دلالي براي وام مسکن

وضعيت خاص بازار مسکن در تهران باعث شده که با چالشهاي خاصي هم روبرو باشيم. در زير راجع به وضعيت ارائه وام مسکن و ضامنين آن توضيحاتي داده شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلالي براي وام مسکن


وضعيت خاص بازار مسکن در تهران باعث شده که با چالشهاي خاصي هم روبرو باشيم. در زير راجع به وضعيت ارائه وام مسکن و ضامنين آن توضيحاتي داده شده است


با رونق گرفتن خريد و فروش وام مسکن در فصل نقل و انتقالات، بازار کاسبي ضامنين وام  18 ميليون توماني خريد مسکن هم داغ شده است به طوري‌که با ارائه مجوز کسب و با دريافت 300 هزار تومان ضامن مي‌شوند.

 با وجود گذشت 84 روز از ابتداي سال جاري تاکنون و علي رغم اجرايي شدن مفاد بسته سياستي- نظارتي سال 90 بانک مرکزي، هنوز پرداخت وام 20 ميليون توماني خريد مسکن توسط بانک مسکن اجرايي نشده است.

يک مقام آگاه در بانک مسکن گفت: آئين نامه نحوه تسهيلات دهي وام 20 ميليون توماني خريد مسکن چندين بار بين بانک مسکن و بانک مرکزي رد و بدل شده است اما هنوز بانک مرکزي اين آئين نامه را به تائيد نرسانده و آن را به بانک مسکن عودت مي دهد.

مسئولان نظام بانکي چه در بانک مرکزي و چه در بانک مسکن نيز به اين موضوع پاسخ روشني را نمي دهند و دائما اعلام مي کنند که اين وام به زودي اجرايي خواهد شد، همين امر سردرگمي سپرده گذاران را براي دريافت وام مذکور در پي داشته است.

البته بانک مسکن پرداخت تسهيلات 18 ميليون توماني خريد مسکن را متوقف نکرده و به متقاضيان و سپرده گذاراني که سررسيد آنها رسيده باشد، در صورت تمايل وام 18 ميليون توماني را مي پردازند.

قيمت خريد و فروش وام 18 ميليون توماني مسکن نيز با اين شرايط با سال گذشته تفاوت چنداني نداشته است که شايد يکي از دلايل آن گرم شدن بازار خريد و فروش اوراق مسکن است

قيمت خريد و فروش وام 18 ميليون توماني مسکن نيز با اين شرايط با سال گذشته تفاوت چنداني نداشته است که شايد يکي از دلايل آن گرم شدن بازار خريد و فروش اوراق مسکن است که نه تنها نيازي به سپرده گذاري ندارد، بلکه در مدت زمان کمتري با مهيا شدن تمام شرايط قانوني قابل خريد و فروش است.

معرفي ضامن توسط بنگاه‌هاي معاملات ملکي

گزارشات ميداني  نشان مي دهد که قيمت خريد و فروش وام 18 ميليون توماني مسکن بدون ضامن يک ميليون و 900 هزار تومان و با ضامن دو ميليون 100 تا دو ميليون و 200 هزار تومان است که معمولا بنگاههاي معاملات ملکي که وام مسکن را خريد و فروش مي کنند، ضامنين آن را نيز معرفي مي کنند.

 در اين شرايط نکته جالب و با اهميت شرايطي است که ضامنين دارند، بانک مسکن با اشراف به اين موضوع که وجود ضامن با توجه به اينکه ملک و واحد مورد نظر در رهن بانک است و به راحتي مي تواند واحد مربوطه را به عنوان وثيقه در صورت عدم بازپرداخت تسهيلات از سوي تسهيلات گيرنده، مصادره کند، سختي گيري چنداني در مورد شرايط ضامنين نمي کند.

يکي از بنگاهداران معاملات ملکي گفت: افرادي هستند که با دريافت پول  حدود 300 هزار تومان پول، ضامن تسهيلات گيرندگان وام 18 ميليون توماني مسکن مي شوند.

اين روزها که فصل خريد و فروش و نقل و انتقالات مسکن است، بازار خريد و فرو وام و اوراق داغ شده است، در اين شرايط بنگاههاي معاملات ملکي بيشتر خريد اوراق مسکن را به متقاضيان پيشنهاد مي دهند

وي افزود: فردي را سراغ دارم که داراي جواز کسب است که با همين جواز کسب ضامن 50 نفر تسهيلات گيرنده وام 18 ميليون توماني مسکن شده است، اين فرد ضامن نسبت به اين موضوع اشراف دارد که با توجه به اينکه واحد مسکوني در رهن بانک است، مشکلي از جهت اينکه ضامن فردي ناشناس شده برايش ايجاد نخواهد شد، زيرا بانک در اولين اقدام ملک را به عنوان وثيقه برمي دارد.

ضمانت با 300 هزار تومان

وي ادامه داد: اين فرد در هر بار که ضامن تسهيلات گيرندگان مي شود، مبلغ حدود 300 هزار تومان و در نهايت 400 هزار تومان دريافت مي کند و به اين ترتيب کاسبي براي خود به راه انداخته است، البته افرادي که اين کارها را انجام مي دهند کم نيستند.

با سيستم فعلي بانکها به ويژه بانک مسکن، مکانيزم شناسايي براي ضامنين وجود ندارد و به نظر مي رسد که معرفي ضامن براي دريافت وام خريد مسکن به اصطلاح "فورماليته" است.

اين روزها که فصل خريد و فروش و نقل و انتقالات مسکن است، بازار خريد و فرو وام و اوراق داغ شده است، در اين شرايط بنگاههاي معاملات ملکي بيشتر خريد اوراق مسکن را به متقاضيان پيشنهاد مي دهند.

يکي از بنگاهداران معاملات ملکي  با بيان اينکه اين روزها خريد اوراق مسکن از کارگزاري بانک مسکن نسبت به خريد وام 18 ميليون توماني طرفدار پيدا کرده است، گفت: اين اوراق به سرعت و در عرض چند روز قابل تهيه و خريد است و بسياري از مشکلات خريداران مسکن با اين اوراق از بين مي رود.

 

بازار داغ خريد اوراق مسکن

وي با بيان اينکه افراد بر اساس ميزان پول مورد نياز خود مي توانند اوراق را تا مبلغ 20 ميليون تومان براي خريد مسکن خريداري کنند، قيمت هر برگ يک ميليون توماني آن را 175 هزار تومان اعلام کرد و افزود: براين اساس قيمت 20 ميليون تومان اوراق مسکن 3.5 ميلون تومان خواهد شد.

در عين حال برخي از متقاضيان دريافت وام خريد مسکن به کم بودن رقم وام خريد هم اشاره مي کنند، در شرايطي که قيمت مسکن روز به روز در حال افزايش است، وام 18 ميليون توماني و يا حتي 20 ميليون توماني خريد مسکن در شهرهاي بزرگ، چاره ساز نيست، البته اين وام در شهرهاي کوچک بيشتر کارآيي دارد.

وام 18 ميليون توماني و يا 20 ميليون توماني مسکن در شهرهاي بزرگ شايد بتواند تنها يک پنجم قيمت مسکن در مناطق جنوبي تهران و با متراژ کوچک را تامين کند، بر اين اساس به نظر مي رسد که بايد تجديد نظري بر روي قيمت وام مسکن نيز صورت گيرد.

البته محمود بهمني رئيس کل بانک مرکزي پيش از اين کم بودن رقم وام خريد مسکن در کشور که تا 10 درصد قيمت مسکن را تامين مي کند را يک مزيت براي اقتصاد کشورمان در شرايط بحران اقتصاد جهاني برشمرده و گفته بود: بالا بودن ميزان وام خريد مسکن در کشورهاي اروپايي که تا 80 درصد قيمت يک ملک را تامين مي کند، يکي از شرايط اصلي بحران اقتصادي در اروپا بود که اين بحران از بخش مسکن نيز آغاز شده بود.

بخش اقتصاد تبيان


خبرگزاري مهر

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت