آینده ای درخشان برای داستان انقلاب
گزارش فارس ازنشست ادبيات داستاني انقلاب اسلامي/بخش اول
آيندهاي درخشان براي داستان انقلاب
آقامحمدي: آيندهاي درخشان براي داستان انقلاب پيشبيني ميكنم.
خبرگزاري فارس: تيمور آقا محمدي با بيان اين كه ظرفيت ايجاد داستانهاي درخشان در زمينههاي انقلاب وجود دارد، آيندهاي به شدت درخشان را براي داستان انقلاب پيشبيني كرد.
در ابتداي اين برنامه عليالله سليمي گفت: امروز اولين برنامه از سلسله نشستهاي نقد و بررسي ادبيات داستاني انقلاب است كه اختصاص به داستان كوتاه دارد.
وي گفت: سلسله نشستهايي كه با اين موضوع برگزار ميشود بيشتر با حضور كارشناسان به موضوعاتي ميپردازد كه چالشهاي پيش روي اين ادبيات را مورد تحليل قرار ميدهد.
وي تصريح كرد: اين مبحث به موضوعي اجتماعي ميپردازد كه بخشي از تاريخ معاصر كشورمان را به خود اختصاص داده است. صحبت در مورد ادبيات داستاني انقلاب نشستها و جلسات بسياري را ميطلبد تا بتوان از زواياي مختلف به جهات مختلف آن پرداخت.
وي ادامه داد: ادبيات داستاني انقلاب طبعا شاخهها و سرفصلهاي ديگري دارد كه ميتوان در مورد آن سخن گفت.
در ادامه تيمور آقا محمدي در مورد داستان و ادبيات انقلاب گفت: همه قبول داريم كه بديعترين تصوير قرن بيستم انقلاب اسلامي ايران بوده است، انقلابي كه با اين وسعت و گستردگي در سال 57 خلق شد، نيازمند يك ادبيات است.
وي گفت: بنده معتقدم ادبيات خصوصا ادبيات داستاني همانند يك جزيره بسيار زيبا در دل يك اقيانوس است كه كشتي انقلاب ميتواند دقايقي را در كنار آن لنگر انداخته و آرام گيرد؛ پس گزينه داستان كوتاه براي پرداختن به انقلاب گزينه خوب و اثرگذاري بوده است.
آقا محمدي ادامه داد: جنگ 8 ساله ما سبب شد همه اذهان معطوف به جنگ شده و از ادبيات انقلاب غفلت شود.
وي تاكيد كرد: يكي از دلايل عدم پرداختن به داستان كوتاه انقلاب همين موضوع است كه البته برخي معتقدند ادبيات انقلاب و دفاع مقدس موازي هم حركت كردند كه اين چنين نبود؛ چرا كه فضاي آن 8 سال فضاي خاص بود كه همه كشور براي مقابله با دشمن بسيج شده بود و اين موضوع يكي از دلايل است كه ما به اين موضوع نپرداختيم.
آقاي محمدي اظهار داشت: حال كه 31 سال از آن واقعه ميگذرد وظيفه ما چيست و بايد چه كرد؟ هميشه ميگويند براي داوري و قضاوت در مورد يك موضوع اگر در دل يك جريان قرار داشته باشي خواسته و ناخواسته دچار عدم واقعبيني خواهي شد.
وي گفت: برخي معتقدند بايد از آن موضوع خاص زماني بگذرد يا خارج از آن فضا به موضوع نگريسته شود. در حال حاضر 31 سال از انقلاب سپري شده و به راحتي ميتوان دوست و دشمن و سياه و سفيد، را تشخيص داد.
آقامحمدي افزود: بهترين زمان براي خلق داستان انقلاب همين زماني است كه در آن قرار داريم. داستانهايي كه در سالهاي ابتدايي خلق شدند به دليل نگارش در سالهاي ابتدايي انقلاب شعاري و احساسي بودند.
وي تاكيد كرد: داستانهايي كه حتي در زمان جنگ و در مورد جنگ نوشته شد و حتي فيلمهايي كه ساخته شد از اين قاعده مستثني نيست؛ چرا كه در دل جريان قرار داشتيم.
وي تصريح كرد: نويسندگان و هنرمندان به آزمون و خطا پرداختند، در دهه 70 و 80 داستانهاي شاخصي را در ادبيات دفاع مقدس كه داراي ارزش به لحاظ متني هستند، شاهديم.
وي اظهار داشت: ما به هيچ عنوان داستان خوب انقلاب نداشتيم؛ به لحاظ اينكه 8 سال جنگ را پشت سر گذاشتيم؛ نويسندگاني را داشتيم كه آزمون و خطا را در حيطه جنگ انجام دادند و به يك روال قدرتمندي در داستان جنگ رسيدند.
وي گفت: به همين سبب ظرفيت ايجاد داستانهاي درخشان در زمينههاي انقلاب وجود دارد و آينده به شدت درخشاني را براي داستان انقلاب پيش بيني ميكنم.
آقا محمدي تصريح كرد: بايد دانست داستان انقلاب داراي چه ويژگيهايي است؟ چه ويژگيهايي را بايد لحاظ و رعايت كنيم؟ نويسندگان با چه نوع نگاهي بايد به انقلاب و جريانات آن نگاه كنند؟ چشمانداز، چالشها و موانع بايد مورد بررسي قرار گيرد.
وي گفت: در راستاي نگارش نبايد به حمايت و هزينهها انديشيد؛ چرا كه اين خود ادبيات است كه اهميت دارد.
آقامحمدي ادامه داد: افرادي كه براي رهبري ادبيات داستاني انتخاب شدند افرادي مناسب نبودند، تنها فردي كه طي اين سالها توانسته كار خود را مثبت ارايه كند و از قشر نويسنده هم بود، معاونت فرهنگي وزير ارشاد (محسن پرويز) است كه بسيار موثر عمل كرد.
وي گفت: اگر متوليان از قشر خود نويسندگان باشند و با دردها و چالشهاي نويسنده آشنا باشند به راحتي ميتواند ادبيات را سامان داده و سمت و سوي جريانات ادبي را درست كند.
اين منتقد گفت: سفارشي نوشتن زماني است كه يك ناشر، ارگان با نويسنده تماس گرفته و ارائه دستور العملي را در مورد شخصيتي ميدهد؛ ولي فردي كه ميخواهد در مورد جنگ، يك موضوع واحد بنويسد اين مسئله سفارشي نوشتن نيست.
وي در اين راستا گفت: بايد انديشيد آيا نويسندهاي كه جنگ و انقلاب را نديده نبايد در مورد اين دو موضوع بنويسد؟ در پاسخ بايد گفت نويسنده اگر جنگ و انقلاب را نديده افراد دخيل در جنگ و انقلاب را ميبيند. الزامي ندارد داستاني كه در مورد جنگ نگاشته ميشود در دل خاكريز بگذرد.
وي گفت: ميتوان در مورد افرادي كه در انقلاب دخيل بودند و يا ماجراهاي پس از انقلاب اين افراد و حتي خاطراتشان را نوشت.
وي گفت: بحث ديگر مبحث تحقيق و پژوهش است؛ همان گونه كه فيلمنامه نويس تحقيق كرده و به منابع رجوع ميكند نويسنده هم نيازمند تحقيق و استنادات است.
وي گفت: داستان انقلاب نبايد منطبق صد در صد با واقعيت باشد ولي در عين حال نبايد معارض با واقعيت باشد.
آقا محمدي خاطر نشان كرد: نويسنده بايد نسبت به وقايع اصلي وفادار بماند؛ اما در دل آن خلاقيت خود را خرج كند.
ادامه دارد ...
تنظيم براي تبيان : زهره سميعي