پدران فراموش شده !

عليرغم انتظارات سنتي ، که تاکيد بر تاثير رابطه ي مادر و نه پدر در پرورش فرزند دارد ، مطالعات جديد نشان مي دهند که : پدران نيز همانند مادران ، نسبت به نوزاد حساس و پاسخ گو مي باشند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدران فراموش شده !


عليرغم انتظارات سنتي ، که تاکيد بر تاثير رابطه ي مادر و نه پدر در پرورش فرزند دارد ، مطالعات جديد نشان مي دهند که :" پدران نيز همانند مادران  ، نسبت به نوزاد حساس و پاسخ گو مي باشند " .

تحقيقات انجام شده بدين جا رسيده است که مي گويد :" نقش پدر در زمينه ي موفقيت يا شكست فرزندان در مدرسه بسيار بيشتر از مادر است. شايد بتوان گفت علت اين تاثير شديد پدر برفرزند اين است كه رابطه ي پدر و فرزند ، عواطف بسيار قدرتمندي را در كودك برمي‌انگيزد.

رابطه ي پدر با فرزند ، در ايجاد واکنش هاي سريع و متناسب با خلق و خوي کودک و ايجاد رابطه ي لذت بخش با او بسيار موثر است.

تحقيقات روان شناسي ثابت کرده است که : اطفال يک ساله اي که پدرانشان با آنها رابطه ي نزديکي داشته اند ، داراي رشد بسيار بهتري هستند  ؛ تا اطفالي که از اين نعمت محروم بوده اند.

جالب اين جاست که اگر بخواهيم فرزندمان در آينده ، داراي قدرت حل مسئله و مهارت هاي عقلاني باشد ، بايد کودک و پدر، رابطه ي نزديک و نگرش مثبتي نسبت به هم داشته باشند.

گزارشات علمي نشان مي دهد که : کودکاني که از محبوبيت در بين دوستان و همسالان خود برخوردار نيستند ، کودکاني هستند که رابطه ي ضعيفي با پدر خود داشته اند.

نقش موثر پدر در زندگي طفل باعث مي شود کودکان ما در آينده ي شغلي خود نيز ، رابطه ي گرم و صميمي با دوستان و همکاران خود داشته باشند . در کل مي توان گفت رابطه ي گرم با پدر ، سبب تربيت بهتر و اجتماعي شدن فرزندانمان مي گردد .

طبق بررسي‌هاي انجام شده ، كودكاني كم‌ترين نمرات و بدترين روابط اجتماعي را دارند كه پدرانشان سرد، قدرت‌طلب، ستيزه‌جو و مداخله‌گر بوده اند.

تحقيقات روان شناسي ثابت کرده است که : اطفال يک ساله اي که پدرانشان با آنها رابطه ي نزديکي داشته اند ، داراي رشد بسيار بهتري هستند  ؛ تا اطفالي که از اين نعمت محروم بوده اند

 پژوهشگران متوجه شده اند که :" پدراني كه طي يك تمرين بازي ويدئويي فرزندانشان را مسخره و تحقير مي‌كردند و براي اشتباهاتشان آنها را سرزنش مي‌كردند يا كنترل بازي را خود به دست مي‌گرفتند و به كودكان‌ نشان مي‌دادند كه بي‌كفايت هستند، فرزندانشان بيشتر از بقيه دچار مشكل بودند. اين بچه‌ها با دوستانشان رفتارهايي ستيزه‌جويانه داشتند، در مدرسه ناموفق‌تر از ديگران بودند و مسائلي داشتند كه معمولا به بزهكاري و خشونت در آنان منتهي مي‌شد.

نقش پدر در رشد هويت جنسي فرزندان بسيار مهم است .محققان مسائل جنسي معتقدند كه تاثير پدر بر رفتار جنسي كودك ، بيش از تاثير مادر است. اين مساله نه‌تنها شامل خصوصيات جسمي و تغييرات كودك در حال رشد است، بلكه احساسات و رفتارهاي مرتبط با اين خصوصيات فيزيكي را هم شامل مي‌شود.

كيفيت رفتار پدرانه با يك فرزند پسر مهم‌ترين عاملي است كه ديد وي را از مذكر بودن خويش شكل مي‌دهد. در اينجا منظور از مذكر بودن خشونت، سلطه‌طلبي، جسارت، ناآرامي و پرسروصدا بودن نيست ، بلكه مذكر بودن به معناي قاطعيت، مثبت بودن، مسئوليت‌پذيري، منطقي بودن و توانايي ايجاد تغيير در موقعيت‌هاي سخت مي باشد .

جالب اين جاست که تاثير پدر نه تنها بر رشد صحيح پسران ، بلکه بر رشد هويت جنسي دختران نيز بسيار مورد توجه مي باشد . تحقيقات نشان مي‌دهد :" پدران ، بيش از مادران در رشد هويت جنسي سالم دختران نقش دارند". پدران ،  آگاهانه يا ناآگاهانه رشد جنسي دختر خود را تقويت مي‌كنند اگرچه ممكن است خودشان از ميزان تاثيري كه بر تربيت زنانه دخترانشان مي‌گذارند، آگاه نباشند.

 يك پدر،  مي‌تواند تاثير بسيار مهمي بر رشد زنانگي دختر خود داشته باشد به عنوان مثال دختراني كه در خانه‌هايي رشد كرده‌اند كه مادر، مسلط و پدر منفعل بوده و ‌در تصميم‌گيري‌ها شركت و نقش تربيتي به عهده نداشته است، در آينده با مردان دچار مشكل مي‌شوند.

توجه به اين نکته ضروري است  که "پدر دراسلام" ، داراي مقام ارجمند و چهره‌اي برجسته و مورد احترام مي باشد ؛ تا آن جا که شأن او پس شأن خدا ذکر شده است .

با اين توصيفات در ادامه ي مقاله به مواردي اشاره مي کنيم که دانستنش خالي از لطف نيست :

* پدران محترم بايد بدانند که اولين و دم دست ترين الگو براي فرزندان خود هستند . پس سعي کنيد آن قدردر ذهن کودکتان قوي و مثبت جلوه دهيد که گزينه ي ديگري را در ذهن خود جستجو نکنند .لازم است بدانيم براي الگو شدن ، ابتدا بايد خويشتن را تربيت کرد . فرزندان ما هر گونه که باشند خوش رفتار يا بدرفتار، راستگو يا دروغگو، حسود يا خيرخواه ، همه ي اين صفات را از پدر و مادر خود کسب کرده اند .

* پدران گرامي بايد بدانند که تنها نقش "نان آوري" را در خانه ندارند ؛ بلکه بايد همچون الگويي مقتدر وهميشه در دسترس ، شريک فعالي در کنار مادرباشند . اين روزها ديگر فرزندان ، با داشتن شکمي سير و لباسي آبرومند مستعد شکوفائي نمي گردند . اين روزها کودکان ما تشنه ي امنيتي هستند که تنها با خريد بستني و پفک تامين نمي شود . اين احساس امنيت ، بايد از قلب گرم و صميمي پدران نشعت گيرد نه از جيب شان .

نقش موثر پدر در زندگي طفل باعث مي شود کودکان ما در آينده ي شغلي خود نيز ، رابطه ي گرم و صميمي با دوستان و همکاران خود داشته باشند . در کل مي توان گفت رابطه ي گرم با پدر ، سبب تربيت بهتر و اجتماعي شدن فرزندانمان مي گردد

* تمام كودكان بدون استثناء به پدر نياز دارند، اما به ياد داشته باشيد که "وجود هر پدري مفيد نيست ". پدراني كه خشونت مي‌وزند، عيب‌جو هستند، فرزند خود را در مقابل ديگران تحقير مي‌كنند يا از نظر عاطفي سرد هستند ، به شدت فرزند خود را آسيب پذير و منفعل بار مي آورند . اين فرزندان در انجام تكاليف درسي ناموفق هستند ، با دوستانشان بيشتر دعوا مي كنند و از سلامت رواني خوبي برخوردار نمي باشند.

* پدران بايد در زندگي تربيتي کودک خود ، نه تنها حضور فيزيکي داشته باشند ، بلکه روز به روز حضورشان را عاطفي تر نمايند . همان طور که گفتيم نبايد نقش پدر در زندگي ، تنها محدود به نان آوري ، پرداخت قسط‌هاي منزل، تامين خورد و خوراك و پوشاک ، شهريه دانشگاه و غيره باشد . امروزه نقش پدر در آستانه تغيير است ، تا سطح ديگري از حمايت را براي فرزندانش فراهم آورد . در نتيجه ي اين حمايت، فرزندش از نيروهاي مخربي چون هم سن و سال هاي خلافکار ، گرايش به مواد مخدر و هرزگي جنسي حفظ مي شود.

*

 پدران موفق ، سعي مي کنند در طول روز، ساعاتي را با فرزندشان خلوت کنند و در مورد اتفاقات ، علايق ، دوستان مدرسه ، يا هر موضوع ديگر صحبت کنند . شايد اين فرصت به ندرت و يا در مدت زمان کمي پيش بيايد، يا تنها وقتي باشد كه پدران ، فرزندان خود را به كلاس مي‌برند. به هر حال گفتگوي دونفره با فرزند ، در هر سني بسيار با ارزش است. فرزندان از اين طريق ، روش زندگي را از شما ياد مي گيرند و طريق زندگي خود را هموار مي سازند ؛ که اگر از شما نياموزند ، مجبورند از مجري پرزرق و برق شبکه هاي ماهواره اي بياموزند يا از دوستاني که مورد رضايت شما نيستند .

 

* پدر گرامي ! هر زمان در كنار خانواده‌تان هستيد، بارها و بارها فرصت داريد كه با فرزندتان ارتباط برقرار كنيد يا از آنها فاصله بگيريد و در اين‌جا شماييد كه به عنوان يک پدر انتخاب‌كننده هستيد. صبح هاي جمعه با هم به کوه  برويد! هردو با هم اسمتان را کلاس فوتبال يا شنا بنويسيد ! از با هم بودنتان لذت ببريد !

* اين را قبول داريم که زندگي اين روزها ، آنقدر سخت است که پدران مجبورند بيشتر وقت خود را صرف کار در بيرون از منزل نمايند و جسم خسته و کوفته شان را پس از ده يازده ساعت کار به منزل رسانند و شامي بخورند و تلويزيني ببينند و بخوابند . اين است برنامه ي هر روزه ي اغلي خانواده هاي ما . و چه تاسف بار است ! و چه سخت که بايد پذيرفت که غير از اين محال است ! 

 

با تمام اينها ، چه حقيقي چه توجيهي ، نمي توان آينده ي فرزندان و چگونگي شکل گيري شخصيت شان را مورد بي توجهي قرار داد .

يک پدر نمونه ، ميان زندگي شغلي و زندگي خانوادگي خود تعادل ايجاد مي کند و هيچ کدام را فداي ديگري نمي نمايد . پدراني که حتي جمعه ها و روزهاي تعطيل هم سرکار مي روند ، کاش مي دانستند که چه ظلمي مي کنند هم به خود ،هم به فرزندان خود !!

کاش مي دانستند فرزندانشان تشنه ي حضور گرم و صميمي  آنان هستند و راضي به اين همه کار و کار و کار نيستند . کاش مي دانستند "روزي" هرکس ازپيش تعيين شده است ، چه جمعه ها سرکار بروند ، چه نروند ، هماني را به دست مي آورند که برايشان از قبل معين شده است . کاش اين همه با سرعت نمي تاختيم و کوله باري از حسرت در آينده براي خودمان جمع نمي کرديم . کاش مي دانستيم دختر و پسر کوچک ما فقط يک بار 4 ساله مي شود ، فقط يکروز ، روز اول مدرسه اش مي باشد . کاش شاهد بزرگ شدن فرزندمان باشيم . 

 

سرور حاجي سعيد

بخش خانواده ايراني تبيان


مقالات مرتبط :

حرمت پدر ، حرمت خداست

فرزند را بايد بوسيد

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت