ستون پنجم شیطان

آيا شيطان، اين موجود خطرناك و وسوسه گر، مسئول اصلى بدبختيهاى ما است؟ او است كه بى اختيار ما را به پرتگاهها مى كشاند؟ و به دره هاى گناه و آلودگى مى افكند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستون پنجم شیطان

شناختنامه شیطان (15)

آیا شیطان، این موجود خطرناك و وسوسه گر، مسئول اصلى بدبختیهاى ما است؟ او است كه بى اختیار ما را به پرتگاهها مى كشاند؟ و به دره هاى گناه و آلودگى مى افكند؟

یا این كه ما هستیم كه او را به خانه دل دعوت مى كنیم؟ و براى ورودش به كشور جان خود «گذرنامه» و «ویزا» در اختیارش مى گذاریم؟ مگر قرآن نمى گوید:

«اِنَّ عِبادِىَ لَیْسَ لَكَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ إلاّ مَنِ إتَّبَعَكَ مِنَ الْغاوِینَ تو هرگز بر بندگان من سلطه ندارى، سلطه تو تنها بر گمراهانى است كه از تو پیروى مى كنند »1

یعنى تا زمینه هاى قبلى (گمراهى و قبول پیروى شیطان) در كار نباشد كارى از دست شیطان ساخته نیست. همین معنى با صراحت بیشترى در آیه دیگر آمده است:

«إِنَّمَا سُلْطانَهَ عَلَى الَّذِیْنَ یَتَوَّلَوْنَهُ ; شیطان فقط بر كسانى سلطه دارد كه ولایت او را پذیرفته، و طوق بندگى اش را بر گردن نهاده اند»2

آرى چنین است اى برادر كه دعوت كننده شیطان به خانه دل ماییم. ماییم كه دست بیعت در دست او مى نهیم ، و او را به عنوان «ولى» خود مى پذیریم، وگرنه چگونه ممكن است خداوند عادل و مهربان چنین موجود طغیانگرى را بر ما مسلط سازد، و بعد ما را مورد شدیدترین سرزنشها قرار داد كه چرا از او پیروى كرده ایم؟!

قلب ما حرم امن خداست. و شیطان را به این حرم راهى نیست. این ماییم كه حرمت این «حرم مقدس الهى» را مى شكنیم، و درهاى این «خلوتگه راز» را به روى بیگانه مى گشاییم، و به او چراغ سبز مى دهیم به گفته یكى از بزرگان اخلاق، شیطان همچون «سگ گرسنه اى» است كه گهگاه به طور عبورى از كنار قلب ما مى گذرد، اگر غذایى كه باب طبع او است در آنجا نباشد با یك توجه مختصر به خدا فرار مى كند، این همان چیزى است كه به عنوان «طائف» (طواف كننده) در قران به آن اشاره شده است.

قلب ما حرم امن خداست. و شیطان را به این حرم راهى نیست. این ماییم كه حرمت این «حرم مقدس الهى» را مى شكنیم، و درهاى این «خلوتگه راز» را به روى بیگانه مى گشاییم، و به او چراغ سبز مى دهیم.

إِنَّ الَّذِیْنَ اِتَّقُوا اِذا مَسَّهُمْ طائِفُ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذاهُمْ مُبْصِرُونْ 3

اما اگر غذاى مناسبى براى خوراك او باشد هرگز با داد و فریاد ما فرار نمى كند، حمله ور مى شود و در خانه دل لانه مى كند.4

از اینها گذشته شیطان مانند هر طاغوت دیگر بدون معاونین، و بدون ابزار و و سایل لازم، قدرت بر انجام كارى ندارد، و عجب این كه همیشه ابزار لازم را از وجود خود ما تهیه مى كند، اگر ابزار شیطان یعنى «خلق و خوهاى شیطانى» در درون جان ما نباشد هیچ كارى از او ساخته نیست. شیطان ممكن است مواد منفجره اى براى ویران كردن كاخ سعادت ما از بیرون تهیه كند، و با خود بیاورد، ولى فراموش نكنیم كه چاشنى این مواد را حتماً از درون ما مى گیرد و اگر این چاشنى را در اختیارش نگذاریم خنثى مى شود و انفجارى رخ نمى دهد. شیطان حكومت وسیع و گسترده اى دارد، و همیشه با تشكیلات كار مى كند. عمال نفوذى و ستون پنجم شیطان، همین خلق و خوى هاى زشتى است كه در زوایاى روح ما پنهان شده، و غالباً ناشناخته مانده، و گاه به كلى از آن بى خبریم، و یا آن را نقاط قوت خود مى شمریم. خود خواهى ها، خود برتر بینى ها، تنگ نظریها، كینه توزیها، حسادتها، آزمندى و حرص و طمع، همه چاشنیهاى انفجارى، و عمال نفوذى شیطان، و دشمنان اصلى ما هستند، و همینها هستند كه فضاى جان ما را تاریك مى كنند، و همینها آب به آسیاب شیطان مى ریزند و اینجاست كه به عمق این حدیث معروف آشنا مى شویم كه فرمود:

«اعدى عدوك نفسك التى بین جنبیك; سخت ترین و خطرناك ترین دشمنان تو هواى نفس تو است كه در درون جانت قرار دارد»5

و نیز در اینجاست كه به یاد گفتار پر مایه و سرنوشت ساز پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) مى افتیم كه فرمود:

«ان افضل الجهاد من جاهد نفسه التى بین جنبیه6 است» حال كه دشمن اصلى را كه درون جان ما لانه كرده، شناختیم باید دست به كار شویم. اما مبارزه با چنین دشمنى آسان نیست، آموزش و تمرین زیاد لازم دارد، و سلاح هاى موثر و نیرومندى براى این كار باید فراهم كنیم. اما از كجا؟ و چگونه؟7

 

تنظیم برای تبیان: شکوری - گروه دین و اندیشه


1- سوره حجر، آیه 42

2- سوره نحل، آیه 100

3- سوره اعراف، آیه 201.

4- محجه البیضاء.

5- محجه البیضاء

6- وسائل، جلد 11، صفحه 124

7-مکارم شیرازی، جامعه سالم در پرتو اخلاق

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت