بیداری مبدّل میگردد، چون انتظارت شدید است.
مراتب انتظار از جهت محبّت نسبت به کسی که در انتظارش هستی نیز متفاوت است، پس هر چه محبّت شدیدتر و دوستی بیشتر باشد، مهیّا شدن برای محبوب زیادتر میشود و فراقش دردناکتر میگردد، به گونهای که منتظِر، از تمام اموری که مربوط به حفظ خودش هست، غافل میماند و دردهای بزرگ و محنتهای شدید را احساس نمیکند.
بنابراین مۆمنی که منتظر آمدن مولایش میباشد هر قدر که انتظارش شدیدتر است، تلاشش در آمادگی برای آن به وسیله پرهیز از گناه و کوشش در راه تهذیب نفس و پاکیزه کردن درون از صفات نکوهیده و به دست آوردن خویهای پسندیده بیشتر میگردد، تا به فیض دیدار مولای خویش و مشاهده جمال انورش در زمان غیبت نائل شود، همچنانکه برای عده بسیاری از نیکان اتفاق افتاده است و لذا امامان معصوم علیهم السلام به پاکیزگی صفات و مقیّد بودن به انجام طاعات امر فرمودهاند و بر اساس روایات رستگاری به مقام انتظار و نایل شدن به پاداش منتظران، به پرهیز و پروا از گناه و آراستگی به خویهای پسندیده بستگی دارد، چنانکه حضرت صادقعلیه السلام فرمودند هر آن کس که خواسته باشد از یاران قائمعلیه السلام شود، باید که منتظر باشد و باید در حال انتظار به پرهیزکاری و خویهای پسندیده عمل نماید، که هرگاه بمیرد و قائم به پس از مردنش بپاخیزد، پاداش او همچون کسی خواهد بود که دوران حکومت آن حضرت را درک کرده باشد و بیتردید هر قدر که انتظار شدیدتر باشد، صاحب آن مقام و ثواب بیشتری نزد خدای - عزّوجلّ - خواهد داشت. (مکیال المکارم، ج2، ص 235،236)
انتظاری که هدف از آن اطاعت از خداوند و به کار بستن فرمان او باشد موجب نایل شدن به تمام پاداشها و ثوابهایی است که در روایات وارد گردیده و انتظاری که هدف از آن پاداش و بهره گیری از مزایای زمان ظهور باشد، مستحق ثواب نیست و در عین حال استحقاق عقاب نیز ندارد زیرا که مصلحت انتظار علاوه بر قصد قربت، جلوگیری از یأس و ناامیدی مۆمنین از ظهور امام علیه السلام نیز می باشد
آیا در انتظار قصد قربت شرط است یا خیر ؟
در شرح این مطلب دو نکته را باید مد نظر داشت:
الف: آنچه نیّت در آن شرط است و به عبارتی اوامری که از سوی خداوند صادر میشود بر سه گونه است:
1) آنچه که مصلحت در انجام دادنش به صورت تعبّد است مانند نماز که نیت در آن شرط است.
2) آنچه مصلحت در آن به صورت تعبّد منحصر نیست، بلکه مقصود انجام یافتن آن است به هر نحوی که باشد مانند شستن جامه از نجاست که نیّت در آن شرط نیست.
3) آنچه مصلحت در آن به صورت تعبّد منحصر باشد مانند دیدار مۆمن که هرگاه شخص آن را به قصد تعبّد به جای آورد، استحقاق ثواب دارد و اگر آن را بدون قصد عبادت به جای آورد، استحقاق ثواب ندارد و موجب عقاب هم نیست.
ب) منظور از قصد قربت که در عبادات شرط است انجام چیزی که به آن امر شده، به قصد اطاعت خداوند و به کار بستن فرمان او میباشد، خواه انگیزه او از اطاعت این باشد که خداوند را شایسته اطاعت میداند و یا انگیزهاش یکی از موارد محبّت خداوند، سپاسگزاری نسبت به او، تقرّب جستن به سوی او، امید پاداش الهی و یا ترس از عقوبتش باشد که مراتب و درجات مختلفی دارد.
در روایتی از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام آمده است که اعمال بسته به نیّتها است و برای هرکس آنچه را نیّت کرده خواهد بود، پس هر آنکه به قصد آنچه نزد خداوند هست در غزوهای شرکت کند، البته پاداشش بر خدای - عزّوجلّ - خواهد بود و هر کس به خاطر دنیا یا به نیّت به دست آوردن غنیمتی به غزوه رود، جز آن چیزی حاصلش نخواهد شد. (وسائل الشیعه، 34:1 باب 5 ح 102)
انتظاری که هدف از آن اطاعت از خداوند و به کار بستن فرمان او باشد موجب نایل شدن به تمام پاداشها و ثوابهایی است که در روایات وارد گردیده و انتظاری که هدف از آن پاداش و بهره گیری از مزایای زمان ظهور باشد، مستحق ثواب نیست و در عین حال استحقاق عقاب نیز ندارد زیرا که مصلحت انتظار علاوه بر قصد قربت، جلوگیری از یأس و ناامیدی مۆمنین از ظهور امام علیه السلام نیز می باشد.
آنچه مصلحت در آن به صورت تعبّد منحصر باشد مانند دیدار مۆمن که هرگاه شخص آن را به قصد تعبّد به جای آورد، استحقاق ثواب دارد و اگر آن را بدون قصد عبادت به جای آورد، استحقاق ثواب ندارد و موجب عقاب هم نیست
و انتظاری که در اخبار به آن امر شده از گونه سوم میباشد بنابراین چند صورت در آن تصوّر میشود؛
اوّل) منظور شخص منتظِر، اطاعت امر خداوند باشد، خواه انگیزه او بر اطاعت، امید ثوابی باشد که در روایات به آن وعده شده، یا انگیزه دیگری داشته باشد.
دوم) مقصود اصلی او از انتظار اطاعت امر باشد و به پیوست آن، پاداش را نیز قصد نماید.
و این دو قسم موجب نایل شدن به تمام پاداشها و ثوابهایی است که در روایات وارد گردیده و شایسته است که مۆمن قسم اوّل را انتخاب کند.
سوم) اینکه انتظار به منظور دستیابی به ثوابها و مواهب اخروی یا دنیوی باشد، به جهت این که می داند زمان ظهور مولایمان صاحب الزمان، زمان طول عمر، فراخی روزی، فراوانی نعمتها و زایل شدن درد و رنج خواهد بود به طوری که از انتظارش جز این نخواهد و اطاعت امر خداوند در نظرش نباشد.
چهارم) یعنی منظور اصلیاش از انتظار، پاداش باشد و به پیوست آن بخواهد امر خداوند را نیز اطاعت کند.
و ظاهر آن است که این دو قسم استحقاق ثوابهایی که در روایات وعده شدهاند را ندارد زیرا که استحقاق پاداش عبادت، به قصد اطاعت بستگی دارد و همانطور که مستحقّ ثواب نیست استحقاق عقاب نیز ندارد زیرا که مصلحت انتظار فقط در صورت انجام دادن آن به قصد قربت نمی باشد بلکه بر اساس روایات به منظور جلوگیری از یأس و ناامیدی مۆمنین از ظهور امام علیه السلام نیز می باشد. (مکیال المکارم،ج 2،ص 236 تا 239)
فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش مهدویت تبیان
منابع:
مکیال المکارم، سید محمد تقی موسوی اصفهانی
وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی