مهمترين عمل در ماه رجب

امام صادق(ع) فرمودند: هيچ مؤمنى نيست كه در شبانه‌روز مرتكب چهل گناه كبيره شود، آن‌گاه با پشيمانى بگويد: «استغفرالله الذى لا اله الا هو الحى القيوم بديع السموات و الارض ذالجلال و الاكرام و اسئله ان يتوب على ؛ از خداوندى كه جز او خدايى نيست، زنده است و قيوم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهمترين عمل در ماه رجب


امام صادق(ع) فرمودند: هيچ مؤمنى نيست كه در شبانه‌روز مرتكب چهل گناه كبيره شود، آن‌گاه با پشيمانى بگويد: «استغفرالله الذى لا اله الا هو الحى القيوم بديع السموات و الارض ذالجلال و الاكرام و اسئله ان يتوب على ؛ از خداوندى كه جز او خدايى نيست، زنده است و قيوم و پديده آورنده آسمان‌ها و زمين، كه بزرگ و عزيز است، آمرزش خواسته و از او مى‌خواهم مرا ببخشد»، مگر اينكه خداوند آن گناهان را مى‌آمرزد. (ثواب الاعمال، ص 363)


از كارهاى مهم در اين ماه ذكرها و دعاهاى وارد در اين ماه است:

(1) در تمام ماه هزار بار بگويد: استغفر الله ذالجلال و الاكرام من جميع الذنوب و الآثام . شيخ صدوق رحمه الله روايت كرده است : اگر كسى اين ذكر را در رجب هزار بار بگويد، خداوند متعال مى فرمايد: اگر - گناهان شما را - نبخشم ، پروردگار شما نيستم پروردگار شما نيستم پروردگار شما نيستم .

(2) در تمام ماه سوره توحيد را ده هزار بار بخواند. همچنين روايت شده كه هزار بار بخواند. و روايت شده : ((كسى كه هزار بار آن را بخواند روز قيامت عمل هزار پيامبر و هزار فرشته را مى آورد. و هيچكس نزديكتر از او به خدا نيست مگر كسى كه بيشتر از او آن را خوانده باشد. و ثواب خواندن اين سوره در رجب چندين برابر است .)) در روايت ديگرى آمده : ((اگر كسى در رجب صد بار آن را بخواند خداوند در بهشت دوازده كاخ با ((ياقوت )) و ((درّ)) براى او ساخته و يك ميليون عمل خوب براى او مى نويسد. سپس مى فرمايد: بنده ام را ببريد و آنچه را كه براى او مهيا نموده ام نشانش دهيد - در اينجا - ده هزار نفر از كسانى كه خانه هاى اين شخص در بهشت به آنان سپرده شده مى آيند و يك ميليون كاخ از ((درّ)) و يك ميليون كاخ از ياقوت سبز را براى او باز مى كنند؛ كاخهايى كه تمام آنها با ((درّ)) و ياقوت و زيورآلات و پارچه هاى زيبا زينت داده شده بگونه اى كه كسى نمى تواند آن را توصيف كند و جز خدا كسى نمى تواند آن را تصور كند. هنگامى كه آن را مى بيند مات و مبهوت مى شود و مى گويد: اين براى كيست آيا براى پيامبران است ؟ به او گفته مى شود اينها مال تو است بخاطر خواندن ((قل هو الله احد)).

(3) در اين ماه هزار بار خدا را تسبيح كند. در روايت آمده است كسى كه چنين عملى را انجام دهد خداوند صد هزار عمل خوب براى او نوشته و صد كاخ در بهشت براى او مى سازد.

(4) در تمام اين ماه هزار بار ((لا اله الا الله )) بگويد. روايت شده است كسى كه در اين ماه اين عمل را انجام دهد، خداوند براى او صد هزار حسنه نوشته و صد شهر براى او در بهشت مى سازد.

رحمت خدا در ماه رجب بر امت من بسيار است پس بسيار بگوئيد: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَة

(5) در اين ماه صد بار بگويد استغفر الله الذى لا اله الا هو وحده لا شريك له و اتوب اليه و اگر پس از آن صدقه بدهد خداوند او را مورد رحمت قرار داده و گناهان او را مى آمرزد. و كسى كه چهارصد بار بگويد خداوند پاداش صد شهيد را براى او مى نويسد.

(6) در تمام ماه با پيروى از امام سجاد (عليه السلام ) در سجده خود اين ذكر را بگويد: عظم الذنب من عبدك فليحسن العفو من عندك .

(7) صبح و شب و بعد از هر نمازى بگويد: يا من ارجوه لكل خير و آمن سخطه عند كل شر، يا من يعطى الكثير بالقليل يا من يعطى من سئله يا من يعطى من لم يسئله و من لم يعرفه تحننا منه و رحمة اءعطنى بمسئلتى اياك جميع خير الدنيا و جميع خير الآخرة واصرف عنى بمسئلتى اياك جميع شر الدنيا و شر الآخرة فانه غير منقوص ما اءعطيت و زدنى من فضلك يا كريم سپس با دست چپ محاسن خود را گرفته و انگشت سبابه دست راست خود را حركت داده و گريه كند و بگويد: يا ذالجلال والاكرام يا ذالنعماء و الجود يا ذالمن حرم شيبتى على النار.

در اول اين دعا مى گويى : ((از خداوند اميد هر چيزى دارى . و از خشم او نزد هر شرى در امانى )) و از جمله اين خشمها مكر خداوند است و ايمنى از مكر خدا از گناهان بزرگ است . بنابراين از اين مطلب غافل مشو و قصد تو از عبارت اين باشد كه بشرط ((توبه)) اميد خير داشته و خود را از خشم او در امان مى دانى و گويا مى گويى : اى كسى كه براى بندگان خود راهى قرار داده كه اگر از آن راه بروند از خشم او در امان مى مانند. و آن راه همان توبه است . و اين فراز دعا امنيت بالفعل از مكر خدا نيست . و همچنين گفتار تو كه مى گويى ((اميد هر خيرى را از او دارم )) گويا مى گويى : اى كسى كه براى بندگان خود راهى قرار داده است كه اگر از آن راه بروند به هر چيزى كه بخواهند مى رسند. و اين راه همان دعاست .

چرا "جميع" تکرار نشده است؟

اگر انسان در اين باره كه چرا در اين عبارت دعا ((اعطنى جميع خير الدنيا و جميع خير الآخره )) كلمه جميع تكرار شد ولى در اين عبارت ((واصرف عنى جميع شر الدنيا و شر الآخره )) اين كلمه تكرار نشده است بينديشد، شايد به اين نتيجه برسد كه اين اختلاف عبارت به اين مطلب اشاره دارد كه شر امرى عدمى است - كه همان دورى از رحمت خدا و محروميت از بخشايش الهى است - ولى چون خير امرى وجودى مى باشد، گويا انواع آن بيشمار است . ولى اينكه چرا ((جميع شر الدنيا؛ تمامى شرهاى دنيا)) در دعا آمده گويا به اين جهت است كه شرهاى دنيا براى همه مردم معلوم نيست .

 

استغفار، مهمترين عمل در ماه رجب

رحمت خدا در ماه رجب بر امت من بسيار است پس بسيار بگوئيد: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَة

 

استغفار برطرف كننده بوي بد گناه

براي اينكه اين راه را طي كنيم، اوّلين شرط آن است خود را معطر كنيم. معطر كردن به اين است كه از بوي بد برهيم، يا بدبو نباشيم، يا اگر بوي بدي داشتيم و داريم آن را با عطر برطرف كنيم. وجود مبارك اميرالمؤمنين طبق نقل مرحوم شيخ طوسي از رسول گرامي «عليهما آلاف التحية و الثناء» نقل مي‌کند آن حضرت فرمود: «تُعطِّروا بِالاِستغْفار لا تَفْضِحنكم رَوائحَ الذُّنوبِ» يعني با استغفار، خود را معطر كنيد تا بوي بد گناه شما را رسوا نكند، يك انسان گناهكار، بدبو است و قيامت بوي بد عدّه‌اي ظهور مي‌كند. آنها كه معطرند و خوشبو هم براي خود راحتي آفريده‌اند هم براي ديگران، اگر كسي گناه نكرد معطر است، اما اگر خداي ناكرده آلوده شد، قبل از هر چيز شايسته است خود را با استغفار معطر كند.

 

دو ذکر مفيد

1- «اللّهمّ أغْنِنِي بِحَلالكَ عَنْ حَرامِك و أَغْنِنِي بِفَضْلِكَ عَمَّن سِواك » ؛ «خداوندا، به حلال خود مرا از حرامت بى‏نياز كن، و به فضل خودت مرا از غير خودت بى‏نياز كن».

امام باقر(ع) فرمود؛ بعد از نماز واجب سه بار بگوييد: «استغفر الله الذى لا اله الا هو الحىّ القيوم ذوالجلال و الاكرام و اتوب اليه»

2- «سبحان اللَّه العظيم و بحمده استغفراللَّه و أسأله من فضله »؛ «سپاس خداوند را که منزه است و از او طلب مغفرت و فضل را خواستارم»(الآداب الدينية للخزانة المعينية، ص: 289)

 

ثواب هفتاد بار استغفار

حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمود: هر كس هنگام سحر، هفتاد بار استغفر اللَّه بگويد جزو افرادي که خدا در شأنشان فرموده :«وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ»، خواهد بود. (ارشاد القلوب ترجمه رضايي، ج1 ،ص228)

 

استغفار بعد از نماز واجب

امام باقر(ع) فرمود؛ بعد از نماز واجب سه بار بگوييد: «استغفر الله الذى لا اله الا هو الحىّ القيوم ذوالجلال و الاكرام و اتوب اليه»

 

كليد آمرزش گناهان

امام صادق(ع) فرمودند: هيچ مؤمنى نيست كه در شبانه‌روز مرتكب چهل گناه كبيره شود، آن‌گاه با پشيمانى بگويد: «استغفرالله الذى لا اله الا هو الحى القيوم بديع السموات و الارض ذالجلال و الاكرام و اسئله ان يتوب على ؛ از خداوندى كه جز او خدايى نيست، زنده است و قيوم و پديده آورنده آسمان‌ها و زمين، كه بزرگ و عزيز است، آمرزش خواسته و از او مى‌خواهم مرا ببخشد»، مگر اينكه خداوند آن گناهان را مى‌آمرزد. (ثواب الاعمال، ص 363)

فرآوري : زهرا اجلال

گروه دين تبيان


منابع :

ايسنا ، كلامي از علامه جوادي آملي

مراقبات ماه رجب ، مرحوم آيت الله حاج ميرزا جواد ملكى تبريزى

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت