جسد مومیایی شده فرعون اعجاز قرآن

قرآن كریم در علوم باستان‏شناسی به مسلمانان در این آیه قل سیروا فی‏الارض فانظروا كیف بدأالخلق (بگو بگردید و كاوش كنید در روی زمین و ببینید، چطور خلقت شروع شده است) تكلیف فرمود، ولی اروپاییان این دستورالعمل را انجام دادند و از مزایای علمی آن برخوردار شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جسد موميايي شده فرعون، اعجاز قرآن

خوانندگان عزيز اگر كمي تعمق فرماييد، قرآن را يكي از راهنمايان بسيار مفيد و موءثر علوم امروزه يافته و حتي تصديق خواهيد كرد كه كشف پاره‏اي از اين علوم مرهون قرآن مجيد است، به‏طوري كه دانشمندان اروپايي را به انديشه واداشته و خود نيز افكار آنان را پوشش داده است.

ممكن است اين سوءال براي شما مطرح شود كه پس چرا ما مسلمان‏ها را آن‏طور كه بايد راهنمايي نكرده؟ در جواب بايد گفت كه ما نخواستيم ولي آنها خواستند و براي روشني اين مطلب كافي است كه مثال‏هايي آورده شود.

قرآن كريم در علوم باستان‏شناسي به مسلمانان در اين آيه "قل سيروا في‏الارض فانظروا كيف بدأالخلق" (بگو بگرديد و كاوش كنيد در روي زمين و ببينيد، چطور خلقت شروع شده است) تكليف فرمود، ولي اروپاييان اين دستورالعمل را انجام دادند و از مزاياي علمي آن برخوردار شدند. يا درباره فرعون فرمود " َالْيوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيةً وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنَا لَغَافِلُونَ "(يونس/92) (اي فرعون امروز بدن تو را نجات مي‏دهيم براي اين‏كه براي بشر بعد از خود نشانه‏اي باشي! و بسياري از مردم، از آيات ما غافلند!)، ما مسلمانان هزاران تأويل براي معني آن تراشيديم ولي اروپاييان به‏طور عملي و جدي اعجاز قرآن را با پيداكردن جسد موميايي‏شده فرعون (رامسس دوم) اثبات كردند و اكنون شما مي‏توانيد در موزه لندن، جسد فرعون را با تهيه بليط كم‏بهايي تماشا كنيد.

نمونه اي ديگر از اعجاز قرآن در علوم طبيعي

وَأَنْزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاءً ثَجَّاجًا (نبأ/ 14) (و از ابرهاي باران‌زا آبي فراوان نازل کرديم) با در نظرداشتن معني "معصر" و اسم مصدري آن "اعصار" ترجمه معصرات چنين خواهد بود: معصرات يعني «ابرهاي حاصل شده از گردبادها و طوفان‏هاي دريايي كه آماده باريدن باشند»؛ بنابراين ترجمه آيه «و از ابرهايي كه از گردباد و طوفان‏هاي دريايي توليد شده، حاضر به باريدن باشند، آب سيل‏آسا فرو مي‏ريزيم» خواهد شد.

بدين ترتيب، قرآن در يك‏هزار و سي‏صدوشصت سال پيش مي‏گويد: در مرحله نخست، ابرها در اثر بادها و طوفان‏هاي دريايي توليد مي‏شوند (از معصرات). حال بايد ديد كه آيا قرآن واقعاً درست گفته است يا خير؟

چنانچه علم به ما مي‏گويد، كره زمين داراي سه نوع منطقه آب و هوايي است؛ نواحي قطب بسيار سرد، نواحي خط استوا بسيار گرم و نواحي بين دو منطقه مذكور معتدل است؛ بنابراين هواي محيط اطراف آنها به تناسب ناحيه‏شان، سردتر يا گرم‏تر از هم هستند. اين اختلاف درجه، روي كره زمين، جريان‏هاي هوايي شديدي (باد) را توليد مي‏كند كه از جهتي به جهت ديگر در حال حركت‏اند و مهم‏ترين آنها به نام بادهاي آليزه Alize)) و كنترآليزه Contrealize)) است كه از مغرب به مشرق و برعكس مي‏وزند و نيز بادهاي قطبي كه از استوا به سمت قطب و برعكس مي‏وزند كه البته اين امر در فصل‏هاي مختلف شدت و ضعف مي‏يافته هرچه به سمت بهار مي‏رويم گرماي مناطق استوايي شدت مي‏يابد.

قرآن در يك‏هزار و سي‏صدوشصت سال پيش مي‏گويد: در مرحله نخست، ابرها در اثر بادها و طوفان‏هاي دريايي توليد مي‏شوند (از معصرات).

جريان‏هاي فوق‏الذكر روي زمين اعمال زيادي را به اجرا درمي‏آورند كه به‏جز يكي از آنها باقي از بحث مقاله ما خارج است و آن عمل شرب خشكي‏هاي زمين است، بدين نحو كه محل برخورد دو باد در اقيانوس‏ها توليد طوفان و گردبادهاي شديد مي‏كند و همان‏طور كه گردبادها اجسام سبك وزن را از روي زمين به هوا مي‏برند، مقداري از بخار آب درياها را نيز با خود به هوا برده و در اثر شدت جريان، آب‏ها را به ذرات كوچك تقسيم كرده و بخارهاي بالارفته را از محلي به محل ديگر حمل كرده و در اثر سردبودن مناطق فوق و بخارها فشرده و مايع شده، آن‏چنان كه جريان باد در آن مكان تقليل مي‏يابد و به شكل قطرات باران بهاري شروع به باريدن مي‏كند (نزول باران‏هاي لجن‏آلود توأم با قورباغه و كرم و ساير اجسام كه در بعضي سال‏ها رخ داده، نتيجه واكنش طوفان‏ها نسبت به صعود آب‏هاي دريايي است).

با اين توضيحات، خوانندگان عزيز را ضمن توجه به وضعيت جغرافيايي عربستان از لحاظ بي‏آب و علف‏بودن به مفاد آيه مورد بحث معطوف داشته با آن كه محل رفت و آمد رسول اكرم(ص) به شهادت تاريخ هرگز سواحل دريا نبوده است - گرچه ساحل‏نشينان هم نمي‏توانند موضوع آيه را به عينه مشاهده كنند؛ زيرا طوفان‏ها اغلب دور از سواحل انجام مي‏گيرد - از خوانندگان محترم مي‏خواهيم كه يا استادان دانشگاه‏هاي تاريخ طبيعي عربستان را كه در دوره جاهليت تدريس مي‏كرده‏اند به جهان امروز معرفي كنند و يا آن‏كه نسبت به معجزه بودن قرآن كريم سرتسليم فرود آورده و با خضوع هرچه تمام‏تر بگويند صدق الله علي‏العظيم و صدق و بلغ رسوله النبي الكريم و الحمدلله رب‏العالمين.


تنظيم براي تبيان: گروه دين و انديشه_شکوري

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت