از میان 100 زن تاثیر‌گذار جهان

روزنامه‌ی «گاردین» 100 زن تاثیر‌گذار جهان را معرفی کرد. در فهرستی که این روزنامه از اسامی تاثیر‌گذارترین زن‌های دنیا تهیه کرده است، نام نویسندگان برجسته‌ای هم‌چون «مارگارت آتوود»، «دوریس لسینگ»، «جی.کی. رولینگ» و «آلیس واکر» به چشم می‌خورد. ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از ميان 100 زن تاثير‌گذار جهان 

روزنامه‌ي «گاردين» 100 زن تاثير‌گذار جهان را معرفي کرد

در فهرستي که اين روزنامه از اسامي تاثير‌گذارترين زن‌هاي دنيا تهيه کرده است، نام نويسندگان برجسته‌اي هم‌چون «مارگارت آتوود»، «دوريس لسينگ»، «جي.کي. رولينگ» و «آليس واکر» به چشم مي‌خورد.

 

«آرونداتي روي» نويسنده‌ي برنده‌ي جايزه‌ي بوکر و مهم‌ترين نويسنده‌ي زن هند است. اين نويسنده‌ي زن، که جايزه‌ي بوکر را در سال 1997 با کتاب «خداي چيز‌هاي کوچک» از آن خود کرده، منتقد صريح‌الهجه‌ي تجاوز به حقوق بشر است و جزو موثرترين زنان جهان شناخته شده است.

 

«دوريس لسينگ»، نويسنده‌ي انگليسي متولد ايران که موفق به دريافت نوبل ادبيات سال 2007 شد، روز بيست‌ودوم اکتبر 1919 در کرمانشاه و از پدر و مادري انگليسي متولد شد.

مادر «لسينگ» يک پرستار و پدرش نيز که در جنگ جهاني اول معلول شده بود، کارمند بانک بود. او در دوران خردسالي به همراه خانواده‌اش به اين اميد که بتوانند در مستعمره‌ي بريتانيا در جنوب «رودسيا» (زيمبابوه‌ي فعلي) از طريق زراعت بلال به ثروت برسند، در سال 1925 ايران را ترک کردند؛ اما هرگز نتوانستند موفق شوند.

«لسينگ» در مدرسه‌ي دخترانه‌ي رومن کاتوليک به تدريس مشغول شد؛ هرچند خانواده‌اش کاتوليک نبودند. اما در سن 15سالگي مدرسه‌اش را ترک کرد. «لسينگ» دوران کودکي‌اش را همراه با خاطرات تلخ و شيرين توصيف کرده است. نوشته‌هاي او درباره‌ي زندگي در آفريقاي تحت استعمار انگليس با نوعي حس دوگانه آميخته بودند؛ «زندگي بي‌ثمر مستعمره‌نشين‌هاي انگليسي» و «توطئه‌ي ساکنان بومي آن‌جا».

او دوبار ازدواج کرد؛ اما هر دو بار از همسرش جدا شد و حاصل اين دو ازدواج، سه فرزند است.

اولين رمان «لسينگ» به‌نام «چمن آواز مي‌خواند» در سال 1949 در لندن منتشر شد. پس از آن به اروپا رفت و در آن‌جا ماندگار شد. در سال 2001 جايزه‌ي «آسترياس» اسپانيا را به‌دست آورد. او همچنين موفق شد جايزه‌ي يادمان «تيت بلک» را براي رمان «زير پوست من» به‌دست آورد. علاوه بر آن، «دوريس لسينگ» جايزه‌ي ادبي «ديويد کوهن» انگليس را نيز در کارنامه‌ي افتخارات خود دارد.

آثار داستاني او را عمدتاً به سه دوره تقسيم مي‌کنند؛ نخست «جنبه‌ي کمونيستي» که از سال 1944 تا 1956 را شامل مي‌شوند، که او آزادانه درباره‌ي موضوعات اجتماعي مي‌نوشت. دوم «جنبه‌ي روانشناسي» است که از سال 1956 تا 1969 بود و سوم «جنبه‌ي صوفيانه» بود، که در آثار داستاني علمي او از جمله مجموعه‌ي "Canopus in Agros" به چشم مي‌خورد.

رمان «دفترچه‌ي طلايي» او را يک کلاسيک فمينيستي مي‌دانند، که البته خود «لسينگ» چنين عقيده‌اي ندارد.

آثار داستاني او را عمدتاً به سه دوره تقسيم مي‌کنند؛ نخست «جنبه‌ي کمونيستي» که از سال 1944 تا 1956 را شامل مي‌شوند، که او آزادانه درباره‌ي موضوعات اجتماعي مي‌نوشت. دوم «جنبه‌ي روانشناسي» است که از سال 1956 تا 1969 بود و سوم «جنبه‌ي صوفيانه» بود، که در آثار داستاني علمي او از جمله مجموعه‌ي "Canopus in Agros" به چشم مي‌خورد.

«مارگارت النور آتوود» نويسنده، شاعر و منتقد ادبي کاناداست که در 18 نوامبر 1939 به دنيا آمد. وي نويسندگي را در 16سالگي آغاز کرد و در 22سالگي براي کتاب شعر «Double Persephone» مدال «اي.جي. پرات» را دريافت کرد. او در دانشگاه‌هاي هاروارد، تورنتو، نيويورک و آلبرتا تحصيل کرده است.

«آتوود» را اغلب به‌عنوان يک نويسنده‌ي فمينيست مي‌شناسند و محوريت کتاب‌هاي او بر مباحث حقوق بشر، محيط زيست، رابطه‌ي کانادا با اروپا و آمريکا، مسائل اقتصادي و تصور اجتماعي از فمينيسم استوار است.

او با دومين مجموعه‌ي شعرش به‌نام «بازي دايره» در سال 1964 موفق به دريافت جايزه‌ي «گاورنر جنرال» شد؛ اما بي‌شک معروف‌ترين مجموعه‌ي شعر او «خاطرات سوسانا مودي» است که در سال 1970 به‌چاپ رسيد. «آتوود» همچنين سابقه‌ي رياست انجمن بين‌المللي «پن» و نايب‌رييسي اتحاديه‌ي نويسندگان کانادا را دارد.

او مجموعا 12 رمان نوشته است، که از معروف‌ترين آن‌ها به «آدمکش کو‌ر» در سال 2000 (برنده‌ي جايزه‌ي ادبي بوکر)، کتاب «Alias Grace» در سال 1996 (برنده‌ي جايزه گيلر) و «داستان نديمه» در سال 1985 (برنده‌ي جايزه گاورنر جنرال) مي‌توان اشاره کرد. کتاب «داستان نديمه»ي او همچنين در سال 1985 جايزه‌ي آرتور سي کلارک را به‌دست آورد. اين نويسنده در سال 2009 نامزد جايزه‌ي «گيلر» شد. وي بيش از 35 جلد کتاب در بخش ادبيات داستاني، غير داستاني، شعر و ادبيات کودک نوشته است. آثار اين نويسنده و شاعر به 25 زبان دنيا از جمله فارسي ترجمه شده‌اند.

 

«آليس واکر» نويسنده‌ي آفريقايي - آمريکايي متولد سال 1944 ميلادي است. او بيشتر به نوشتن آثار فمينيستي مشهور است. رمان «رنگ بنفش» او از معروفترين کارهاي اين نويسنده‌ي برجسته است که جايزه‌ي «پوليتزر» را برايش به ارمغان آورد. وي آثار بسياري را در زمينه‌هاي ادبيات داستاني، غيرداستاني، شعر و رمان به نگارش درآورده است.

 

«جوآن کتلين رولينگ‌» (متولد 1965 ميلادي) که بيشتر با نام «جي. کي. رولينگ» شناخته شده است، نويسنده سري کتاب‌هاي «هري پاتر» به زبان انگليسي است. کتاب‌هاي «هري پاتر» شهرت جهاني پيدا کرد و جوايز بسياري را به خود اختصاص داد. «هري پاتر» به 65 زبان و به طور تقريبي در 400 ميليون نسخه منتشر شده‌است. کتاب‌هاي افسانه‌اي «هري پاتر» از پرفروشترين کتاب‌هاي تاريخ بشر بوده‌اند. در سال 2007، «ساندي تامز» ميزان ثروت «رولينگ» را 454 ميليون پوند دلار تخمين زد و در بين پولدارترين زنان انگليس، «رولينگ» را در رده‌ي 13 جدول قرار داد. «فوربز»، «رولينگ» را در رده‌ي چهل و هشتمين شخصيت معروف در سال 2007 معرفي کرد. او در حال حاضر فعاليت‌هاي انسان‌دوستي و خيرخواهانه بسياري را به عهده گرفته و پشتيباني مي‌کند.

 

بخش ادبيات تبيان


منبع: خبرگزاري دانشجويان

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت