اشک چشم گناه را مي شويد

واذکُر رّبّک في نفسک تضرّعاً وّ خيفةً وَ دونَ الجَهرِ مِن القَولِ بالغُدُوِّ وَالاصالِ و لا تکُن مِّنَ الغافلين.»خداي خود را با تضرّع و پنهاني و بي آنکه آواز برکشي در دل خود در صبح و شام ياد کن و از غافلان مباش هيچ قطره اي نزد خدا محبوبتر نيست از آن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشک چشم ، گناه را مي شويد


خداوند مهربان، خودش خريدار اشک چشمهايي است که به خاطر خدا و ندامت از گناه ريخته مي شود. راهروان راه حق بايد بدانند که مکمل تمام عبادات مستحب آنها، قطره هاي اشکي است که در فراق محبوب ريخته مي شود.


«واذکُر رّبّک في نفسک تضرّعاً وّ خيفةً وَ دونَ الجَهرِ مِن القَولِ بالغُدُوِّ وَالاصالِ و لا تکُن مِّنَ الغافلين.»(1) خداي خود را با تضرّع و پنهاني و بي آنکه آواز برکشي در دل خود در صبح و شام ياد کن و از غافلان مباش.

هيچ قطره اي نزد خدا محبوبتر نيست از آن قطره اشکي که در تاريکي شب به خاطر ترس از گناه و نه به منظور ديگري از چشم بنده اي ريخته شود.

امام صادق عليه السلام مي فرمايد: هيچ چيزي به اندازه ي گريه سالک وزني سنگين ندارد که يک قطره اش دريائي از آتش را خاموش سازد و چون چشم به اشک خود پر شود، [و اشک در آن حلقه بزند]، آن چهره پريشاني و خواري نبيند و چون اشک بريزد، خدا آن چهره را بر آتش دوزخ حرام کند و اگر هر آينه در ميان يک امّت يک نفر گريان باشد، همه آن امّت مورد ترحّم قرار گيرند.

اشک چشم سياهي و چرک روح را که در اثر گناه ايجاد شده، مي شويد و روح انسان پاک مي شود. خداوند متعال خودش مي فرمايد: صبح و شب روحت را با اشک چشم خود بشوي و بعد به ملاقات من بيا. اين کار را در خلوت کن مبادا صدايت را بلند کني و کسي جز خدا گريه ي تو را ببيند، اين کار از اسرار است.

عبادتت بايد فقط براي خدا باشد.خداوند در ادامه ي آيه مي فرمايد: من شمار را راهنمايي کردم. بعداً مگوييد بي خبر بودم يا نمي دانستم. خداوند مهربان، خودش خريدار اشک چشم هايي است که به خاطر خدا و ندامت از گناه ريخته مي شود. راهروان راه حق بايد بدانند که مکمل تمام عبادات مستحب آنها، قطره هاي اشکي است که در فراق محبوب ريخته مي شود. اگر کارهاي نيک سالک را در کفه ي ترازو و اشک و زاري را در کفه ي ديگر ترازو بگذارند، اشک چشم سنگين تر مي آيد.

امام صادق عليه السلام مي فرمايد: هيچ چيزي به اندازه ي گريه سالک وزني سنگين ندارد که يک قطره اش دريائي از آتش را خاموش سازد و چون چشم به اشک خود پر شود، [و اشک رد آن حلقه بزند]، آن چهره پريشاني و خواري نبيند و چون اشک بريزد، خدا آن چهره را بر آتش دوزخ حرام کند و اگر هر آينه در ميان يک امّت يک نفر گريان باشد، همه آن امّت مورد ترحّم قرار گيرند

اشک چشم در فراق خداوند سبحان، خاکستر گناه را مي شويد و روح را شفاف مي سازد. اگر سالکان کارهاي نيک انجام دهند و در عشق خدا گريه کنند، خيلي زودتر به کمالات مي رسند. به شرط آنکه ديگر مرتکب گناهي نشوند و در هيچ يک از اعمالشان نيتي جز تقرّب به خداوند نداشته باشند.

خيال نکنيد وقتي به خاطر ترسي از خدا و براي خدا اشک مي ريزيد، اين اشکهايتان بي ثمر است و بدانيد اگر از صميم قلب اشک بريزيد ،اين اشکها هرگز خشک نمي شوند. بلکه با تابش نور حق به آنها، جلوه اي ملکوتي مي يابند. خداوند دوست دارد بنده هاي محبوبش را خاشع و متواضع ببيند. خداوند چشم هاي جواناني را که نيمه شب – زماني که چشم هاي غافلان در خواب است – در فراق او اشک مي ريزند، دوست دارد. طوري که خودش به بازار عشق مي آيد و اين مرواريدهاي گرانبها را به گرانترين قيمت از بندگان خاشع و متواضعش مي خرد. خوشا به حال آنهايي که چنين فروشنده اي هستند و چنين خريداري دارند.

 

پي نوشت ها :

1- سوره الاعراف، آيه 205.

 

بخش قرآن تبيان


 منبع : کتاب طبيب روح علي اصغر قنبرين

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت