ارزیابی جشنواره «داستان انقلاب» بر عهده رسانه‌هاست

امیرحسین فردی، ضمن تاکید بر نقش رسانه‌ها در پیشرفت ادبیات داستانی گفت: ارزیابی روند برگزاری جشنواره «داستان انقلاب» بر عهده رسانه‌ها و خبرنگاران این حوزه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اميرحسين فردي:

ارزيابي جشنواره «داستان انقلاب» بر عهده رسانه‌هاست

اميرحسين فردي، ضمن تاکيد بر نقش رسانه‌ها در پيشرفت ادبيات داستاني گفت: ارزيابي روند برگزاري جشنواره «داستان انقلاب» بر عهده رسانه‌ها و خبرنگاران اين حوزه است.

به گزارش روابط عمومي،نشست خبري سومين دوره جشنواره «داستان انقلاب» با حضور اميرحسين فردي؛ دبير جشنواره و محمد ناصري؛ مسئول کميته داوري در سالن شماره 2 تالار انديشه برگزار شد.

فردي در ابتداي اين نشست با بيان اين که داستان انقلاب هم‌زمان با پيروزي انقلاب اسلامي در سال 57 متولد شده است، اظهار کرد: با اين وجود به دليل وقوع يک حادثه عظيم و عميق چون جنگ، داستان انقلاب به دست فراموشي سپرده شد. البته در اين ميان هيچ کس کوتاهي نکرده است چراکه شرايط اجتماعي به گونه‌اي بود که جنگ در اولويت قرار گرفت.

وي افزود:‌ با فروکش کردن تب و تاب داستان دفاع مقدس، مجدداً ادبيات داستاني انقلاب اسلامي مورد توجه قرار گرفت و در جامعه مطرح شد.

نويسنده رمان «اسماعيل» با اشاره به برگزار نشدن جشنواره داستان انقلاب در سال 88، گفت: به اعتقاد من ارزيابي روند ادبيات داستاني انقلاب بر عهده رسانه‌هاست که بررسي کنند روش برگزاري جشنواره به چه صورت است. ما به خبرنگاران به چشم کارشناس نگاه مي‌کنيم و به اعتقاد من رسانه‌ها بايد درباره مقوله داستان انقلاب، صحبت کنند.

فردي در ادامه اين نشست با اشاره به افزوده شدن بخش نوجوان و درباره ظرفيت جشنواره براي اضافه کردن بخش کودک، اظهار کرد: درباره بخش کودک نيز بايد با سياست‌گذاران جشنواره صحبت کنيم که آيا مي‌توان بخش کودک را نيز به جشنواره اضافه کرد يا خير؟ چطور مي‌توان داستان انقلاب را که سي سال پيش اتفاق افتاده است، براي کودکان امروز تعريف کرد؟ آيا نهادهاي ما اين آمادگي را دارند يا خير؟ و همه اين سوال‌ها طي بررسي پاسخ داده مي‌شود و من امروز نمي‌توانم درباره اين موضوع قاطعانه نظر بدهم.

دبير جشنواره داستان انقلاب درباره سي سال ادبيات داستاني انقلاب اسلامي، تصريح کرد: اين گردآوري يکي از کارهاي اساسي است که بايد صورت مي‌گرفت و البته چون خود داستان،‌ مورد غفلت واقع شده است. بخشي از اين غفلت متوجه نهادها است و بخش ديگر نيز متوجه رسانه‌ها که از مسئولان در اين باره پاسخ نخواسته‌اند. در هر حال، ما امروز نمي‌دانيم که ادبيات داستاني انقلاب چه وضعيتي دارد و براي گردآوري و بررسي آثار منتشر شده اين حوزه در تمام طيف‌هاي فکري و داخل و خارج از کشور، نياز به يک کار عظيم دارد و زمان‌بر است. ما سه سال پيش، در اين باره با وزارت ارشاد صحبت کرده‌ايم و تلاش مي‌کنيم هر چه زودتر اين کار را عملي کنيم.

وي سپس درباره انتشار آثار برگزيده دومين دوره با تاخير دوساله، نيز گفت: ما پس از برگزاري جشنواره، آمادگي انتشار آثار برگزيده را داشتيم اما خود نويسنده‌ها تمايل داشتند که آثار را با بازبيني منتشر کنند. براي نمونه محمدکاظم مزيناني حدود يک سال پس از جشنواره رمان «شاه بي شين» را بررسي کرده و بازنويسي کرد. اين وسواس مثبت ميان نويسندگان وجود دارد که نمي‌خواهند با عجله اثر خود را چاپ کنند.

اميرحسين فردي درباره حمايت مالي جشنواره از برگزيدگان و مشارکت حوزه هنري و وزارت ارشاد در برگزاري جشنواره، ابراز کرد: حمايت مالي از برگزيدگان بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و هزينه‌هاي برگزاري جشنواره و ستادي نيز بر عهده حوزه هنري. وزارت ارشاد به هيچ‌جه در داوري آثار دخالتي ندارد و تنها در روز اختتاميه جوايز را مي‌آورند و زمان اعلام نتايج، به برگزيدگان اهدا مي‌کنند. مشارکت اين دو نهاد در برگزاري جشنواره همراه با اعتماد متقابل و مثبت است.

وي در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران، مبني بر چاپ و انتشار داستان‌‌هاي کوتاه برگزيده جشنواره، گفت: داستان‌هاي کوتاه برگزيده و تقديري در قالب يک مجموعه منتشر خواهند شد و تمامي برگزيدگان که آثارشان منتشر مي‌شود، از سوي ناشر نيز حق‌التاليف دريافت خواهند کرد.

مدير مرکز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري، با تاکيد بر اين که بخش مهمي از پيشرفت ادبيات داستاني بر دوش رسانه‌هاست، تصريح کرد: درست است که خواندن يک داستان و رمان سخت‌تر از تماشاي يک فيلم و تئاتر است اما بايد توجه داشت که ادبيات داستاني نه فقط در حوزه خلق، بلکه در رسانه‌ نيز عقب است و مغفول‌مانده. به جاي اين که بگوييم ادبيات داستاني ضعيف است ببينيم خود چه کرده‌ايم و تا چه اندازه به نقد ادبيات داستاني ورود کرده‌ايم؟ من خبرنگاراني را ديده‌ام که بدون مطالعه اثر يک نويسنده، با او به مصاحبه مي‌نشينند و اين در حالي است که همه بايد براي رشد ادبيات داستاني زحمت بکشند.

فردي در ادامه درباره احياي کارگاه‌هاي نقد در حوزه هنري، گفت: حتما روي اين مساله فکر خواهيم کرد و در صورت امکان، نسبت به برگزاري کارگاه‌هاي نقد،‌ اقدام مي‌کنيم.

وي در پايان صحبت‌هاي خود درباره اختلاف جوايز بخش رمان و داستان کوتاه نيز، تصريح کرد: نمي‌خواهم درباره ساختار اين دو صحبت کنم اما به صورت واقع‌بينانه، بايد توجه داشت که نگارش رمان، وقت بيشتري را به خود اختصاص مي‌دهد و طبيعي است که ميان جوايز اين دو اختلافي وجود داشته باشد.

 

 

تنظيم: هومن بهلولي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت