بررسی کارنامه فرهنگی شهر کتاب

در حضور استادان، منتقدان و علاقه‌مندان به مباحث فرهنگي، كارنامه‌ چهارساله فرهنگي شهر كتاب بررسي شد. به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از روابط عمومي شهركتاب، چهار سال از برگزاري نخستين نشست‌ شهركتاب مي‌گذرد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسي کارنامه فرهنگي شهر کتاب

خبرگزاري فارس: در حضور استادان، منتقدان و علاقه‌مندان به مباحث فرهنگي، كارنامه‌ چهارساله فرهنگي شهر كتاب بررسي شد.

به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از روابط عمومي شهركتاب، چهار سال از برگزاري نخستين نشست‌ شهركتاب مي‌گذرد.

در اين مدت سه‌شنبه و چهارشنبه هر هفته جلساتي در مركز فرهنگي شهركتاب برگزار شده‌اند كه علاوه بر نقد و بررسي كتاب‌هاي گوناگون در حوزه ادبيات و فلسفه و زبان‌شناسي، درس‌گفتارهايي براي آشنايي هرچه بيشتر مخاطبان با ادبيات كلاسيك در نظر گرفته شده است.

 

در ابتداي نشست، كه چهارشنبه شب برگزار شد، مهدي فيروزان مديرعامل شهر كتاب گفت: نقد كتاب، توليد فكر مي‌كند زيرا ناقد با يك اثر غير از نويسنده برخورد مي‌كند. نقد كتاب، نظام يادگيري را به صورت نظام عملي درمي‌آورد و يادگيري اطلاعات را پردازش مي‌كند. شهركتاب يك سيستم است و اين مجموعه بايد توجه كند كه پاسخ تعريف سيستمي خود را بگيرد.

مديرعامل شهر كتاب در ادامه سخنانش خاطرنشان كرد: نشست‌هاي شهركتاب چهار سال پيش با جلسه نقد و بررسي كتاب "بيست و يك داستان از نويسندگان معاصر فرانسه " آغاز شد و تاكنون 314 نشست و درس‌گفتار در اين مركز فرهنگي برگزار شده است كه از اين ميان 111 نشست به نقد و نظريه ادبي، زبان‌شناسي، نقد و بررسي كتاب‌هايي در حيطه‌ ادبيات و زبان‌شناسي و فرهنگ اختصاص داشته، 142 درس‌گفتار درباره مولانا ، فردوسي و سعدي برگزار و ?61 نشست نيز در حوزه انديشه برگزار شده است.

وي خاطرنشان كرد: سيستم شهركتاب فرهنگي دارد كه ناخودآگاه بر فرهنگ عمومي جامعه تأثير مي‌گذارد و نيازمند به عقل جمعي فرهنگ‌سازان كشور است زيرا اين سيستم امروزه گسترده‌تر از مخاطبان شهر كتاب شده و در سطح كشور و جهان گسترش يافته است تا ايراني‌هاي خارج از كشور كه از توليد فكر ايراني دورند بتوانند با اين آتشفشان معلومات آشنا شوند.

 

مهدي فيروزان درباره چشم‌انداز شهر كتاب در آينده نزديك گفت: تا پيش از سال نو يك فروشگاه كتاب كه تركيبي از كتاب‌هاي ايراني، خارجي، كودك، نوجوان و بزرگسال است افتتاح مي‌شود تا در كنار درس‌گفتارها، نشست‌هاي هفتگي شهركتاب، كارگاه‌هاي آموزشي و... بتواند نياز مخاطبان را پاسخ دهد تا مخاطبان به جديدترين آثار منتشر شده در حوزه‌هاي گوناگون فرهنگي هم دسترسي داشته باشند.

 

پس از آن دكتر فتح‌الله مجتبايي درباره فعاليت‌هاي فرهنگي شهركتاب تصريح كرد: تا به امروز در شهر كتاب همه روشنگر، موثر و مفيد بودند و فعاليت‌هاي فرهنگي اين مركز را بايد دانشگاه‌ها انجام دهند ولي در دانشگاه‌ها اين اتفاق نمي‌افتد و بيشتر دانشجويان براي گرفتن نمره و مدرك دانشگاهي به دانشگاه مي‌آيند. اگر يك جامعه فرهنگي نقد نداشته باشد به دنبال علت‌ها و معلول‌ها نمي‌رود. امروزه نقد كتاب به معناي اصلي شكل مي‌گيرد و اين نقد معناي علمي و واقعي خود را مطرح مي‌كند. در گذشته حواشي كتاب "ادبيات چيست؟ " نوشته ژان پل سارتر براي من پر از علامت سوال بود ولي با نقد و بررسي اين كتاب در شهركتاب، پاسخ برخي از پرسش‌هاي خود را گرفته‌ام و بايد بخشي از سوالات را از اين كتاب پاك كنم.

 

سپس هوشنگ مرادي كرماني با يادي از خاطرات گذشته و حس دوران كودكي خود گفت: زماني كه در شهرستان زندگي مي‌كردم هميشه دوست داشتم به تهران بيايم و نويسندگان، هنرمندان و... را ببينم و اين حس كودكانه‌اي بود كه تا به امروز با من همراه است. هنوز هم كه مجله فيلم را ورق مي‌زنم مي‌خواهم بدانم من چند نفر از نويسندگان و هنرمندان را ديده‌ام. امروز در شهر كتاب آلبوم زنده چهره‌هاي فرهنگي را داريم و كساني كه در گذشته بودند و امروز ديگر بين ما نيستند.

 

سپس موسي اسوار گفت: شهركتاب خلاء نقد و بررسي ادبيات معاصر را پر كرده است. نقد كتاب، رمان، داستان كوتاه، جريان نقد ادبي و شعر امروز بحث‌هايي است كه در شهر كتاب برگزار مي‌شود و اين مسأله يكي از جنبه‌هاي درخشان شهر كتاب را به تصوير مي‌كشد ولي بايد بررسي‌ها و جنبه تحليل و نقد بيشتر از جنبه توصيفي باشد و تنها به گزارش صرف بسنده نكند.

 

علي ميرزايي مديرمسئول نگاه نو هم درباره نشست‌هاي شهركتاب گفت: سال گذشته پنجاه هزار عنوان كتاب منتشر شده است كه برخي از اين كتاب‌ها از محتواي بسيار خوبي برخوردار است و شما نمي‌توانيد اين كتاب‌ها را در هيچ كجا بيابيد ولي من سخنم با ناشران است، ناشراني داريم كه در سال 100 عنوان كتاب منتشر مي‌كنند ولي يك نشريه كم برگ براي نقد كتاب‌هاي خود ندارند و اين بار بسيار سنگين بر دوش شهركتاب گذاشته شده است كه بايد بين ناشران مختلف اين بار فرهنگي تقسيم شود.

وي همچنين خاطرنشان كرد: در جلسات نقد و بررسي كتاب بايد به اشخاص فرصت صحبت كردن داد تا ديدگاه‌ها و نظرهاي خود را ارايه دهند. مكان‌هاي فرهنگي بايد جوانان را دريابد كه اگر روزي پيشكسوتان ادبيات معاصر و ادبيات كهن نبودند بتوانيم بر روي جوانان حساب كنيم و نسل آينده نيز با چشم‌انداز خوبي به صحنه بيايند.

 

كوروش كمالي سروستاني مدير مركز سعدي‌شناسي گفت: نشست‌هاي شهر كتاب ويژگي‌هاي ارزشمندي دارد و پيوستگي و استمرار در برگزاري نشست‌ها، درس‌گفتارها و كارگاه‌هاي آموزشي موجب شده تا دانشجويان بسياري بتوانند از اين نشست‌ها استفاده كنند. انتشار اين نشست‌ها در روزنامه‌ها، سايت‌ها، شبكه چهار سيما و شبكه جهاني باعث شده تا علاقه‌مندان بسياري به اين برنامه‌ها توجه كنند. همچنين انتشار خبرنامه براي شهر كتاب ضروري است و بهتر است كه در سال بتوانيم به بررسي كارنامه فرهنگي شهر كتاب بپردازيم.

 

سپس احمد سميعي با ذكر خاطره‌اي از دوره‌هاي مختلف تاريخي گفت: من دوره‌هاي متعددي را طي كرده‌ام دوره رضا شاه در دوران كودكي و محمدرضا شاه در جواني ولي همواره يك فضاي فرهنگي در شرايط سياسي وجود داشت و امروزه نيز كه در دوره انقلاب اسلامي نشست‌هاي فرهنگي و نقد كتاب توانسته جاي خود را بيشتر از گذشته باز كند. شهر كتاب نيز با نشست‌هاي فرهنگي خود مخاطبان ويژه‌اي دارد.

وي افزود: در شهرستان‌ها جوانان هيچ آشنايي با نشست‌هاي فرهنگي ندارند. به عنوان مثال من كه سر دبير نامه فرهنگستان هستم مي‌بينيم كه در رشت يك نسخه از اين كتاب وجود ندارد و تأسف مي‌خورم كه "هزاران گل شكفت و بانك مرغي برنخاست ".

 

در پايان نشست نيز بهاءالدين خرمشاهي گفت: نقد كتاب يكي از جذاب‌ترين شكل نشريه محسوب مي‌شود و بهتر است كه شهر كتاب نيز نشريه‌اي داشته باشد تا نقد كتاب‌ها در اين نشريه آورده شود و دست اندركاران آن نيز جوان‌ها باشند تا بتوانند از تجربيات پيشكسوتان بهره ببرند.

وي افزود: اين كه از ادبيات كلاسيك به مدرنيزم گرايش بيابيم و به كتاب‌هاي ادب مدرن بپردازيم كار شايسته‌اي است ولي ابتدا بايد ببينيم كه در دانشگاه‌هاي ديگر مثنوي‌پژوهي، مولاناشناسي، فردوسي‌پژوهي و سعدي‌شناسي، نشست‌هاي گسترده‌اي دارد، بعد مي‌توان به ادب مدرن پرداخت.

 

خبرگزاري فارس

تنظيم براي تبيان : زهره سميعي

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت