اولين جشنواره خاطره نويسي دفاع مقدس اول تير ماه برگزار مي شود

معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس از برگزاري آيين اختتاميه اولين جشنواره خاطره نويسي دفاع مقدس در اول تير ماه و اعلام برگزيدگان آن خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولين جشنواره خاطره نويسي دفاع مقدس اول تير ماه برگزار مي شود

معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس از برگزاري آيين اختتاميه اولين جشنواره خاطره نويسي دفاع مقدس در اول تير ماه و اعلام برگزيدگان آن خبر داد.

به گزارش روابط عمومي، پاسدار حسن رسولي در نشست مطبوعاتي اولين جشنواره خاطره نويسي دفاع مقدس با اعلام اين خبر گفت: جشنواره خاطره نويسي دفاع مقدس از سال گذشته در تمام استان هاي کشور برگزار شده و اکنون استان تهران به عنوان آخرين استان برگزار کننده مراسم خود را اول تير ماه در فرهنگسراي ارسباران برگزار خواهد کرد.

رسولي افزود: ما تلاش کرديم تا تمام تجربيات حاصل از برگزاري ساير جشنواره ها و جايزه هاي ادبي را در برگزاري اين جشنواره به کار گيريم.

وي تصريح کرد: مراسم پاياني جشنواره خاطره نويسي استان تهران با حضور نويسندگان، شخصيت هاي علمي و صاحب نظران حوزه دفاع مقدس برگزار مي شود.

وي در رابطه با برگزاري اولين جشنواره دفاع مقدس اظهار داشت: ما معتقديم که خاطرات دافع مقدس تنها به صحنه جنگ باز نمي گردد با توجه به اينکه مهمترين رخدادها و خاطرات در صحنه نبرد شکل مي گيرند اما اقدامات پشت جبهه نيز بسيار مد نظر ما بود چرا که بسياري از اتفاقات پشت صحنه جبهه جنگ بر روند جنگ تاثير گذار بوده اند و تاريخ دوران جنگ و دفاع مقدس ايران را رقم مي زنند.

معاون ادبيات و انتشارات بنيادحفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس افزود: سعي کرديم تا با برگزاري اين جشنواره طيف وسيعي از کساني را که خاطراتي از جنگ دارند با وجود اينکه در جنگ حضور نداشته اند پوشش دهيم در اين ارتباط خاطران بانوان، دانشجويان، دانش آموزان و تمام کساني که خاطره اي از دوران جنگ دارند براي ما بسيار با اهميت بوده است.

رسولي يادآور شد: با به پايان رسيدن اولين جشنوراه خاطره نويسي دفاع مقدس يراي برگزاري کنگره ملي دفاع مقدس که در مهر ماه برگزار خواهد شد مهيا مي شويم که دبير علمي اين کنگره را نيز سردار «حسام» بر عهده گرفته اند.

 

آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره در حد انتظار نيست

در ادامه اين نشست محسن شاه رضايي –دبير علمي اولين جشنواره خاطره نويسي دفاع مقدس- نيز اظهار داش: مطابق فراخواني که حدود دو ما پيش اعلام شد و بنا بر اين اعتقاد که جنگ ما يک جنگ مردمي بود حدود هزار اثر به دبير خانه اين جشنوراه ارسال شد که در حد انتظار ما نبود.

شاه رضايي افزود: با توجه به اينکه هدف از برگزاري جشنوراه خاطره نويسي دفاع مقدس تنها خاطرات صحنه نبرد نبود بلکه تمام خاطرات از هر نوع و از هر شهروندي که در زمان جنگ درايران حضور داشته مد نظر ما بود با اين وجود تعداد آثار رسيده در حد رضايت نيست اما شايد اين امر به دليل ضعف در تبليغات و اطلاع رساني بوده است که اميدواريم بتوانيم در دوره هاي بعدي مردم را نسبت به خاطره نگاري حوزه دفاع مقدس حساس تر کنيم.

 

معيار مشخصي براي داوري خاطره نويسي وجود نداشت

وي با اشاره به داوري آثار رسيده به دبيرخانه توضيح داد: با توجه به اينکه تاکنون جشنوراه خاطره نويسي در کشور برگزار نشده معيار مشخصي براي داوري و سنجش آثار وجود نداشت با توجه به اين موضوع طي يک فرايند موشکافانه 200 اثر به مرحله دوم داوري راه يافتند و در نهايت 5 اثر به عنوان برگزيده انتخاب شدند که در مراسم اختتاميه معرفي و تقدير خواهند شد.

شاه رضايي گفت: داوران با توجه به تجربيات خود در حوزه نويسندگي معيار هاي نظير موضوع انتخاب سوژه، شيوه نگارش، خلاقيت و سنديت را براي ارزيابي آثار مورد نظر قرار دادند.

وي ادامه داد: اميدواريم که استقبال مردمي براي شرکت در جشنواره خاطره نوسي بيشتر شود چرا که خاطرات بخشي از تاريخ شفاهي ما را رقم مي زنند و از اهميت بسزايي برخوردار است.

 

کارگاه آموزشي خاطره نويسي برگزار مي شود

دبير علمي اولين جشنواره خاطره نويسي از برگزاري کارگاه آموزشي خاطره نويسي براي شرکت کنندگان در اين جشنوراه خبر داد و گفت:با توجه به اينکه خاطرات رسيده به دبيرخانه يا خود نوشن و يا ديگر نوشت هستند و نويسنگان آنها نيز اغلب حرفه اي نيستند بر آن شديم تا براي با لا بردن سطح مهارت شرکت کنندگان کارگاه اموزشي خاطره نويسي برگزار کنيم.

شاهرضايي افزود: اين کارگاه براي 50 نفر از شرکت کنندگان و قبل برگزاري مراسم پاياني جشنوراه برگزار خواهد و طي آن آموزش هاي لازم درخصوص نگار خاطرات خود نوشت و دگرنوشت داده خواد شد.

به گفته وي، اين کارگاه آموزشي از ساعت 3 تا 6 عصر در فرهنگسراي ارسباران برگزار مي شود.

شاهرضايي در پايان يادآور شد: اولين جشنوراه خاطره نويسي در تهران 5 برگزيده دارد که به نفر اول سه سکه طلا اهدا خواهد شد.

گفتني است، مراسم پاياني اولين جشنوراه خاطره نويسي دفاه مقدي اول تير ماه در فرهنگسراي ارسباران برگزار خواهد شد.

 

 

تنظيم: هومن بهلولي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت