بزرگ اما مهربان

نقش پدر در خانواده تاثيري چشمگير بر فرزندان دارد.اگر خودتان پدر هستيد يا پدري مهربان داريد، مي ‌توانيد نقش موثر و غير قابل انكار پدر را در زندگي درك كنيد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگ اما مهربان


نقش پدر در خانواده تاثيري چشمگير بر فرزندان دارد.اگر خودتان پدر هستيد يا پدري مهربان داريد، مي ‌توانيد نقش موثر و غير قابل انكار پدر را در زندگي درك كنيد.

حقيقت اين است كه همه ما پدري داشته‌ ايم؛ پدري كه يا امروز همراهمان است يا به دلايلي نمي ‌توانيم او را كنار خود داشته باشيم.


وقتي در مورد خانواده صحبت مي‌ كنيم، ذهن‌ ها به نقش اقتصادي و مديريتي پدر معطوف مي ‌شود؛ اما هميشه اين سوال در ذهن نقش مي‌ بندد كه نقش پدر در رشد و نمو كودكان چيست؟ آيا او اصلا در اين مورد هم دخيل است؟

 

وظيفه پدران در خانواده

بيشتر محققان علوم تربيتي و روانپزشكان كودك براي پدرها نقش بسزايي در رشد و تربيت فرزندان قائل هستند. آنها مي ‌گويند پدر بودن يكي از مهم ‌ترين و اثرگذارترين كارها در زندگي هر مردي است. البته بايد اين نكته را هم يادآور شويم كه به دليل اهميت اين موضوع، پدر بودن كار چندان ساده‌ اي هم نيست.

برخلاف تفكر اغلب مردها، پدر بودن كار ساده ‌اي نيست. اگر مي‌ خواهيد پدر موفق و نمونه ‌اي باشيد بايد كارهاي زياد، مختلف و متنوعي براي فرزندان خود انجام دهيد.

وقتي شما در نقش پدر خانواده ايفاي نقش مي‌ كنيد، ممكن است احساس كنيد از جهات‌ مختلف تحت‌ فشار هستيد. همه مي‌ دانند كنار آمدن با اين همه مسووليت و پذيرفتن آنها، كاري سخت و دشوار است.

ممكن است در نقش پدر گاهي حس كنيد كه مجبور هستيد زمان زيادي را خارج از خانه و در محل كار سپري كنيد. پس به‌ رغم اين كه دوست داريد زمان بيشتري را كنار فرزندان بگذرانيد، فرصتتان براي اين كار كم است. گاهي هم ممكن است اين حالت عكس شود. همچنين در اين روزگار كه پدر و مادر هر دو بيرون از خانه كار و حجم كارها را ميان خود تقسيم مي‌ كنند، ممكن است گاهي نقش شما به عنوان پدر كمي گيج‌ كننده هم بشود.

باباي امروز با باباي 50 سال پيش تفاوت معنا داري دارد. البته اين تفاوت اغلب مثبت است. پدر امروزي تنها تامين‌ كننده نيازهاي مالي اعضاي خانواده نيست. امروز پدران نقشي پررنگ‌ تر در بزرگ كردن فرزندان دارند. شما هم حتما اين قصه ‌ها را زياد شنيده ‌ايد كه پدربزرگ‌ ها هيچ وقت در بزرگ كردن و نگهداري از بچه‌ هاي خود نقشي نداشته ‌اند و مادر بزرگ ‌ها بودند كه بايد بچه را از گهواره تا دبيرستان و حتي محل كار همراهي مي‌ كردند. تمام اين داستان‌ ها و خاطره‌ ها نشان مي ‌دهند تا چه حد پدران و نقش آنها در خانواده تغيير كرده‌‌ است.

برخلاف تفكر اغلب مردها، پدر بودن كار ساده ‌اي نيست. اگر مي‌ خواهيد پدر موفق و نمونه ‌اي باشيد بايد كارهاي زياد، مختلف و متنوعي براي فرزندان خود انجام دهيد

در حالي كه اين تغيير و گسترش نقش مردان در خانه و خانواده، انقلابي را ميان آنها ايجاد كرد، اما اين تغيير براحتي هم براي خيلي از آنها حاصل نشد. زيبايي اين قضيه در آن است كه شما به عنوان پدر فقط بايد كنار فرزندان خود باشيد و كارهايي نه چندان دشوار انجام دهيد تا آنها حضور شما را كنار خود احساس كنند و از آن لذت ببرند. پدرها اغلب مي‌ دانند كه چگونه بايد با بچه‌ ها رفتار كنند، اما مرور همين كارهاي ساده هم مهم است.

به عنوان نخستين گام خوب است به حرف‌ هاي آنها گوش دهيد. اين كار بسيار ساده و در عين حال مهم و اثرگذار است. همچنين فضايي ايجاد كنيد تا آنها بتوانند در مورد آنچه دوست دارند، چه شادي باشد و چه غم و... با شما مشورت كنند. با همين رفتارهاي بظاهر ساده اجازه مي‌ دهيد آنها از اين ‌كه كنار شما هستند، احساس آرامش كنند.

هميشه به ياد داشته باشيد كه كودك، دنيا را از شما نمي‌ خواهد. او فقط مي‌ خواهد پدرش را بشناسد، كنارش باشد، زمانش را با او بگذراند و الگويي قوي براي كل زندگي داشته باشد. به خاطر بسپاريم همان ‌طور كه ما مي‌ خواهيم به فرزندمان افتخار كنيم، او هم دوست دارد به پدرش افتخار كند.

شايد بتوان اين رفتارها را در اين چند جمله خلاصه كرد، اما بهتر است به جاي اين‌ كه در زندگي بچه‌ ها تنها نقش آدم بزرگي را بازي كنيم كه به آنها امر و نهي مي ‌كند، كمي هم با آنها دوست باشيم و دوستانه ارتباط برقرار كنيم.

از سوي ديگر طبيعت اين‌ گونه طراحي شده كه مادران پرستاراني بهتر از پدران باشند. شايد به همين دليل است كه پدر بايد نقش مكمل مادر را نيز داشته باشد و به فرزندش بياموزد در اين دنيا كه گاهي حتي خطرناك مي ‌شود، چگونه درست زندگي كند. البته اينها همه حد و حدودي دارند؛ به عنوان مثال خيلي از بچه ‌ها بيش از حد تحت نظر و مراقبت والدين هستند. به همين دليل هيچ وقت ياد نمي ‌گيرند اشتباه كنند؛ اشتباهاتي كه بچه‌ ها به آنها نياز دارند تا با استفاده از تجربياتشان بتوانند در دنياي خارج از خانه هم به خوبي و سلامت زندگي كنند.

از سوي ديگر، يكي از وظايف مهم پدرها اين است كه به فرزندانشان بياموزند در هر شرايطي بايد زندگي كرد. بچه ‌ها بايد بياموزند كه گاهي هم در زندگي چيزي را از دست مي‌ دهند و گاهي زمين مي ‌خورند، بنابراين بايد بدانند اينها مهم نيست. مهم آن است كه بايد ياد بگيرند دوباره بلند شوند و زندگي را از نو شروع كنند؛ زندگي ‌اي كه مي ‌تواند حتي بهتر از زندگي قبل از شكست باشد. فرزندان ما اگر اين درس‌ هاي مهم را نياموزند هرگز در زندگي موفق نخواهند بود و اينها را پدرها بايد به فرزندان آموزش دهند.

پدر و فرزندان

اگر چه نقش مادر در زندگي فرزندان خيلي مهم است، ولي گاهي به دليل اين اهميت ما از نقش پدران غافل مي ‌شويم. با مرور اين موارد درمي ‌يابيم رابطه پدر با فرزندانش هميشه مهم و حياتي است.البته همان قدر كه رابطه با پسر خانواده و آموختن مردانگي به او مهم است، رابطه با دختر هم اهميت دارد. اين هم يكي از مسووليت‌ هاي مهم پدر خانواده است. اوست كه بايد همراه و در كنار دخترش باشد. در مورد دخترها اين نكته مهم است كه حتي وقتي بزرگ مي ‌شوند باز هم به حضور پدر نياز دارند، حتي پس از ازدواج.

هميشه به ياد داشته باشيد كه كودك، دنيا را از شما نمي‌ خواهد. او فقط مي‌ خواهد پدرش را بشناسد، كنارش باشد، زمانش را با او بگذراند و الگويي قوي براي كل زندگي داشته باشد. به خاطر بسپاريم همان ‌طور كه ما مي‌ خواهيم به فرزندمان افتخار كنيم، او هم دوست دارد به پدرش افتخار كند

رفتار دختر خانواده در آينده و در ارتباط با ساير مرداني كه در زندگي خواهد ديد، ارتباط بسيار زيادي با رفتار و خصوصيات اخلاقي پدرش دارد. نه تنها رفتار پدر با مادر در اين زمينه موثر است، بلكه چگونگي رفتار او با اطرافيان و بچه ‌ها نيز اهميت بسيار دارد. پس به ياد داشته باشيم كه تمام ابعاد وجودي پدر در آينده فرزندان تاثيرگذار است.

براي اين ‌كه از همين امروز پدري خوب و فداكار براي فرزندانتان باشيد، زماني را به آنها اختصاص دهيد؛ زماني كه تنها شما دو نفر با هم باشيد. مهم نيست در اين ساعات چه كار مي ‌كنيد. فقط با هم باشيد. بدانيد دوستانش چه كساني هستند و او اوقات فراغت خود را چگونه سپري مي‌ كند.

 

** اگر مي‌ خواهيد پدر خوبي باشيد، بيشتر تلاش كنيد. پدر خوب بودن به زمان زيادي نياز دارد. ما همه عاشق فرزندانمان هستيم. ولي بد نيست كمي بيشتر به آنها و روابط ميان خود توجه كنيم.

 

بخش خانواده ايراني تبيان


منبع : چهاردبواري

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت