مجردها چگونه مرتکب گناه نشوند؟

شهوت جنسی یکی از نیازهای ضروری رشد جسم است که از یک سو ارضای آن لذت شدیدی دارد و از سوی دیگر سرکوب یا اِعمال ریاضت و سختی به آن، آثار سوء و تخریبی شدیدی بر جسم، روان، روح، اعصاب، اخلاق و حتی دین انسان وارد می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجردها چگونه مرتکب گناه نشوند؟


اگر راه حلال بسته شود، راهی جز حرام باقی نمی‌ماند. اگر ازدواج (چه دائم و چه موقت) صورت نپذیرد، راهی جز الیعاذ بالله زنا، استمناء یا ریاضت، که هر سه حرام است، باقی نمی‌ماند.


جوان مجرد که امکان ازدواج ندارد و فشار زیادی متحمل می‌گردد، چه کند که مبتلا به زنا یا اسمتناء نگردد، چگونه می‌توان با وسوسه‌ها مبارزه کرد؟

مشکل ازدواج مشکل یک فرد خاص نیست بلکه مشکل میلیون ها جوان اعم از دانشجو و غیر دانشجو است که حل آن هم نیاز به کارهای فرهنگی مناسب، تأمین بودجه هنگفت، حل مسأله اشتغال و ده ها مسأله دیگر دارد و این کارها نیازمند زمان و کارهای کارشناسی صحیح می باشد که طبعا حل کامل آن در مدت زمان کوتاه چیزی شبیه معجزه است.

البته ممکن است هر کسی فکر کند فقط افراد نادری مثل او این حالت شدید شهوانی را دارند در صورتی که اینچنین نیست همه جوانان این نیاز جنسی را دارند.

شهوت جنسی یکی از نیازهای ضروری رشد جسم است که از یک سو ارضای آن لذت شدیدی دارد و از سوی دیگر سرکوب یا اِعمال ریاضت و سختی به آن، آثار سوء و تخریبی شدیدی بر جسم، روان، روح، اعصاب، اخلاق و حتی دین انسان وارد می‌کند.

عقل سالم در بدن سالم است. و بدن سالم، بدنی است که نیازهایش به موقع، بر اساس برنامه هدفمند و از طریق درست برآورده شود. نه کسی حق دارد [و نه کار درستی است] که آن قدر مشغول نماز و روزه و ذکر گردد که حیات دنیوی، بدن و نیازهایش را فراموش کند و نه کسی حق دارد [و نه کار درستی است] که آن قدر متوجه حیات دنیا و ارضای نیازهای شهوانی گردد که خودش، راهش، کمالش و آخرتش را فراموش کند. لذا فرمود:

«‌زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء وَ الْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ» (آل عمران، 14)

ترجمه: دوستى خواستنی‌ها[ى گوناگون] از زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سیم و اسب‏هاى نشاندار و دام‌ها و كشتزار[ها] براى مردم آراسته شده [لیكن] این جمله مایه تمتع زندگى دنیاست و [حال آنكه] فرجام نیكو نزد خداست.

بهترین و سالم‌ترین راه ارضای شهوت جنسی (چه برای زن و چه برای مرد) که سبب کمالات جسمی، روانی، روحی و معنوی گردد، همان ازدواج است. منتهی، نظم لازم برای ازدواج به موقع را کنار گذاشتیم، توصیه‌ها و ملاک‌های اسلام را نادیده گرفتیم، ملاک‌های شخصی، قومی، عادتی، غربی، چشم و هم چشمی و باورهای غلط را جایگزین نمودیم و حال که دچار مشکل شده‌ایم از اسلام می‌پرسیم که پس ما چه کنیم؟!

پس چه کنیم؟

ارضای به موقع و درست غریزه شهوت از طریق ازدواج، بهتر‌ین راه و بهترین کار است. لذا فرمود دختران خود را زود شوهر دهید و برای پسران خود زود زن بگیرید – ازدواج خدا آسان قرار داده، پس شما سختش نکنید. اما ما (فرهنگ دست‌ساز غالب بر جامعه) همه حلقات یک زنجیره به هم پیوسته را شکافته‌ایم، و وقتی به حلقه شهوت جنسی که می‌رسیم، معطل و تحت فشار می‌ماینم و می‌گوییم: پس چکار کنیم؟! پاسخ منطقی این است که «یا اصلاح کنید و یا عواقبش را متحمل گردید.»

کار ما (جامعه) مثل این است که کسی احساس گرسنگی کرده باشد و ضرورت رفع این نیاز که اگر باقی بماند منجر به بیماری یا حتی مرگش می‌شود را درک کرده باشد، اما برای تهیه غذا، به جای نان، برنج، گوشت، لوبیا، روغن یا ...، پاره آجر، قطعه آهن، کمی طلا و نقره، مقداری چرم و پشم گوسفند را در ظرف ریخته باشد، به آن هم نرسیده باشد تا آبش تمام شود و به قطعات داغ و بد بو منجر گردد، سپس بگوید: پس من حالا چه کنم؟ چه غذایی و چگونه بخورم؟!

بهترین و سالم‌ترین راه ارضای شهوت جنسی (چه برای زن و چه برای مرد) که سبب کمالات جسمی، روانی، روحی و معنوی گردد، همان ازدواج است. منتهی، نظم لازم برای ازدواج به موقع را کنار گذاشتیم، توصیه‌ها و ملاک‌های اسلام را نادیده گرفتیم، ملاک‌های شخصی، قومی، عادتی، غربی، چشم و هم چشمی و باورهای غلط را جایگزین نمودیم و حال که دچار مشکل شده‌ایم از اسلام می‌پرسیم که پس ما چه کنیم؟!

چاره‌ها و بایدها و نبایدها؟

گرچه مشكلات گوناگون جامعه مانع ازدواج به موقع جوانان عزیز مى‏ شود ولی در عین حال با كاهش سطح توقعات و انتظارات و پرهیز از تشریفات غیر ضرورى و كنار گذاشتن بعضى رسومات فرهنگى و اجتماعى منفى، به تأخیر انداختن مراسم عروسى در دوران نامزدى و عقد و بعضى تدابیر دیگر مى‏توان از مشكلات مادى واقتصادى كه فراروى بسیارى از جوانان مى‏ باشد نجات یافت.

خداوند در قرآن كریم مى‏ فرماید: «كسانى كه تنگ دست مى‏ باشند دلهره فقر و عدم امكانات مادى نداشته باشند كه از ناحیه فضل و رحمت خاص خداوندى در امر نكاح وازدواج كمك خواهد شد»

 

وعده ی خداوند را جدی بگیریم

وعده خداوند قطعى است و كسى نمى‏ تواند به آن بدبین باشد . پیامبر اكرم(صلی الله علیه وآله) نیز مى‏ فرماید: «اگر كسى به این مطلب اعتقاد نداشته باشد به خداوند سوء ظن دارد آن ظلم و گناه بزرگى است»

در درجه اول سعى كنید با تدابیرى امر ازدواج خود را تسهیل كنید و موضوع را با والدین خویش مطرح كنید و از خداوند متعال كمك بخواهید و دعا كنید هم اسباب مادى ازدواجتان فراهم شود و هم همسرى قانع و شایسته كه بتوانید در مشكلات مادى نیز شما را یارى كند به شما عطا نماید این از فضل و رحمت خداوند به دور نیست بلكه بسیار سهل و آسان است. نباید به دلیل فقر و عدم امكانات مادى، اخلاق و ارزش‏هاى معنوى را از دست داد و با انجام بعضى كارها تمام قواى جسمى، روحى و روانى خود را نابود كرد و دچار عواقب سوء و پیامدهاى جبران‏ناپذیر آن شد.

پس بنابراین در شرایط کنونی لازم است که اولاً خود جوانان در این عرصه تحولی ایجاد کنند و این سنّت‌ها و باورهای غلط را در خود و خانواده بشکنند. ثانیاً والدین اصرار بر این ملاک‌های غلط ننمایند و بیشتر مساعدت کنند، ثالثاً جوانان سعی کنند که دست کم غریزه شهوت را با تحریکات کاذب، مانند: بد حجابی (چه دختر و چه پسر)، جذبه خیابانی، چشم نوازی، روابط کم یا زیاد آزاد، تماشای عکس و فیلم و ... تحریک نکنند تا فقط همان نیاز و فشار طبیعی که قابل کنترل است باقی بماند.

وعده خداوند قطعى است و كسى نمى‏ تواند به آن بدبین باشد . پیامبر اكرم(صلی الله علیه وآله) نیز مى‏ فرماید: «اگر كسى به این مطلب اعتقاد نداشته باشد به خداوند سوء ظن دارد آن ظلم و گناه بزرگى است»

اگر گفته شد که هیچ کدام این کارها نمی‌شود، حالا بگویید چه کنیم؟ دیگر پاسخی ندارد. مثل این است که به

پزشک بگویند: هیچ یک از دستورالعمل‌هایت را اجرا نمی کنیم، ولی بگو چگونه بهبود یابیم؟!

معلوم است که اگر راه حلال بسته شود، راهی جز حرام باقی نمی‌ماند. اگر ازدواج (چه دائم و چه موقت) صورت نپذیرد، راهی جز الیعاذ بالله زنا، استمناء یا ریاضت، که هر سه حرام است، باقی نمی‌ماند.

 

كنترل مثبت غریزه

غریزه جنسى اگر با ازدواج مهار نگردد، مطلوب‏ترین راه تسلط بر آن، كنترل مثبت است و آن پرهیز از صحنه‏ ها و كارهایى است كه به تحریك این غریزه مى‏انجامد.

این نوع از كنترل، كه در حقیقت جنبه‏ى پیشگیرى دارد هم راحت است و هم بى‏زیان و بلكه مفید و راحت است، زیرا در این صورت همچون وسیله نقلیه‏اى است با سرعت معمولى و قانونى كه در مواجهه با خطر، مهار آن زحمت چندانى ندارد و بى‏زیان است، زیرا با این حال كنترل غریزه فشارى بر جسم و روان تحمیل نمى‏ كند تا به آن صدمه‏اى وارد شود و مفید است چون موجب مى‏ شود مغز و اعصاب و قواى بدن در حالت عادى به سر برند و تعادل روانى شخص محفوظ بماند وانرژى و سرمایه‏هاى جسمى و روحى او بیهوده مصرف نشوند. برخلاف ماشینى كه با سرعتى بسیار فراتر از حد شناخته شده و معمول خود سیر مى‏ كند كه چه بسا به كلى اختیار آن از دست صاحبش بیرون رفته و مصیبت‏هایى به بار آورد و كنترل آن هم در صورت تحقق، صدها زیان و رنج و زحمت و اضطراب براى وسیله و صاحب آن به همراه دارد.

خداوند در قرآن كریم مى‏ فرماید: «باید كسانى كه قدرت و وضعیت مساعد براى ازدواج ندارند عفت پیشه كنند» (نور، آیه 33)

فرآوری :ز هرا اجلال            

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع :

 پرسمان قرآنی

ایکس شبهه

سایت حوزه

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت