هند و واردات نفت از ایران

بلومبرگ با اشاره به تصمیم اخیر دهلی ‌نو درمورد مبادلات نفتی با ایران اعلام كرد این تصمیم موجب افزایش بدهی ‌های دولتی هند، رشد كسری تراز تجاری....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هند و واردات نفت از ایران

بخش اقتصاد- موسسه بلومبرگ با اشاره به تصمیم اخیر دهلی ‌نو درمورد مبادلات نفتی با ایران اعلام كرد این تصمیم موجب افزایش بدهی ‌های دولتی هند، رشد كسری تراز تجاری این كشور و كاهش شدید ارزش روپیه خواهد شد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس بلومبرگ در گزارشی تحلیلی به بررسی آثار و تبعات منفی تصمیم اخیر بانك مركزی هند در خصوص متوقف كردن مبادلات ارزی یورو و دلار با ایران بر اقتصاد دهلی نو پرداخت و نوشت این تصمیم موجب افزایش بدهی های دولتی هند، رشد كسری تراز جاری این كشور و بی اعتمادی سرمایه گذاران نسبت به روپیه خواهد شد . بانك مركزی هند زیر فشار شدید آمریكا و اروپا هفته گذشته اعلام كرد كلیه شركتهای نفتی هند باید مبادلات نفتی خود با ایران را از این پس خارج از مكانیسم اتحادیه پایاپای آسیایی انجام دهند . مبادلات ارزی این اتحادیه بر مبنای یورو و دلار انجام می شود .

 

بانسل رییس شركت ایندین اویل با انتقاد از این تصمیم اذعان كرد این مساله موجب افزایش هزینه های مالی شركتهای نفتی هند و افزایش قیمت سوخت خواهد شد .

موسسه مالی نومورا نیز پیش بینی كرد تصمیم اخیر بانك مركزی هند تاثیر منفی زیادی بر ارزش روپیه خواهد شد و ارزش آن را امسال چهار و نیم درصد كاهش خواهد داد .

 

روبرت پریور كارشناس ارشد موسسه مالی كردیت سوییس نیز تاكید كرد طی سه تا شش ماه آینده كسری تراز جاری هند بدتر خواهد شد و عامل اصلی آن مساله تنش در پرداخت پول نفت ایران است . ارزش روپیه در برابر نوسانات داخلی و بین المللی به شدت آسیب پذیر است. اگرچه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل فروش و صادرات نفت ایران را شامل نمی شود ولی آمریكا و اروپا در اقداماتی یك جانبه شركتهای نفتی بین المللی را از خریداری نفت ایران برحذر داشته و جریمه های سنگینی را بر ضد آنها وضع كرده اند . در عین حال مشتریان آسیایی ایران همچنان به واردات نفت از این كشور ادامه می دهند .

 

به اعتقاد كارشناسان اقتصادی اقدام اخیر بانك مركزی هند موجب افزایش قیمت نفت وارداتی این كشور از ایران خواهد شد و این مساله فشارهای تورمی را در پی خواهد داشت . هند هر سال حدود 21 میلیون تن نفت خام از ایران خریداری می كند كه این رقم 14 درصد كل واردات نفت این كشور را تشكیل می دهد . عربستان با 18 درصد بزرگترین تامین كننده نفت هند به شمار می رود .

سوندرشان معاون وزیر نفت هند نیز بر حل هر چه زودتر این مساله تاكید كرد و گفت علی رغم بروز این مشكل هنوز واردات نفت هند از ایران ادامه دارد و واردات نفت كاهش پیدا نكرده است .

خبرگزاری فارس

 

تنظیم برای تبیان: حمیدی فر

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت