موفق باشي، تبيان

وقتي مي شنوي که نمايشگاه بازي هاي رايانه اي برپا شده، آن هم در برج ميلاد ، پيش خودت مي گويي نمايشگاهي خلوت و سوت و کور است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موفق باشي، تبيان

گزارش نخستين نمايشگاه و جشنواره بازي هاي رايانه اي

وقتي مي شنوي که نمايشگاه بازي هاي رايانه اي برپا شده، آن هم در برج ميلاد ، پيش خودت مي گويي نمايشگاهي خلوت و سوت و کور است!

مردم که حال و حوصله رفتن به نمايشگاه، آن هم در برج ميلاد را ندارند، حتما بازديد کننده اين نمايشگاه چند پسر نوجوان بيشتر نيستند!

اما وقتي ازدحام اتوبان همت در ورودي به برج را مي بيني، کمي ترديد مي کني. به برج هم که وارد مي شوي (با اينکه نمايشگاه در پارکينگ برج ميلاد برگزار شده بود)، اما آنقدر شلوغي و سرو صدا مي بيني و مي شنوي که شک مي کني ،همان نمايشگاه مورد نظرت باشد!

اينجا «نخستين نمايشگاه و جشنواره بين المللي بازي هاي رايانه اي تهران» است. سالن ورودي شلوغ و پر ازدحام است. فرياد شادي بازديدکننده ها و موسيقي تند بعضي از بازي ها، براي کسي مثل من که خيلي به بازي هاي رايانه اي علاقه ندارد، غريب و گاهي آزاردهنده است.

راه ارتباطي بين دو سالن نمايشگاه، بسيار دور، ناهموار و نا متعارف است. انگار مخاطب در يک هزار تو، رها شده تا خودش راهش را به سوي طبقه بالا پيدا کند! اين مشکلي است که تقريبا تمامي کساني که مي خواستند از هر دو طبقه بازديد کنند ، با ان مواجه بودند.

غرفه تبيان در طبقه ششم واقع شده و نسبت به ساير غرفه ها (در هر دو طبقه) متمايز است.

غرفه، دکوري قرمز رنگ دارد و امکانات، براي مخاطباني که بخواهند بازي ها را امتحان کنند، فراهم است. در گوشة اين غرفه 90 متري، بخشي از لوح هاي تقدير و يادمان ها و تنديسهاي دريافتي در تبيان در حوزه بازي هاي رايانه اي، در معرض ديد عموم قرار گرفته که بيشتر از همه توجه والدين را جلب مي کند.

بازي هاي نجات بندر ، راه افتخار، والفجر 8، زمين 2124، مامور ويژه 1 و 2، افسانه نوروز، مقاومت، علي بابا، شکست حصر، مبارزان جنگل، رالي بزرگان، کوهنورد، دفاع، راز کتيبه، در جستجوي پدر، انرژي، پرونده لبناني، حماسه آلواتان، آرش کماندار و راه زندگي از جمله توليدات موسسه تبيان در چند سال اخير است که توانسته علاوه بر کسب جوايز در جشنواره معتبر بازي هاي رايانه اي ، روند توليد بازي هاي بومي را تسهيل کند.

اينجا برخي بازيهاي تازه توليدي تبيان، براي اولين بار در معرض ديد مخاطب قرار گرفته که بعضي از آنها در دفتر مرکزي و بعضي با داستاني کاملا متفاوت ، در دفاتر استاني موسسه تبيان توليد شده اند.

مبارزان جنگل ، زمين 2124، حماسه آلواتان، پرونده لبناني و شکست حصر از محصولات در دست توليد دفاتر استاني اند که در حال سپري کردن مراحل فني هستند.

بيژن رباني منش، مدير توليد نرم افزارهاي چندرسانه اي و بازيهاي رايانه اي تبيان، استقبال خوب مخاطبان را نشانه قوت گرفتن صنعت بازي سازي در ايران مي داند و اينده خوبي را براي اين صنعت در کشور پيش بيني مي کند.

او معتقد است طراحي بازيهايي که با خصوصيات عرفي و فرهنگي ما و شرايط بومي و اقليمي مطابقت داشته باشد، جذابيت زيادي براي بازيکن ايجاد مي کند و مي تواند تاثير گزاري مناسبي نيز داشته باشد.

رباني منش مي گويد: تبيان برنامه هاي ويژه اي براي تابستان 90 در نظر گرفته که يکي از آنها، عرضه بازي جذاب کوهنورد و حماسه آلواتان است.

دانيال سميعي، مدير دفتر تبيان در استان گيلان، حضور مخاطبان و استقبال ايشان از بازي هاي وطني را خوب ارزيابي مي کند و معتقد است که شرکت هاي توليد کننده بايد با شناخت درست از مخاطب، داستانهايي متناسب با فرهنگ ايراني بسازند. سميعي بازي مبارزان جنگل را مثال مي زند که بر اساس يک واقعه تاريخي و قيام مبارزاتي ميرزا کوچک خان جنگلي در دفتر گيلان تبيان در دست توليد است. او با چنان عشق و علاقه اي از مبارزان جنگل مي گويد که بي اختيار، ياد چهره روحاني ميرزا در سريال «ميرزا کوجک خان» و موسيقي معروفش برايم زنده مي شود.

وحيدقادري مدير طرح و برنامه تبيان مشهد ، بازي هاي رايانه اي را راهي براي انتقال فرهنگ مي داند. او معتقد است که بازي ها مي توانند مخاطب را با گوشه هايي از تاريخ ، فرهنگ و مذهب ما آشنا کنند. قادري به حماسه آلواتان اشاره مي کند که در قالب بازي به شرح دلاوري هاي رزمندگان دفاع مقدس در کردستان مي پردازد.

غرفه تبيان بسيار شلوغ است. شور و هيجان پسربچه هايي که مشغول بازي «دفاع » هستند، توجهم را جلب کرد.

محمد حسين عاطفي – 9 ساله – از مدرسه شهيد مدني، بازي دفاع را بسيار جذاب مي داند. او مي گويد يک از پاي ثابتهاي بازي کامپيوتري است و فرق بين بازي خوب و بد را مي داند. او خوشحال است که به اين نمايشگاه آمده و مي خواهد در آينده براي بچه هايي مثل خودش ، بازي بسازد.

سالار دوست محمد حسين است که صدايش مي کند تا به جمع او و دوستانش بپيوندد که با دقت به حرفهاي ميثم شايگان ، مدير توليد بازي مبارزان جنگل گوش مي دهند. او دارد اين بازي جذاب را به بچه ها معرفي مي کند و در مورد سبک بازي و شخصيتهاي داستان توضيح مي دهد.

از همراهيش با بچه ها و اطلاعات زيادش، معلوم است که يک بازيکن حرفه اي است و طعم بردن و باختن را در اين وادي چشيده!

او مي گويد به ساخت بازي رايانه اي خيلي علاقه دارد و خوشحال است که شخصيت ميرزا کوچک خان و قيام جنگل را براي اولين بازي توليدي خود و گروه متبوعش انتخاب کرده.

شايگان به عنوان يک بازي ساز، حمايت موسسه تبيان و اداره کل تبليغات اسلامي استان را خوب و مفيد مي داند و از همکاري با اين موسسه خوشحال است. هر چند که معتقد است تا سود آوري اين صنعت راه زيادي در پيش است! او که يک بازيکن حرفه اي ست مي گويد: اين غرفه پذيراي همه کساني است که يک بازي جذاب وطني بخواهند.

سرو صدا بيشتر از قبل شده و شور و هيجان وصف ناپذيري در سالن موج مي زند. مهمان هاو بازديدکننده هاي زيادي به تبيان مي آيند. خيلي ها تنها تصورشان از تبيان، يک سايت اطلاع رساني بوده و حالا که با ساير خدمات و فعاليتهاي آن آشنا مي شوند، بسيار مشتاق به عضويت در اين موسسه شده اند.

حضور مردم برايم جالب بود. تبيان نه هديه تبليغاتي مي داد و نه شربت و شيريني. اما غرفه اش از بقيه غرفه هاي نمايشگاه شلوغ تر بود. و اين يعني ماندگاري و جلب نظر مخاطب.

بيشتر از همه حضور پسر بچه اي جالب بود که بدون جلب نظر ، روي يکي از ديواره هاي غرفه نوشت: موفق باشي تبيان.

 

گزارش: سميرا حسن

تنظيم: هومن بهلولي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت