شیطان و دلهای غصب شده
شیطان و دلهای غصب شده
همین طور كه شیطان در دنیا دست از انسان بر نمى دارد و همیشه به دنبال اوست و فریبش مى دهد، در قیامت هم نمى خواهد از انسان دست بردارد و از او جدا شود؛ حتى وقتى داخل جهنم شد، از خداوند متعال خواهش مى كند كه با طرفداران و پیروانش به جهنم رود و با هم عذاب شوند. در بعضى از اخبار وارد شده: چون روز قیامت شود خداوند متعال امر فرماید كه ابلیس را به جهنم ببرند.
وقتى به جهنم بردند مى گوید: بارالها، تو خداوند عادل هستى و مرا در دنیا پیروان و فرمانبرانى بود. (خواهش مى كنم كه ایشان را نیز با من به دوزخ فرستى) خداوند به ملائكه خطاب مى كند و مى فرماید: علماى امت محمد(صلى الله علیه و آله) را حاضر كنید.
وقتى آنها را حاضر مى كنند به ایشان خطاب مى رسد: مى خواهم از شما مسئله بپرسم! آن مسئله این است كه: اى علماى امت محمد(صلى الله علیه و آله)! شما درباره زمینى كه غاصبى آن را غصب كرده و در آن تخمى كشت نموده و حاصلى از آن به دست آمده است چه مى گویید، آیا آن حاصل از كیست ؟ - از مال صاحب زمین است یا از غاصب؟ عرض مى كنند: بارالها! زمین مال صاحب اصلى او است و حاصل به دست آمده مال غاصب است كه آن زمین را غصب نموده - چون در حدیث آمده :
الزرع للزارع و لو كان غاصبا
(حاصل به دست آمده مال زارع است ولو این كه غاصب باشد.)
خطاب مى رسد: امروز حكم من درباره ابلیس همان است كه علماى امت محمد صلى الله علیه و آله گفتند. دلهاى بندگان، زمین هاى من است كه در عوض بهشت از ایشان خریده ام ، قرآن در این باره فرموده:
ان الله اشترى من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنة.
(به درستى كه خداوند متعال از مؤمنان جان ها و مالهاى آنها را خریده است براى این كه بهشت را بجاى آن به ایشان بپردازد)(1)
شیطان لعین، آن زمین ها را كه دلهاى مردم باشند از من غصب كرد و تخم وسوسه در آن كشت نموده و حاصل معصیت از آن پیدا شده است. من زمین هاى خود را گرفتم - و حاصل زمین ها - و معصیت هاى ابلیس را به او واگذار كردم .
پس معاصى را به گردن آن ملعون بار كنید و او را به دوزخ اندازید. منم آن خداوند عادلى كه جور و ستم به كسى نمى كنم .(2)
_________________
1. توبه آیه 110.
2. جامع التمثیل ، ص 274، با اندكى تغییر.