شيوه هاي تبليغ معنويت هاي نوظهور

اما مهمترين راه تبليغ تعداد زيادي از اين نحله ها، استفاده از مواردي است که بين جوانان جذابيت داشته و به آن علاقه نشان مي دهند، که بوسيله آن سعي در تبليغ افکار خود دارند، مانند؛ ارتباط بين زن و مرد، موسيقي، روابط آزاد و ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شيوه هاي تبليغ معنويتهاي نوظهور


جمن ها و يا معنويت هاي نوين براي دستيابي به اهداف خود از شيوه هايي مختلف و متعدد استفاده ميکنند، به اين بيان که هر فکر و عقيده اي که بخواهد جاي خود را در بين مردم يک منطقه باز کند، مي بايست؛ براي تبلبغ خود حرکتي مؤثر داشته باشد.


امروزه وقتي کالايي جديد به بازار مي آيد، در ابتدا تبليغات گسترده و فراواني را از آن کالا شاهديم، تا اين کالا را براي مردم معرفي کرده و بشناسانند.

در مورد عرفان هاي نوظهور نيز کار به همين شکل پيش مي رود، يعني آنها هم براي پذيرش مردم نسبت به خود نياز به تبليغ دارند.

اما شيوه هاي تبليغ جمن ها اشکال مختلفي دارد که به بررسي برخي از آنها مي پردازيم.

بهترين بودن

امروزه در دنياي تبليغات شاهد هستيم که؛ وقتي کالايي مورد تبليغ واقع ميگردد، آن کالا به عنوان بهترين در مورد خودش معرفي ميگردد، به عبارت ديگر ميخواهند اين گونه تبليغ کنند که؛ اين جنس در برابر هم جنس هاي ديگرش از همه بهتر است، در معنويت هاي نوظهور نيز شاهد چنين مطلبي هستيم که؛ هر کدام از آنها راه و روش خود را بهترين راه براي رسيدن به مقصود مي دانند حال يا با نفي و نقد روشهاي متداول و يا بدون آن.

باور ستيزي

يکي ديگر از راه هاي تبليغ جنبش هاي نو پديد، باور ستيزي است، باور و اعتقادات مردم چيزيست که؛ مردم با آن زندگي ميکنند و هميشه براي آن هزينه هايي هم پرداخت کرده اند، و اين باورهاست که مردم را براي حفظ آن به جبهه و جنگ مي کشاند، کتاب و مقاله مي نويسند و ... اما اگر بشود اين باور را از مردم بگيرند، ميتوانند عقيده و باور جديد را به آنها تبليغ کنند، از اين رو جمن ها به دنبال باور ستيزي و مقابله با آنچه که به عنوان عقيده و باور نزد مردم است مي پر دازند، آن هم با ترديد افکني و ايجاد شک و شبهه در آنچه که باور مردم است.

مذهب ستيزي

نفي آنچه خود نيافته و مورد قبول مردم است، از ديگر شيوه هاي تبليغ عرفان هاي نو ظهور است، به دليل اينکه آنها براي رسيدن به اهداف خود با موانعي بزرگ روبرو هستند، که يکي از آن موانع، چيزهايي است که مردم به عنوان مذهب و دين قبول دارند، و آنچه مردم به عنوان خدا، پيغمبر و کتاب آسماني پذيرفته اند، از موانع رسيدن به اهداف آنها محسوب مي شود، به همين دليل به دنبال نفي آنها بر آمده و با کي گفته؟ و کي ديده؟ و ... ؟ به دنبال رد کردن آنها بر مي آيند.

اما مهمترين راه تبليغ تعداد زيادي از اين نحله ها، استفاده از مواردي است که بين جوانان جذابيت داشته و به آن علاقه نشان مي دهند، که بوسيله آن سعي در تبليغ افکار خود دارند، مانند؛ ارتباط بين زن و مرد، موسيقي، روابط آزاد و ....

القاء شک و ترديد

از ديگر روشهاي تبليغ معنويت هاي نوين اين است که؛ سعي ميکنند مخاطبين خود را با استفاده از شک و ترديد نسبت به آنچه تا کنون قبول داشتند، به سمت و سوي خود کشانده و مخاطب را قانع کنند که، براي رسيدن به اهداف معنوي راهي که تا کنون ميرفتي درست نبوده، و اکنون راه درست را آنها رائه ميدهند، انسان مردد هميشه در سر دو راهي مي ماند و نمي تواند حرکتي انجام دهد، درست است که شک، راه رسيدن به حقيقت است، اما ماندن در شک انسان را نابود مي کند، به همين دليل برخي از اين فرقه ها به دنبال اين هستند که، با مقدس نشان دادن شک و ترديد، انسان را در آن نگه داشته تا به اهداف خود برسند.

استفاده از جذابيت ها

اما مهمترين راه تبليغ تعداد زيادي از اين نحله ها، استفاده از مواردي است که بين جوانان جذابيت داشته و به آن علاقه نشان مي دهند، که بوسيله آن سعي در تبليغ افکار خود دارند، مانند؛ ارتباط بين زن و مرد، موسيقي، روابط آزاد و ....

ابزاري که عموما براي تبليغ افکار و عقايد خود از آنها استفاده ميکنند، معمولا ابزاري است که در دسترس مردم بوده و مردم روزانه از آنها بارها و بارها استفاده ميکنند، مانند:

- نوع پوشاک و ظاهر مردم

پوشش انسان خبر از بخشي از تفکر او را مي دهد و چند سالي است که براي تبليغ برخي از افکار معنوي نوين از پوشاک استفاده شده است.

- اينترنت

فضاي مجازي براي تبليغ و فعاليت عرفانهاي نو ظهور فضايي پر استفاده مي باشد.

- لوازم خانه

ورود لوازم منزل از غرب و استفاده آنها در تمام منازل، يکي ديگر از شيوه هاي تبليغ به شمار مي رود، به دليل اينکه هيچ وسيله اي به کشور ما وارد نميشود، مگر اين که با خود فرهنگ خاصش را نيز مي آورد.

- دکوراسيون محل کار و خانه

شيوه چينش محيط زندگي و کار، که از يک تفکر و انديشه خبر ميدهد نيز، ميتواند در انتقال عقايد و افکار مؤثر باشد اينکه چينش مکاني به سبک اروپايي و يا آمريکايي باشد مطمئنا در پذيرش عقيده متناسب با آن، بي تأثير نخواهد بود.

- کتاب

اصلي ترين راه انتقال و تبليغ معنويت هاي نو ظهور کتاب هاي آنهاست.

ورود لوازم منزل از غرب و استفاده آنها در تمام منازل، يکي ديگر از شيوه هاي تبليغ به شمار مي رود، به دليل اينکه هيچ وسيله اي به کشور ما وارد نميشود، مگر اين که با خود فرهنگ خاصش را نيز مي آورد

- صدا و سيما

گاهي اوقات صدا و سيماي ما نيز ناخواسته و به علت عدم آگاهي کافي در مواردي، مبلغ برخي از اين عرفانها مي گردد.

- لوازم و مدلهاي آرايش

از آنجا که برخي از معنويت هاي نوين صاحب سبک و مدل خاصي در آرايش مي باشند، شکل و مدل آرايش سر و صورت نيز از روشهاي مطرح شدن و تبليغ اين عرفانها به شمار مي رود.

- ماهواره

ماهواره و تعدد شبکات و نبود محدوديت پخش در آن، نيز خود وسيله اي مناسب براي تبليغ معنويتها شده است، شبکات فارسي زباني که مکتب و آيين خود را تبليغ کرده و به خيال خود اسلام و مسلماني را زير سوال مي برند.

پخش فيلم و سريالهاي مختلف با زبان فارسي که به هدف انتقال عقايد و افکار آنها صورت ميگيرد.

- موسيقي

موسيقي ابزاري است که امروزه مرز خاصي را نمي شناسد و مخاطبين جوان زيادي نيز دارا مي باشد.

- روابط بين زن و مرد

از ديگر ابزاري که براي تبليغ خود استفاده ميکنند، استفاده از روابط دختر و پسر است.

داريوش عشقي

بخش اخلاق و عرفان اسلامي

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت