زنان مراقب کيفهاي خود باشند

بزهکاري يک آسيب اجتماعي است که به شکلهاي گوناگون در اجتماع بروز پيدا مي‌کند. افزايش فاصله طبقاتي، بيکاري، فقر و اعتياد به مواد مخدر، موجب افزايش بزهکاري‌هاي خياباني مي‌شود. هرچه اين نوع بزهکاري افزايش پيدا کند، سلامت يک جامعه در معرض خطر بيشتري قرار مي‌گي
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان مراقب کيفهاي خود باشند


بزهکاري يک آسيب اجتماعي است که به شکلهاي گوناگون در اجتماع بروز پيدا مي‌کند. افزايش فاصله طبقاتي، بيکاري، فقر و اعتياد به مواد مخدر، موجب افزايش بزهکاري‌هاي خياباني مي‌شود. هرچه اين نوع بزهکاري افزايش پيدا کند، سلامت يک جامعه در معرض خطر بيشتري قرار مي‌گيرد.


 گرچه نيروي انتظامي تلاش‌هاي بسياري براي کاهش جرائم اجتماعي انجام داده است اما باز هم هر روز شاهد افزايش اينگونه اعمال خلافکارانه در سطح شهر هستيم. يکي از انواع اين بزهکاري‌ها، کيف قاپي توسط موتورسيکلت‌ سوارهاست. شايد براي شما هم اتفاق افتاده باشد که مدارک و پول زيادي را در کيف خود حمل کرده باشيد و همواره اين ترس در شما وجود داشته باشد که خداي نکرده داراييتان توسط برخي افراد سودجو ربوده شود.

 البته اين ترس منجر به حفظ و مراقبت بيشتر از اموال افراد خواهد شد که به نوبه خود ترس مفيدي است؛ اما گاه به دليل توجه به محيط پيرامون براي انجام امور شخصي يا کاري، از توجه به نگهداري کيف خود غافل مي‌شويم و اين غفلت موجب مي‌شود تا کساني که در کمين چنين فرصتي هستند، دست به کار شده و اقدام به دزدي کنند.

  آمارها نشان مي‌دهد سرقت کيف از زنان توسط موتورسيکلت‌ها بيشتر از مردان است. شايد کمتر روزي باشد که کسي با مراجعه به کلانتري براي دزديده شدن کيف خود، شکايت نکرده باشد. از جمله علل بالاتر بودن آمار کيف قاپي از زنان، آن است که زنان نسبت به مردان اموال و اقلام بيشتري در کيف خود نگهداري مي‌کنند و همچنين کيف‌هاي خود را بر روي دوش حمل مي‌کنند که به راحتي توسط دزدان قابل سرقت است. از علل ديگر، برخورداري از قدرت بدني کمتر زنان نسبت به مردان براي دفاع از خود است. سارقان در اين حرکت زشت، خشونت را گاه به حدي رسانده‌اند که زماني که با مقاومت صاحبان کيف مواجه مي‌شوند، با ضرب و جرح وي و يا کشاندن او بر روي زمين اقدام به سرقت مي‌کنند؛ که بعضا منجر به مرگ برخي افراد نيز شده است.

زنان نسبت به مردان اموال و اقلام بيشتري در کيف خود نگهداري مي‌کنند و همچنين کيف‌هاي خود را بر روي دوش حمل مي‌کنند که به راحتي توسط دزدان قابل سرقت است. از علل ديگر، برخورداري از قدرت بدني کمتر زنان نسبت به مردان براي دفاع از خود است.

 اين عمل علاوه بر ايراد خسارت مالي به مالباختگان موجب بروز ناراحتي‌هاي روحي و رواني براي افراد نيز مي‌‌شود. لطمات روحي وارد شده شامل مفقود شدن بسياري از اسناد و مدارک و يا اموالي است که گاه دست يافتن مجدد به آنها بسيار دشوار و حتي غيرممکن است. افزون بر آن، اين نوع سرقت‌ها اغلب با موتورسيکلت‌هاي مسروقه انجام مي‌شود؛ بنابراين سارقان نگراني براي شناسايي وسيله‌اي که با آن دزدي کرده‌اند، ندارند. لازم به ذکر است احتمال کيف قاپي با موتورسيکلت در خيابان‌ها و اماکن خلوت و مکان‌هايي که راه فرار راحت‌تري دارند، بسيار بيشتر از اماکن شلوغ شهر است.

پيشگيري همواره بهتر از درمان است و به عبارتي ديگر، پيشگيري بهتر از پشيماني است. بنابراين بهتر است خانمها با دقت بيشتري مراقب کيف و محيط اطراف خود باشند تا علاوه بر حفظ اموال خود، کمتر در معرض چنين اتفاقاتي قرار گيرند، و به تبع آن دست سارقان و دزدان در کمين نشسته را از جامعه کوتاه کنند. برخي از راهکارهايي که مي‌تواند اين نوع سرقت را کاهش دهد، عبارت است از:

"1. از حمل و جابه جايي پول نقد به مقدار زياد جداَ خودداري و تا حد امكان از چك‌هاي تضميني و مسافرتي استفاده نمائيد.

2. معمولاً افراد كيف قاپ در اطراف بانك‌ها، دفترخانه‌ها، بنگاه‌ها، مراكز خريد و يا بازار بدنبال فرصت مناسب هستند. بنابراين هنگام دريافت پول از اين اماكن، مراقب اطراف خود خصوصاً موتورسواران باشيد.

3. چنانچه به عللي مجبور هستيد پول نقد را در كيف يا ساك دستي و غيره حمل نماييد سعي كنيد از اقوام و دوستان خود به عنوان همراه و مراقب كمك بگيريد.

4. هنگام حمل پول نقد حتماً از اتومبيل استفاده كنيد و از پياده‌روي بپرهيزيد.

5. از به نمايش گذاردن پول همراه خود اكيداً خودداري نماييد.

6. كيف دستي را با دستي كه مجاور ديوار يا جوي آب است حمل كنيد و از حركت در سطح سواره‌رو در خيابان بپرهيزيد.

7. هنگامي كه قصد بازکردن در اتومبيلتان را داريد كيف دستي خودتان را زمين نگذاريد.

8. هنگام حمل پول از خيابان‌هاي خلوت تردد نكنيد.

9. كيف قاپي معمولاً با موتور سيكلت‌هاي تندرو و يكنفر ترك نشين با كلاه انجام مي‌شود. بنابراين مواظب اين قبيل موتورسواران باشيد.

10. اگر قصد معامله‌اي داريد كه لازم است پول نقد حمل نماييد موضوع را با افراد غيرمطمئن بازگو نكنيد.

11. هنگام خروج از بانك از قرار دادن پول در كيسه‌هاي نايلوني جداً خودداري كنيد.

12. ممكن است پس از خروج از بانك اتومبيلتان توسط سارقين پنچر شده باشد. بنابراين ابتدا وجوه همراه را در داخل اتومبيل قرار داده و درهاي اتومبيل را قفل و از بالا بودن شيشه‌ها اطمينان حاصل نموده سپس مبادرت به تعويض چرخ نماييد."

در صورتي که خداي نکرده شما نيز در معرض چنين سرقتي قرار گرفتيد، شايد با دانستن و به کارگيري روش‌هاي پيگرانه زير بتوانيد به آنچه که از دست داده‌ايد برسيد:

"1. مشخصات موتور سيكلت و راكب و سرنشين آن را به ويژه نوع و رنگ پوشاك و همچنين چهره و مو و غيره و جهت حركت آنان را به خاطر بسپاريد.

2. جزئيات سرقت (محل و نحوه سرقت) رابه خاطر بسپاريد.

3. سريعاً به نزديكترين كلانتري مراجعه كرده و هرگونه اطلاعات به دست آمده و محتويات كيف خود را در اختيار مأمورين بگذاريد.

4. در صورت امكان توسط موتورسواراني كه در خيابان در حال تردد مي‌باشند سارقين را تعقيب نماييد."

بسيار اتفاق افتاده که پس از سرقت کيف توسط دزدان، با دادن اطلاعات صحيح مالباختگان به ماموران نيروي انتظامي، ساعاتي پس از سرقت، مجرمان شناسايي و دستگير شده‌اند. گاهي اوقات نيز در جريان اين دستگيري‌ها سارقان به کيف قاپي‌هاي ديگر نيز اعتراف کرده‌اند و تعدادي ديگر از شهروندان به اموال دزديده شده خود دست يافته‌اند. بنابراين دقت در چهره کيف‌ قاپان و همکاري با ماموران نيروي انتظامي شما را سريعتر به اموال مسروقه خود خواهد رساند.

بنابر آنچه گفته شد، شهروندان با انجام اقدامات پيشگيرانه و عملکرد آگاهانه خود مي‌توانند به نحو چشمگيري آمار اين نوع بزه اجتماعي را کاهش داده و در اين زمينه نيروي انتظامي را ياري دهند. نيروي انتظامي هم به نوبه خود بايد تلاش کند تا با استقرار نيرو در محل‌هايي که احتمال بيشتري براي اين عمل خلافکارانه وجود دارد و با اتخاذ اقدامات امنيتي علاوه بر کاهش آمار کيف قاپي، محيطي سالم و امن براي شهروندان فراهم کند. گفتني است آموزش به افراد در زمينه نحوه حفظ اموال و بالا بردن سطح آگاهي آنان و همچنين اقداماتي که بعد از سرقت کيف بايد انجام دهند، از ديگر وظايف نيروي انتظامي است. قوه قضاييه نيز مي‌تواند با تشديد مجازات کيف قاپان و قوت بخشيدن به مراکز بازپروري براي اصلاح و تربيت ريشه‌اي مجرمان، در کاهش اينگونه جرائم تاثير بسزايي داشته باشد.

منصوره فراهاني

بخش اجتماعي تبيان


لينک هاي مرتبط :

• فروش کليه، فوري به قيمت تعاوني 

• اندر معجزات پارتي بازي 

• جيب برها به بهشت نمي روند 

• براي اينکه چشم نخوريم ، چه کنيم؟ 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت