دردسرهاي علاقه افراطي

بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردسرهاي علاقه افراطي


براي خواندن مقاله‌ي قبل اينجا را کليک کنيد.

در مقاله قبل، به چند  راهبرد مقابله با بدبيني اشاره نموديم حال در اين مقاله به بيان ساير راهبردها پرداخته و در نهايت   توصيه‌هايي را نيز براي همسران افراد بد بين ارائه خواهيم نمود.


در برخي از افکار بي منطق خود تجديد نظر کنيد

اين عقيده که اگر همسرم  به من علاقه‌مند است بايد فقط به من توجه کند و تنها مرا دوست بدارد، چندان عاقلانه و منطقي نيست.  قطعاً، همسرتان  به مانند خود شما، پيش از ازدواج ارتباطات خانوادگي و دوستي داشته که هم اکنون نيز به آن‌ها تعلق خاطر و علاقه مندي دارد؛ لاجرم شايسته نيست تنها به خاطر شخص شما به همه پيوندها و علايقش پشت پا بزند  آن هم به اين دليل که شما خواهان اوئيد و دوست داريد تنها سلطان قلب او باشيد. خودخواهي‌هايتان را کنار بگذاريد و اندکي هم مطابق با علايق همسرتان رفتار کنيد.

 

شما در قبال همسر و فرزندانتان مسئول هستيد

به فکر خود نيستيد ،کمي نگران همسر و فرزندانتان باشيد. چه بخواهيد و چه  نخواهيد ، چه خود را مقصر بدانيد يا نه ؛ مطمئن باشيد بدبيني، کنترل و مراقبت افراطي  و تعصبات نا بجاي شما ،بي ترديد در سرنوشت خانواده‌تان بي تأثير نخواهد بود؛ چه بسا بسياري از همسران افراد بدبين، دچار خود کم بيني و عدم اعتماد به نفس شده و به موجب آن، مرتباً در روابطشان دچار خطا و اشتباه مي‌شوند ،احتياط افراطي مي‌کنند و انديشه لحظه به لحظه "ممکن است اتفاقي بيفتد" زندگي‌شان را تيره و تار کرده است. همچنين فرزنداني که پرورش يافته فردي بدبين باشند، تحت تأثير قرار گرفته و الگوهاي رفتاري متعصبانه را اقتباس نموده و در زندگي حال و آينده، آن رفتارها را  به کار خواهند گرفت و در نهايت، مصائبي همچون  مشکلات شما  گريبان گيرشان خواهد شد و به ناچار با آن‌ها  دست و پنچه نرم خواهند کرد.

 

با آبروي خود و خانواده بازي نکنيد

بدبيني‌ها و سوءظن‌هاي خود به همسرتان را، با هر کسي در ميان نگذاريد چرا که ممکن است در اثر دشمني ،ناداني و يا تظاهر به خيرخواهي، بر صحت انديشه غلط شما دامن بزنند و حتي استنباط هاي شخصي خود را نيز بدان  بيفزايند و به قول معروف آتش بيار معرکه شوند و شرايط را وخيم‌تر نمايند.  بهترين راه حل اين است که بدبيني‌هاي خود را راجع به اعمال و رفتار همسرتان، به صراحت با خود او مطرح نماييد و به گفته‌ها و توضيحات او گوش دهيد.  اما مواظب باشيد  به هيچ وجه  جلسه گفتگويتان را در جهت اثبات صحت و سقم ادعاهايتان به پيش نبريد و  در صورت عدم موفقيت، از فردي عاقل، معتمد، با تجربه، خيرخواه و عاقبتانديش راهنمائي و مشورت بگيريد. 

بهتر است از روان شناس کمک بگيريد، تا با کمک يک متخصص بهتر بتوانيد از علت‌هاي بدگماني خود آگاهي يابيد و با مشکلتان مقابله کنيد. 

يکي از ويژگي‌هاي فرد بدبين و شکاک  اين است که آن‌ها تا زماني که به يقين نسبي نرسند ول‌کن ماجرا نيستند و با کوچک‌ترين بهانه‌اي، دوباره به اين رفتار دامن مي‌زنند!

چند توصيه به همسران افراد بدبين

به شما حق مي‌دهيم زندگي با همسري بدبين، بسيار سخت و طاقت فرسا ست و تحمل اين شرايط صبر ايوب را مي‌طلبد. در ادامه اين يادداشت، سعي نموديم  توصيه‌هايي را در جهت مواجهه صحيح با اين مشکل ، متذکر شويم که رعايت آنان مي‌تواند کمک شاياني به شما کند.

مواظب رفتارهاي خود باشيد

يکي از ويژگي‌هاي فرد بدبين و شکاک  اين است که آن‌ها تا زماني که به يقين نسبي نرسند ول‌کن ماجرا نيستند و با کوچک‌ترين بهانه‌اي، دوباره به اين رفتار دامن مي‌زنند!

زماني هم که اين رفتارها زنجيره‌اي مي‌شود، فرد مقابل ممکن است براي لجبازي و يا حس انتقام، رفتارهايي را انجام دهد که اين ذهنيت تشديد يابد. مثلاً، بدون اطلاع همسر بيرون رود و تلفن همراهش را هم خاموش کند ،اينجاست که بدبين‌ها زمين و زمان را به هم خواهند دوخت. لذا توصيه مي‌شود:

به کنکاش حساسيت‌ها و زمينه‌هاي بروز بدبيني همسرتان بپردازيد و از رفتارهايي که موجب سوءظن و بدبيني همسرتان مي‌شود(مانند: تنها بيرون رفتن، تماس تلفني يا حضوري با همکاران جنس مخالف ، گفتگو با مردان يا زنان غريبه، و...) به شدت اجتناب کنيد و با اطلاع همسر و برنامه‌اي مشخص کارهايتان را انجام دهيد.  مثلاً، هر کجا مي‌رويد را مشخص کنيد، ساعت رفت و آمد خود را اعلام کنيد و...

به حسادت‌هاي همسرتان دامن نزنيد

تحريک حسادت همسر روش عادلانه و منصفانه‌اي نيست. برخي از افراد  در مقابل همسر بدبين خود، محتاطانه عمل نکرده و با انجام رفتارهاي نسنجيده و حتي تحريک کننده بر شدت بدگماني و سوءظن همسر مي‌افزايند؛ مثلاً، مرد/زني از آشنا  و يا همکار جنس مخالف خود تمجيد بسيار مي‌کند  و يا  براي محک و کسب اطمينان از علاقه همسر ، به  انجام رفتارهاي دروغين و حتي گاهاً آزار دهنده  مي‌پردازند، غافل از آنکه نه تنها بدين طريق محبت همسر را دريافت نخواهند کرد بلکه بدين طريق، باعث تحريک بيش از حد حسادت و افزايش تعصبات وي خواهند شد.

 

به همسرتان اطمينان دهيد

هر از چند گاهي به شريک زندگي‌تان ياد آوري کنيد که چقدر او را دوست داريد و به زندگي کردن با او متمايليد. ابراز احساسات و رضايتمندي، باعث افزايش اعتماد و اطمينان وي به شما خواهد شد. اطمينان دهي دائم، به او اعتماد به نفس داده  و قدرت عمل افکار منفي همچون " ممکن است به خاطر عدم علاقه، به من  خيانت کند و..." را به حداقل مي‌رساند. 

 

سعي کنيد تا حد امکان خانواده‌تان را نسبت به بدبيني همسرتان بي اطلاع نگه داريد

برخي از همسران افراد بد بين، با مشاهده سوءظن‌هاي همسر دچار نگراني شده و براي دريافت کمک، مشکلشان را با همه اطرافيانشان در ميان مي‌گذارند. بايد بگويم اين رفتار کاملاً اشتباه است و نتيجه چندان مثبتي نيز عايدشان نخواهد شد. خانواده‌ها به خاطر حس والديني و ترحم به فرزندانشان، احساسي عمل نموده و در اکثر مواقع راه حل‌هايي انتقام جويانه را پيشنهاد مي‌دهند مثلاً، مي‌گويند: تلفن‌هايش را جواب نده، تا بدين طريق به او بفهماني که از اين رفتارش متنفري. آن‌ها نمي‌دانند با چنين اظهار نظرهاي احساسي با ذهن بدبين همسرتان چه مي‌کنند و از گلوله‌اي برف، بهمني سهمگين پديد مي‌آورند.

هراز چند گاهي به شريک زندگي‌تان ياد آوري کنيد که چقدر او را دوست داريد و به زندگي کردن با او متمايليد. ابراز احساسات و رضايتمندي، باعث افزايش اعتماد و اطمينان وي به شما خواهد شد.

بدانيد : بدبيني او نشانه‌اي از دلبستگي واقعي او به شماست

مطمئناً خود به اين انديشه دست يافته‌ايد و با مطالعه اين مقاله نيز به يقين رسيده‌ايد که يکي از عوامل اصلي بدبيني همسرتان ، عشق و علاقه افراطي او به شماست. لذا بهتر است شما در قبال اين علاقه افراطي که گاهاً مسبب مشکلاتي نيز برايتان شده، موضع گيري منفي نشان ندهيد و کمر همت خود را در جهت درک شرايط او ببنديد و براي تسکين قلب نگران او به حمايتش بپردازيد.

 

از متخصصان و مشاوران مجرب بهره بگيريد

اگر بدبيني همسرتان با اتخاذ درست راهبردهاي پيشنهادي فوق و کار بست به موقع و صحيح، کاهش نيافت، توصيه مي‌کنيم براي بررسي شرايط روحي همسر و اطلاع از کم و کيف زندگي زناشويي و چگونگي ارتباطاتتان، به روان شناس مراجعه نماييد.

 

نسرين صفري

بخش خانواده ايراني تبيان


مقالات مرتبط :

همسران ناموفق را بشناسيم

زمان هاي ممنوع براي قضاوت

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت