هجدهمین نمایشگاه قرآن کریم آغاز به کار کرد

مراسم افتتاحيه هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم روز گذشته با نواختن سرود جمهوري اسلامي ايران و قرائت قرآن مجيد آغاز شد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هجدهمين نمايشگاه قران کريم آغاز به کار کرد

مراسم افتتاحيه هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم روز گذشته با نواختن سرود جمهوري اسلامي ايران و قرائت قرآن مجيد آغاز شد.

به گزارش روابط عمومي، هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با حضور آيت‌الله سيد احمد علم‌الهدي؛ امام جمعه مشهد، سيد محمد حسيني؛ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حجت‌الاسلام حميد محمدي، قائم مقام قرآني وي، روز گذشته با نواختن سرود جمهوري اسلامي ايران و تلاوت آياتي از قرآن مجيد توسط سعيد طوسي يكي از قاريان بين‌المللي كشورمان رسماً شروع به كار كرد.

سيدمحمد حسيني؛ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم افتتاحيه هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با اشاره به آيه 173 سوره آل عمران و تهديدات اخير دشمنان اسلام عليه كشورمان گفت‌: تهديدات دشمنان مايه دلهره و بيم ما نيست و بر ايمان ما خواهد افزود.

وي با قرائت جمله حسبنا الله و نعم الوكيل آن را پيام و شعار ملت ايران دانست و گفت: دشمنان ما گمان مي‌كنند كه مي‌توانند ما را وادار به عقب‌نشيني كنند.

حسيني در بخش ديگري از سخنان خود با توصيف كردن نمايشگاه بين‌المللي قرآن به عنوان رويدادي عظيم و بي‌بديل ميزباني هر ساله آن را به عنوان يكي از افتخارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برشمرد و در اين باره گفت: اميدواريم اين نمايشگاه الگويي براي گسترش امثال خود در ديگر نقاط كشور و جهان شود.

وي از اعزام قاريان در ماه رمضان و موسم حج به خارج از كشور، دعوت از قاريان بين‌المللي، اعزام گروههاي همخواني به خارج از كشور و ترجمه قرآن به زبان‌هاي مختلف به عنوان ديگر فعاليت‌هاي قرآني وزارت ارشاد نام برد و افزود: فعاليت قرآني در دولت دهم در كنار فعاليت همه معاونت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مانند تهيه فيلم، نمايش، كتاب و ساير بخش‌ها تجلي دارد و منظومه جشنواره قرآني آيات با 22 رشته هنري با همين هدف طراحي شده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينكه با انس هرچه بيشتر با قرآن آن را شاداب‌تر و با طروات‌تر خواهيم يافت، گفت: چنانچه قرآن مبناي عمل قرار گيرد، سعادت دو جهان نصيب همگان خواهد شد.

وي سپس به پيروزي انقلاب اسلامي با تمسك به قرآن اشاره كرد و در اين‌باره گفت: امام در ابتدا و در تمامي مراحل حركت خود همراه با قرآن طي مسير كرد.

همچنين وزير ارشاد در اين مراسم ضمن دعوت از كليه مسئولان كشور و آحاد مردم براي بازديد از هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم گفت: اين دعوت به طور رسمي در هيئت وزيران نيز صورت گرفته است. 

در ادامه، حجت‌الاسلام حميد محمدي؛ قائم مقام قرآني وزير و فرهنگ ارشاد اسلامي و رئيس هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه با اشاره به اينكه اين رويداد بزرگ در شرايطي كه كشور با آرزوهاي بزرگي همچون وجود مركزيت و جامعيتي در امور قرآني روبه‌رو است اجرا مي‌شود، گفت: شوراي توسعه فرهنگي قرآني براي تحقق اين آرزو با حضور چهار وزير تشكيل شده و يكي از جلسات آن نيز با حضور رئيس جمهور محترم شكل گرفته است.

وي يكي ديگر از شرايط خاص زمان برگزاري اين نمايشگاه را اختصاص اعتبارات و بودجه دهها برابري قرآني كشور نسبت به سالهاي گذشته دانست و گفت: اكنون زمان خوبي است كه مسئولان با بازديد از نمايشگاه اقدام به جذب نيم‌درصد بودجه قرآني خود در ادارات كنند.

محمدي دغدغه در امور قرآن و عترت را از دل‌مشغولي‌هاي روزانه اهالي وزارت ارشاد دانست و گفت: در اين نمايشگاه پنج سياست كلان در حركتي جديد اتفاق افتاده است.

وي اولين سياست را هنري كردن نمايشگاه دانست و ضمن اشاره به اينكه مي‌توان از طريق معارف بر عقل‌ها و هنر ناب قرآني بر دل‌ها نفوذ كرد، گفت: با هنر مي‌توان همزمان عقل، قلب و دل مردم را براي جلب انظار آنها به سوي قرآن نشانه گرفت.

تسهيل حضور نهادها در نمايشگاه خدمات مردمي خوب مانند راه‌اندازي سيستم تهويه مطبوع و دادن 8 هزار افطاري در نمايشگاه، تجميع ظرفيت‌هاي ملي و بين‌المللي و بين‌المللي كردن حقيقي نمايشگاه با حضور حداقل 35 كشور دنيا از روز اول برپايي نمايشگاه از ديگر سياست‌هاي كلاني بود كه محمدي به آنها اشاره كرد.

وي كل فضاي نمايشگاه را 90 هزار متر مربع و شامل 32 بخش محتوايي، پژوهشي، آموزشي و هنري اعلام كرد و افزود: تنها هزار متر مربع براي شناساندن جريان فتنه و شيطان‌پرستي از فتنه‌هاي بدو خلقت گرفته تا فتنه سبز اختصاص يافته است.

93 بخش نرم‌افزاري، 70 شركت توليدكننده آثار هنري، 140 نشست علمي همراه با ضبط تلويزيوني و پخش در توليد سال، عرضه هزار و 500 جلد از منابع قرآن‌پژوهشي، حضور 60 استاد دانشگاه، عرضه 14 اثر هنري داوري شده، نمايش 150 عكس در نمايشگاه، اجراي 108 تئاتر صحنه‌اي با موضوع خانواده و نوجوان و 160 تئاتر خياباني و برپايي غرفه مخصوص به عرضه محصولات حجاب و عفاف در بخش بزرگي از نمايشگاه با همكاري معاون فرهنگي اجتماعي وزارت كشور ساير خصوصيات اين دوره از نمايشگاه بين‌المللي است كه محمدي ضمن اشاره به آنها و تشكر از كليه دست‌اندركاران برپايي نمايشگاه و رهنمود مراجع عظام و همفكري فضلا و علما در برپايي نمايشگاه به سخنان خود پايان داد.

نمايشگاه بين‌المللي قرآن از امروز تا بيست و سوم ماه مبارك رمضان براي بازديد عموم هر روز از ساعت 17 تا 24 فعاليت خواهد داشت.

چهره‌هايي همچون استاد ابوالفضل بهرامپور، حجت‌الاسلام سيد محمد مهدي علم‌الهدي، سعيد طوسي، محمدتقي ميرزاجاني، محمدعلي رامين، عليرضا افشار؛ معاون امور فرهنگي اجتماعي وزير كشور در اين مراسم حضور داشتند.

امروز نيز اولين برنامه جنبي اين دوره از نمايشگاه قرآن كريم با گردهمايي مديران 510 مؤسسه قرآني سراسر كشور و مسئولان و نخبگان قرآني كشور از ساعت 8 صبح در تالار وحدت در حال برگزاري است.

 

 

تنظيم: هومن بهلولي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت