نوباوه: تبیان می تواند منبع بسیار ارزشمندی برای ایرانیان خارج از کشور باشد

در حاشیه بازدید بیژن نوباوه؛ نماینده محترم مجلس شورای اسلامی از غرفه تبیان، گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما داشته است که در ذیل می خوانید:...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوباوه: تبيان مي تواند منبع بسيار ارزشمندي براي ايرانيان خارج از کشور باشد

در حاشيه بازديد بيژن نوباوه؛ نماينده محترم مجلس شوراي اسلامي از غرفه تبيان، گفتگويي اختصاصي با خبرنگار ما داشته است که در ذيل مي خوانيد:

 

تبيان: لطف کنيد در مورد موسسه تبيان و غرفه اش که آلان در خدمت شما هستيم بفرماييد شما موسسه،سايت، غرفه را چگونه ديديد؟

در واقع نمايشگاه مي شود گفت يک شأمه اي بسيار کوچک و ظاهري از يک محتواي اصيل مي تواند باشد. اين جا هم چيزي به عنوان تبيان، فقط چندتا تابلوست و سايتي که ارائه شده است. تبيان را بايد از نزديک باهاش آشنا شد. من با تبيان حداقل از پنج يا شش سال پيش آشنايي نزديک دارم و بعضي از نيازهايم را از تبيان مي توانم مرتفع بکنم. من فکر مي کنم سايت تبيان در واقع مي تواند خيلي بهتر از ايني که الان هست باشد و البته رشدي که الان کرده به نسبت چند سال پيش بسيار چشم گير است به خصوص با اين سايت جديد انديشمندان که در واقع در حال احداث و تجهيز است، به نظر من مي تواند يک حرف تازه اي را بگويد و يا فکر مي کنم يک بخشش هم مربوط به يک نگاه تازه است اگر ما مذهب را فراگيرتر از آنچيزي که در انظار مردم و بين جامعه هست در نظر بگيريم و مذهب بتواند پاسخگوي همه نيازهاي جامعه باشد مثلا شايد شما امروز نگاه کلاسيک و دانشگاهي داشته باشيد در همه زمينه هاي حتي هنر، بهداشت، آموزش اخلاق، روانشناسي، همه اين ها را اگر مجموعه اي در نظر بگيريم هرچه قدر اين مطالب در داخل سايت آموزشش بيشتر باشد که ما کم هم نداريم افرادي که هم آموزش مي دهند هم صاحب نظر هستند و در واقع ميزان مراجعات ما به سايت بيشتر خواهد شد يعني هرچقدر سايت تبيان بتواند کاربردي تر باشد و به ميزان خودش بتواند بخش بيشتري از نيازهاي مردم را مرتفع بکند با توجه به شرايط جديدي هم که به وجود آمده من فکر مي کنم شرايط براي سايت هاي رايانه اي و وبلاگ ها بسيار بسيار فراهم هست چراکه دولت الکترونيکي که قرار است که شکل بگيرد و بالاجبار فضايي که به مردم تحميل مي کند به دليل مسائل اقتصادي، رفت و آمدها، عدم دسترسي به کتابخانه هاي بزرگ به اساتيد فن، همه اين ها مردم را مجبور مي کند که بيشتر نيازشان را از طريق رايانه و شبکه هاي اينترنتي و شبکه هاي مجازي تأمين بکنند و اين فضا بسيار بسيار فرصت استثنايي است و من فکر مي کنم هر سايت و وبلاگي که الان از نو شروع بکند به فعاليت ونيازهاي مردم را مرتفع بکند در آينده جايگاه بسيار بزرگتري نيز خواهد داشت.

تبيان: موسسه تبيان يک کار اطلاع رساني و فرهنگي انجام مي دهد توجه داريد که کار فرهنگي و اطلاع رساني يک کار فوق العاده گسترده و بي پاياني است يعني از صفر مي تواند شروع بشود تا صد، و اين تقسيم بندي يک مقدار کار مسئولان را بسيار بسيار سخت مي کند از آنجايي که ما در شرايط خاصي هستيم به اسم جنگ نرم افزاري. شما توصيه اي که اگر با وجود شناختي که از موسسه و سايت داريد توصيه يا راهکاي براي مسئولين وبخش هاي مختلف، حتي چه به صورت انتقادي باشد و چه به صورت راهنمايي باشد که فکر مي کنيد مثلا اگر اين کار انجام شود نتيجه بخش تر و بهتر است؟

من فکر مي کنم که بزرگترين اشکالي که در نظاممان داريم، ما نگاهمان به نرم افزارها و تکنولوژي هاي جديد ابتدا يک نگاه سلبي است يعني هميشه آن را به عنوان يک دشمن محسوب مي کنيم بعد از اينکه مجبور شديم شروع مي کنيم با اون به کار کردن و براي آن برنامه ريزي کردن. ما در مورد تلويزيون، راديو، فضاي اينترنت، فضاي آي تي که الان داريم باهاش برخورد مي کنيم هميشه يک برخورد سلبي داشتيم و متاسفانه اين نگاه عقب مانده و ضعيفي است. به لطف خدا ما الان آمديم فهميديم مثلا به طور مثال شما اگر ببينيد ما براي اينترنت يک زبان فارسي طراحي کرده بوديم با توجه به واقعيتي که اينترنت دارد در جامعه ما، امروز وزارت علوم ما مثلا به دانشجوهايي که در روستا هستند توصيه مي کنند که اينترنتي ثبت نام بکنند، يعني ما اين واقعيت را پذيرفتيم. اگر ما بياييم برنامه ريزي بکنيم، من در ابتدا عرض کردم بزرگ ترين اشکال نظام اسلامي ما اين است که در فضاي آي تي بسيار ضعيف عمل کرده و اصلا نيامده برنامه نويسي بکند و اگر ما گوگل فارسي داشته باشيم ديگر نگاه به گوگل آمريکايي و اروپايي نخواهيم کرد، آيا آنها مي توانند که هرچه خواستند به خورد مردم ما بدهند؟ ما بپذيريم بسياري از مراجعات مردم به اينترنت فکر کنم بالاي 50 يا 60 درصد نيازشان است و اين نيست که مثلا آنها به سمت چيزهايي که نخواسته. اين رو به عنوان پيشنهاد مي گويم ما اگر همين تبيان را به شکل کاربردي و شکلي که بتواند بيشترين پاسخگوي نياز مردم باشد نه تبليغات. اين تعريفي که از فرهنگ مي شود بعضاً تعريف ناصحيحي است، آيا فرهنگ 4 تا مقوله خاص است؟ خير،فرهنگ همه چيز است و هرآنچه که جامعه به آن نياز دارد مي تواند فرهنگ باشد. سايت ها و وبلاگ ها و اصولاً فضاهاي مجازي که بتواند اين فضا را بيشتر دست بگيرد. به نظر من خود تبيان جزء بهترين هايي بوده با فکر بالغ شروع به کار کرده اين فضا را شما بايد گسترش بدهيد و هرچه قدر که اين فضا گسترش پيدا بکند باور کنيد نياز ما را به خارج کم خواهد کرد و از  آن فضاي تخريب فکري و فضاي اخلاقي به نسبت دور خواهيم شد و اين بزرگترين پيشنهاد من به تبيان است.

تبيان: اينترنت وارد ايران شد بدون هيچ گونه نظارتي بر روي آن جاي خودش را در جامعه باز کرد ولي متاسفانه بعد از اينکه اين جا باز شد و مردم بهش عادت کردند کم کم محدودتر شد و الان به اصطلاح ما اسم فيلترينگ را مي شنويم. ولي چرا نظام جمهوري اسلامي اين کار را نکرد که اين فيلترينگ فقط براي ايران نيست، شما در همه جاي دنيا اين فيلترينگ را مي بينيد و شما در هيچ جاي دنيا وجود ندارد که اينترنت آزاد به بچه ها و کارمندان و خانواده ها قراربدهد. الان تصور عامه در مردم اين است که همه جا اينترنت آزاد استفاده مي کنند و مي توانند به همه چي دسترسي پيدا بکنند و در کشور وجود ما وجود ندارد در صورتي که واقعيت ندارد و در دنيا وجود ندارد که مثلا يک کودک يک انگليسي يا يک فرانسوي به اينترنت به هر جاييش که ميخواد دسترسي پيدا بکند؟ نه اينطور نيست و خيلي محدود است. شما بفرماييد آيا ميشود روي اين مسئله کار کرد؟

فضاي اطلاعاتي نه به عنوان اينترنت يا هر چيز ديگر موارد مثبت و منفي دارد مي تواند مخل امنيت باشد يا مي تواند آگاهي بخش باشد. اگر يک کشوري بيايد ادعا کند که نه همه مسائل که در اينجا هست دشمن ازش استفاده نمي کند و نيازي به فيلترينگ نيست. اسم کلمه فيلترينگ کلا بار منفي دارد و اصلا نبايد اينها را مطرح کرد هر آن چيزي که به درد جامعه مي خورد، جامعه ما جامعه بالغي است و حتما بايد بيايد و تصفيه شود، آب خوب است ولي هر آبي خوب نيست. من بحثم اين است که واقعا قبل از اينکه اين فضا را بخواهيم مطرح کنيم که در جامعه سانسوراست يا فيلترينگ هست،ما بياييم خوراک دهيم، يعني اول چاه را بکنيم و سپس منار را بدزديم. ما مي توانيم به مردم بگوييم اول اين را نگاه بکنيد، امکانات و آگاهي بخشي ما اين است بعد اون را نگاه نکنيد. وقتي ما امکانات خوبي داشته باشيم مطمئنا مردم به سمتي که بايد بروند حرکت مي کنند.

 

تبيان: در يک جمله آن چيزي را که از تبيان متوجه شديد را براي ما تعريف کنيد.

نميتوانم در يک يا چند جمله بگويم ولي تبيان يک سايت و يا يک نهضت نرم افزاري آگاه است يعني آگاهانه حرکت مي کند. من حتي وقتي دلم بگيره روضه خواني را از تبيان گوش مي کنم . اين نشان مي دهد که انسان مي تواند همه نيازهاي خود را از تبيان برطرف کند هر چه قدر اين فضا گسترده تر شود به نظر من تبيان موفق تر خواهد شد و اين تبيان الان يک شخصيت و يک وزنه خوبي در جامعه دارد.

 

 

مصاحبه: وحيد اسلام زاده

تنظيم: هومن بهلولي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت