با صدای بلند بخوانید

از سوال های جدی و هوشمندانه استفاده کنید. قبل از اینکه ورق بزنید، از بچه ها بپرسید که به نظرشان چه اتفاقی خواهد افتاد. از آنها بخواهید نام شخصت هایی را که در تصاویر دیده می شوند، بگویند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با صداي بلند بخوانيد

او که تازه خواندن ياد گرفته بود، هنگام خواندن کتاب داستان خود، سر اين جمله گير کرد: «آن را به من بده، داداش روباه.» او همه کلمات را مي توانست بخواند اما معني اين جمله را نمي فهميد. او هنوز علايم نقطه گذاري را خوب نمي فهميد و کلمات را تک تک و با لحن يکسان مي خواند و به همين دليل نمي توانست معني اين جمله خاص را بفهمد. اين کودک بعدها از پدرش خواست که داستان را با صداي بلند بخواند. پدرش قصه را با لحن مناسب خواند تا به جمله اسرار آميز رسيد و سپس قصه را تمام کرد. او تک تک کلمات را فهميد.

درک مطلب بچه ها هنگام خواندن، به طور طبيعي از توانايي آنها هنگام برقراري ارتباط کلامي کمتر است. بچه ها هنگامي که مدرسه را شروع مي کنند صدها کلمه مي فهمند اما فقط چند کلمه را مي توانند بخوانند يا بخش کنند. اين اختلاف، زماني از بين مي رود که بچه ها در خواندن مهارت به دست بياورند و کلماتي را که قبلا به صورت شفاهي استفاده مي کردند، به طور مرتب به صورت نوشتاري ببينند. علاوه بر آن سطح دانايي بچه ها در خواندن، از سطح علايق آنها نيز پايين تر است. بچه هاي کلاس اول قادر به درک مطالب بسيار پيچيده تري از «بابا آب داد» هستند. اما چون هنگام خواندن، مهارت کافي براي درک مطلب نوشتاري پيچيده ندارند، دچار محدوديت مي شوند.

اگر به طرح داستان يا مشکلات شخصيت هاي آن علاقه مند شده ايد، به زبان بياوريد تا فرزندان تان بدانند.

يکي از مهم ترين کارهايي که مي توانيد براي بچه ها انجام بدهيد اين است که با صداي بلند برايشان کتاب بخوانيد. اين کار را مي توانيد کمي بعد ازتولد آنها شروع کنيد و تا پيش دبستاني و سال ها بعد نيز ادامه بدهيد. هنگامي که با صداي بلند براي بچه ها کتاب مي خوانيد، فرصت خوبي پيدا مي کنيد که نوشته ها را با هم تجربه کنيد. با اين کار فرزندان تان به زبان توجه مي کنند و مهارت هاي ضروري درک مطلب آنها که در مدرسه و در سال هاي بعد به آن نياز دارند، پرورش مي يابد. براي موفقيت تحصيلي بچه ها، درک مطلب، پرورش دايره لغات و قدرت تشخيص لغات آنها با ميزاني که والدين با صداي بلند براي شان کتاب مي خوانند، رابطه مستقيم دارد. مهم تر از آن اين که وقتي با صداي بلند کتاب مي خوانيد، به بچه ها مي فهمانيد که براي کتاب ارزش و اهميت قايليد و کتاب خواندن بخش مهمي از تعاملات خانوادگي شما را تشکيل مي دهد.

چگونه با صداي بلند بخوانيد

با حالت و لحن مناسب بخوانيد. براي هر يک از شخصيت ها از يک صداي خاص استفاده کيند. از علايم نقطه گذاري کمک بگيريد تا لحن خواندن تان را عوض کنيد يا براي افزايش تأثير خواندن تان مکث کنيد.

با علاقه بخوانيد و با متن درگير شويد. اگر به طرح داستان يا مشکلات شخصيت هاي آن علاقه مند شده ايد، به زبان بياوريد تا فرزندان تان بدانند. اگر اتفاقات هيجان انگيز است با لحني هيجان زده بخوانيد، اگر ترسناک است با لحني بخوانيد که نشانه ترس است.

از سوال هاي جدي و هوشمندانه استفاده کنيد. قبل از اينکه ورق بزنيد، از بچه ها بپرسيد که به نظرشان چه اتفاقي خواهد افتاد. از آنها بخواهيد نام شخصت هايي را که در تصاوير ديده مي شوند، بگويند.

وقتي با صداي بلند کتاب مي خوانيد فرزندان تان به زبان توجه مي کنند و مهارت هاي ضروري درک مطلب آنها که در مدرسه و در سال هاي بعد به آن نياز دارند، پرورش مي يابد.

تماس چشمي برقرار کنيد. شما بازيگر هستيد و فرزندتان تماشاچي، سرتان را بالا بياوريد و به حالت چهره فرزندتان توجه کنيد. همراه او بخنديد و براي اظهار نظر درباره روند داستان مکث کنيد. اگر درباره مهارت صداي تان هنگام خواندن، درباره توانايي تان براي انتخاب کتاب يا ميزان وقتي که مي توانيد براي اين کار بگذاريد نگراني دارد، آن را بر طرف کنيد. خواندن با صداي بلند مهم تر از اين است که بتوانيد از آن چشم پوشي کنيد و هيچ وقت براي شروع اين کار دير نيست.

 

منبع: 50 روش ساده براي علاقه مند کردن فرزند به مطالعه. زاهلر، کتي اي. ترجمه: سارا رييسي. با تلخيص

 

مقالات مرتبط

نقش والدين در علاقمند کردن کودک به مطالعه

لذت مطالعه کودک

ياري که مهربان است

برايم قصه بگو

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت