داروی آشکارساز پلاک دندان

ممکن است دندان ‌های شما کاملا سفید و درخشان باشد اما پشت این مرواریدهای سفید، لکه‌ های سیاهی از میکروب پناه گرفته باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داروي آشکارساز پلاک دندان

ممکن است دندان ‌هاي شما کاملا سفيد و درخشان باشد اما پشت اين مرواريدهاي سفيد، لکه‌ هاي سياهي از ميکروب پناه گرفته باشد و شما از آن ها بي ‌خبر باشيد.

داروهاي آشکار‌کننده ي پلاک دندان به شما کمک مي ‌کند که از وجود اين ميکروب‌ ها آگاه شويد.

پلاک، لايه چسبنده‌ اي از مواد غذايي و باکتري ‌ها است که روي دندان‌ هاي شما شکل مي ‌گيرد و عامل اصلي پوسيدگي‌ ها و بيماري‌ هاي لثه است.

اگر نتوانيد آن را درست تميز کنيد، حجمش بيشتر و جنسش سخت ‌تر مي ‌شود و مي ‌تواند بعد از چند روز حتي به صورت معدني در آيد. در اين حالت است که شما نمي ‌توانيد پلاک‌ معدني سخت ‌شده را با مسواک و نخ از روي دندان برداريد و بايد به دندانپزشک مراجعه کنيد تا با وسايل خاصي، جرم را از روي دندان ‌هاي شما بر دارد.

لايه پلاک ميکروبي روي دندان‌ ها، به ظاهر بي‌ رنگ است و شما نمي ‌توانيد آن را ببينيد و ممکن است هنگام مسواک ‌زدن نتوانيد بعضي قسمت ‌هاي سطح دندان را از وجود پلاک تميز کنيد.

يکي از روش‌ هاي موثر در آموزش و تمرين درست مسواک ‌زدن، استفاده از داروي آشکار ساز پلاک دندان است که به صورت قرص(plaque disclosing tablet) يا محلول موجود است.

با راهنمايي دندانپزشک، اين دارو براي آموزش شما جهت تميز کردن دقيق دندان از پلاک ميکروبي و رفع خطاهاي مسواک ‌زدن بسيار موثر است.

اين دارو، خوراکي نيست؛ بلکه قرص آن به صورت جويدني و محلول آن به کمک پنبه ي کوچکي به صورت موضعي روي دندان ‌ها استفاده مي‌ شود.

پس از اين که به طور معمول از نخ دندان و مسواک استفاده کرديد، بايد اين قرص ‌هاي قرمز يا صورتي رنگ را بجويد تا در بزاق دهان حل شود و سپس با زبان تمام سطوح دنداني را به آن آغشته کنيد و اضافي آن را از دهان ‌تان خارج کنيد.

حالا مي ‌توانيد دندان‌ هاي ‌تان را مقابل آينه نگاه کنيد. هم چنين مي ‌توانيد از يک آينه دندان ‌پزشکي هم براي بررسي سطوح داخلي دندان‌ ها استفاده کنيد.

هر سطحي که تميز نشده باشد و هنوز پلاک دنداني در آن، باقي ‌مانده باشد، به رنگ قرمز صورتي آغشته مي ‌شود و شما بايد آن را دوباره تميز کنيد.

اين قرص‌ ها حاوي عناصر گياهي قرمز رنگ بي ‌ضرري است که به پلاک باقي ‌مانده روي دندان‌ هاي شما مي ‌چسبد و به طور موقت، آن را قرمز رنگ مي‌ کند تا شما نواحي تميز نشده را ببينيد.

اين قرص ‌ها هيچ عارضه ي جانبي ندارند و تنها چيزي که مي ‌تواند نامطلوب باشد، قرمز شدن سطح زبان و داخل دهان به مدت چند ساعت است. توصيه مي‌ کنم که اين قرص را شب‌ ها استفاده کنيد که مشکلي از لحاظ نماي رنگي دهان تان نداشته باشيد.

اين قرص‌ ها به شما کمک مي ‌کند که روش مسواک ‌زدن تان را تقويت کنيد. در حالت معمول ممکن است شما متوجه قسمت‌ هاي تميز نشده، دندان‌ هاي ‌تان نشويد ولي قرص‌ هاي آشکار ساز به شما کمک مي ‌کند تا نواحي مخفي و تميز نشده دندان را پيدا کند.

دکتر شيرين معماران - متخصص پروتزهاي دنداني و ايمپلنت

عضو هيات علمي دانشگاه شاهد

 

اگر مي خواهيد با پزشکان سايت مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد. 

 

*مطالب مرتبط:

خطاهاي سفيد كردن دندان

زرد شـدن دنـدان هـا

استفاده از سفيدکننده‌هاي دندان در خانه

مواد سفيدكننده دندان: مفيد يا مضر؟

لبخندي زيبا با دندان هايي سفيد

دندان شما کاملا سفيد است!

پوسيدگي به دندان شما نزديک است

جرم گيري براي دندان مضر است؟

ضرورت نگهداري از دندان ها

نقش تغذيه در سلامت دهان و دندان

شناخت ساختمان دندان

مواد غذايي موثر در پوسيدگي دندان و جلوگيري از آن 

شناخت علل پوسيدگي دندان

 بهداشت دهان و دندان

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت