حجاب تکلیف زن است یا حق او ؟

برخی می گویند : میل به ریاضت و رهبانیت علت پیدایش حجاب بوده است . برخی معتقدند حجاب به خاطر حفظ امنیت زنان در جامعه ایجاد شده است. گروهی حس حسادت در مردان را در پیدایش حجاب موثر می دانند و عده ای دیگر ویژگی های زنانه و ضعف جنس زن را علتی برای قانون حجاب د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجاب تکلیف زن است یا حق او ؟ 

 

«وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـرِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لاَ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ وَ لاَ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَآئِهِنَّ ...; (نور، 31)

 و به زنان با ایمان بگو: چشم های خود را ]از نگاه هوس آلود[ فرو گیرند و دامان خویش را حفظ كنند و زینت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است، آشكار ننمایند و ]اطراف [روسری های خود را بر سینه خود افكنند ]تا گردن و سینه با آن پوشانده شود[ و زینت خود را آشكار نسازند، مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان و ...».

 

کاربران محترم تبیان ، مخصوصا بانوان گرامی ، اگر پیش از این ما را در بخش خانواده همراهی کرده باشید ، مقالات مختلفی که پیرامون مسئله ی حجاب طرح و بررسی شده است را مطالعه کرده اید و اگر از این مقاله به تبیانی ها پیوسته اید ، می توانید در مورد حجاب مطالب متنوعی را در این بخش مطالعه کنید.

 

با توجه به  سوالات شما کاربران عزیز ،  شرایط پوشش خانم ها در جامعه  و سوالاتی که توسط برخی رسانه ها اعم از سایت ها و برخی شبکه های ماهواره ای در بین مردم بالاخص بانوان جوان پراکنده شده است ، برخود لازم دیدیم که به این موضوع به صورت ریشه ای بپردازیم و از شما بزرگواران می خواهیم تا با نظرات و طرح سوال خود ما را همراهی کنید.

در مجموعه مقالات «همه چیز در باره ی حجاب » موضوعاتی به شرح زیر طرح و بررسی می شود:

 

به اعتقاد شما علت پیدایش حجاب در دین ما چه چیزی بوده است؟

برخی می گویند : میل به ریاضت و رهبانیت علت پیدایش حجاب بوده است . برخی معتقدند حجاب به خاطر حفظ امنیت زنان در جامعه ایجاد شده است. گروهی حس حسادت در مردان را در پیدایش حجاب موثر می دانند و عده ای دیگر ویژگی های زنانه و ضعف جنس زن را علتی برای قانون حجاب دانشته اند. اما نظر اسلام چیست؟ آیا دینی که کامل ترین دین است و می تواند پاسخگوی کلیه ی نیاز های افراد در تمام زمان ها و مکان ها باشد ، می تواند قانونی مانند حجاب را تنها به یکی از این دلایل وضع کند؟

به نظر شما رعایت حجاب چه فوایدی برای خود فرد و جامعه دارد؟

بعد از بررسی علت پیدایش حجاب ، فواید آن را بررسی می کنیم از جمله آرامش روانی زن ، استحکام پیوند خانوادگی ،ارزش گذاری به وجود زن و.....

 

پاسخ شما به گفته ی« در کجای قرآن حجاب به این صورت که امروز می گویند ، مطرح شده است» چیست؟

 ایرادها و اشکال هایی که منتقدان حجاب زنان مطرح می کنند را بیان می کنیم و به تک تک آن ها پاسخ می دهیم.از جمله: حجاب کاری بی منطق است . حجاب حق آزادی را از زنان سلب می کند. حجاب باعث افزایش التهاب در جامعه می شود ، حجاب باعث مرد سالاری است و ...

 

به اعتقاد شما چادر پوشش برتر  است؟

بررسی انواع حجابی که در قرآن معرفی شده است و حجاب حداقلی و حداکثری . تغییراتی که بنا بر اقتضای زمان و مکان

در نوع پوشش می توان داد...

 

شما فکر می کنید که رعایت حجاب تنها مخصوص خانم هاست ؟

توضیح و تبیین حجاب گفتار ،حجاب چشم ،حجاب در رفتار و همچنین حدود رعایت حجاب توسط آقایان.

 

شما می توانید چهارشنبه ی هر هفته با ما همراه باشید و جواب پرسش های خود را بگیرید....

 

گروه خانواده و  زندگی تبیان -داوودی

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت