زندگي زناشويي سعادتمندانه

در نظام الهي و فرهنگ قرآني، هدف اصلي از ازدواج رسيدن به آرامش روان و آسايش خاطر، پيمودن طريق رشد، نيل به کمال انساني و تقرب به ذات حق است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسران سعادتمند


در نظام الهي و فرهنگ قرآني، هدف اصلي از ازدواج رسيدن به آرامش روان و آسايش خاطر، پيمودن طريق رشد، نيل به کمال انساني و تقرب به ذات حق است. ترديدي نيست که از تنهايي به درآمدن، همسر و همراه شدن، خانواده مستقل تشکيل دادن، ارضاي کشش هاي نفساني و غرائز طبيعي و فرزند آوري از نتايج قهري ازدواج و بالطبع از مهمترين عوامل موثر درآرامش روان، اسايش فکر و جان و احساس رضايت مندي دروني است.


اولين و برترين معيار و نشانه برتري و سعادت مندي همسران احساسي است که از آرامش روان و شکوفايي بوجود مي آيد. خانه اي که آرامشگاه است، مناسب ترين سکوي اعتلاي وجود است و همسري که آرامش بخش است مطلوبترين همدل و همسفر راه.

حضرت علي (ع) مي فرمايد: ( و اما حق همسرت، بدان که خداوند او را براي تو مايه آرامش و الفت قرار داده، بدان که آن نعمتي از پروردگار براي توست، لذا به احترام و مهرباني کن و به او ترحم نما چرا که در اختيارت قرار دارد، و از نظر تغذيه و لباس تامين نما و اگر ناداني کرد او را ببخش.)- وسائل الشيعه ج 6 ص 134.

 

با توجه به مقدمه  گفته شده چهار اصل وجود دارد که بايستي جهت دست يابي به خوشبختي برآن اعتماد نمود: 

احترام به همسر: مرد و زن ، دو انسان مساوي در داشتن رغبت ها و آرزو ها مي باشند، لذا بايستي به همسرت احترام بگذاري، همانگونه که از همسرت انتظار داري که به تو احترام بگذارد، همانگونه که در تو انگيزه و رغبتي وجود دارد در او نيز همان انگيزه و رغبت و جود دارد. 

به همسرت احترام بگذار و به اراده و تصميمش ارزش بگذارو کوشش نکن که ديدگاهت را بر او تحميل کني، در اينصورت  او احساس کند تنها ابزاري در دست مرد جهت خوشگذراني اوست.

کوشش نما که با همسرت در تمامي مسائل مشترک تفاهم داشته باشي و اگر نظر او را قبول نداري کوشش کن که او را قانع نمائي.  

کوشش کن که نه تنها شوهر،که دوست همسرت باشي چونکه مردي که تنها (شوهر) از نظر جنسي براي همسرش باشد، هرگاه نياز جنسي نداشته باشد،خودرا از همسرش دور احساس مي کند و اين باعث نااميدي در او مي شود و احساس تنهايي مي کند و در صورت بروز چنين حالت ،بر روابطش با مرد انعکاس خواهد داشت.

مهمترين نکته اي که بايستي شوهر در زندگي شناسايي کند و به آن توجه نمايد، اين است که کوشش کند همسرش را با تمامي نقاط ضعف و قوت درک کند و بر مبناي آن و به صورت واقعي و به دور از روياهاي زرين که غالبا مردان در ذهنشان از زن مي بافند برخورد نمايد

 مربي همسرت باش نه کنترل کننده او شايد همسر در اندازه مطلوب کامل نباشد،وظيفه شوهر در اين حالت اين است که همچون مربي دلسوز برخورد کرده و او را تربيت نمايد،نه اينکه او را بشدت کنترل نمايد و در قيدو بند هاي تعصب و ناداني گرفتار سازد. چونکه تربيت زن را اصلاح مي کند، در صورتيکه کنترل او را به فساد مي کشاند، مربي انتقاد نمي کند، اصلاح مي نمايد در صورتي که کنترل کننده انتقاد مي کند و خيلي وقتها انتقاد ها درد آور و شديد با عث نوعي ناهماهنگي عاطفي ميان دو زوج مي گردد.

روحيه زن همچون گل نازک و رقيق است لذا يک سخن نيش دار کافيست که کشتزار محبت را در اعماق درون دل او بسوزاند و آثارش در ذهن مدت طولاني ادامه يابد.

مهمترين نکته اي که بايستي شوهر در زندگي شناسايي کند و به آن توجه نمايد، اين است که کوشش کند همسرش را با تمامي نقاط ضعف و قوت درک کند و بر مبناي آن و به صورت واقعي و به دور از روياهاي زرين که غالبا مردان در ذهنشان از زن مي بافند برخورد نمايد.

مرداني که با زنان بر مبناي روياي زرين خود برخورد مي نمايند به مجرد اين که زن مورد نظر خود را مخالف روياهاي ذهني خود مي يابند اقدام به نابودي رابطه زناشويي مي نمايند و منهدم شدن روياهاي ذهني تنها به ظهور حالت انتقاد شديد در ساختار خانواده نخواهد شد، بلکه حالتي است که اکثرا منجر به نابودي ساختار خانواده و از هم پاشيدگي آن مي گردد.

 در مسائل جزئي که تنها مربوط به خانه است از اجراي تصميم همسرت جلوگيري بعمل نياور، هرچند که تصميمش مخالف تصميم تو باشد، و هميشه بدان که مسائل جزئي تمام زندگي نيست، بلکه نبايد درباره مسائل جزئي خانه زياد انديشيد.

اندرزي که مي شود در اين رابطه به مرد داد اينست که  مديريت خانه را براي همسرت واگذار و خود به مسائل مهم بپرداز. 

 

فرآوري : نوريه نوچمني

بخش خانواده ايراني تبيان


منابع:

کتاب روانشناسي خانواده همسران برتر. دکتر غلامعلي افروز

راز خوشبختي در زناشوئي. سيد هادي مدرسي

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت