معرفي بهترين كتاب‌هاي سال آسيا از ديد منتقدان ژاپني

فرا رسيدن آخرين روزهاي سال 2008 موجب ارائه فهرست‌هاي متعدد برترين كتاب‌هاي سال توسط منتقدان و نشريه‌هاي ادبي و ناشران شده است. اما برترين‌هاي آسيا از ديد منتقدان ژاپن تايمز چه كتاب‌هايي بوده‌اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفي بهترين كتاب‌هاي سال آسيا از ديد منتقدان ژاپني

فرا رسيدن آخرين روزهاي سال 2008 موجب ارائه فهرست‌هاي متعدد برترين كتاب‌هاي سال توسط منتقدان و نشريه‌هاي ادبي و ناشران شده است. اما برترين‌هاي آسيا از ديد منتقدان ژاپن تايمز چه كتاب‌هايي بوده‌اند؟

به‌ گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از ژاپن تايمز 7 منتقد ادبي اين نشريه كتاب‌هاي برگزيده سال 2008 آسيا را چنين معرفي كرده‌اند:

«باشو : مجموعه كامل هايكوهاي او» ترجمه «جين ريچ‌هولد»؛ تاكنون تمامي شعرهاي «باشو» مشهورترين شاعر ژاپني در يك جلد ترجمه و منتشر نشده بود. اين كتاب با ترجمه همه 1012 هايكوي اين شاعر نامدار حاصل تلاش نزديك به ده سال مترجم آن يعني «جين ريچ‌هولد» است. اين ترجمه دقيق با ويرايشي ظريف و در چاپي شكيل در سال 2008 منتشر شد.

«كوياسان مقدس» اثر «فيليپ ال.نيكولوف»؛ «كوياسان» ‌نامي عمومي براي صومعه‌هاي راهبان بودايي در «واكاياماست» و غالبا به عنوان يكي از مقدس‌ترين مكان‌هاي ژاپن محسوب مي‌شود. «فيليپ نيكولوف» اين مكان زيبا را به صورت كامل معرفي كرده و مي‌توان به عنوان راهنمايي براي ديدار از مهم‌ترين نقاط ديدني و عرفاني ژاپن از آن استفاده كرد.

«جنگ فراموش‌شده كابوكي : 1945-1931» اثر «جيمز آر.برندون»؛ نقشي كه «كابوكي» در جريان جنگ 15 ساله ژاپن ايفا كرد، حتي در خود ژاپن هم قابل بحث نيست. در حقيقت نويسنده به خوبي پس از 70 سال به هراس‌هاي نظامي و رنج آن پرداخته است.

 

«بت مانگا! : تاريخ پنهان بتمن در ژاپن» اثر «چيپ كيد»؛ اين كتاب درباره اين است كه چگونه در دهه 60 تلويزيون «بتمن» را با بازيگري «آدام وست»‌ وارد ژاپن مي كند و بتمن وارد فرهنگ ژاپن  و ابزار و عناصر مربوط به آن با فرهنگ ژاپني ارائه مي‌شود. «بت مانگا» ‌با بهره‌گيري از كارتون مانگا به خوبي با فرهنگ و هنر ژاپني ارتباط برقرار كرده و به نوعي به بررسي تاريخ مانگا در ژاپن مي‌پردازد.

 

«موسيقي راك ژاپن» اثر «جولين كوپ»؛ اين كتاب معرف تاريخ موسيقي راك ژاپن از جنگ جهاني دوم به اين سو ست.

«مرگ آرام : 83 روز بيماري با اشعه راديواكتيو»؛ اين كتاب كه به وسيله تلويزيون «ان.اچ.ك» تهيه شده، درباره زندگي دردآور «هيوشي اوچي» پس از بمباران اتمي ژاپن است و بر مبناي يك مستند تلويزيوني نوشته شده است.

 

«براي روح جنگنده والنوت» اثر «تاكاشي هيرادي»، ترجمه «ساواكو ناكاياسو»؛ كتابي درباره شاعرانگي موجود در هر چيزي است كه ما را احاطه كرده است.

 

«شيشه‌هاي سياه كلارك كنت را دوست دارند: رازهايي از ژاپن پس از جنگ» اثر «ترز سووبودا»؛ اين كتاب درباره تاثير خوفناك زندان‌هايي چون ابوغريب است كه مي‌تواند در هر جاي ديگري از جهان هم وجود داشته باشد. نويسنده در اين كتاب به تاثير زندان‌هاي مخوف ژاپن در تاريخ اين كشور مي‌پردازد.

 

«بوتاندورو»: قصه‌ها، افسانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و تمثيل‌ها «اثر دونالد ريچي»؛ اين كتاب مجموعه‌اي حاصل از 70 سال كار و حضور نويسنده در فرهنگ ژاپن است.

 

«يوجوكان : درس‌هاي زندگي از يك سامورايي» اثر «كايبارا اكيكن»؛ در اين كتاب، نويسنده فيزيك يك سامورايي را با استعدادهاي بودايي در هم آميخته و به چگونگي طبيعت زندگي با تمركز بر دانش فيريكي ، ذهني و روحي پرداخته است.

«جاسوس وفادار» اثر «آلكس برنسون» ؛ آلكس برنسون كه خود اطلاعات دقيقي از آسياي مركزي دارد، در اين كتاب داستاني جنايي درباره فعاليت‌هاي «سيا» را نقل مي‌كند كه با كمك يك سامورايي مدرن در صدد است تا در افغانستان دست به عملياتي جاسوسي بزند.

«رنگ‌هاي پاييزي كيوتو» مجموعه‌اي از عكس‌هاي سه تن از مشهورترين عكاسان امروز ژاپن؛ در اين كتاب عكس‌هاي زيبايي از باغ‌هاي كيوتو در معرض ديد علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.

 

«جزيره ساخالين» اثر «آنتوان چخوف» ترجمه «برايان ريو»؛ چخوف در اين كتاب يادآوري مي كند كه ژاپني‌ها نخستين كساني بودند كه «ساخالين» را در سال 1613 كشف كردند. چخوف اين كتاب را در سال 1890 و پس از بازديد از اين منطقه سرد روسيه نوشت.

 

«زير سيطره اژدها : سفري در برمه» اثر «روي مك لين» ؛ جستجويي به وسيله نويسنده و همسرش در برمه براي شناخت روش‌هاي بافت سبدهاي حصيري در سرزمين زيبايي است كه اكنون در شرايطي پرفشار، روزهاي غمگيني را از سرمي‌گذراند.

 

«سالگرد سالاد» اثر «تاوارا ماچي» ترجمه به فرانسه به وسيله «ايو-ماري آليو»؛ مجموعه‌اي از اشعار تاوارا ماچي است كه به زيبايي به فرانسه برگردانده شده است. از اين كتاب تاكنون 8 ميليون جلد فروخته شده كه نيمي از آن در كشورهاي اروپايي بوده است. نويسنده در اين كتاب با زبان شاعرانه به هزار سال تاريخ كشورش مي‌پردازد.

 

«رقبا : چگونه رقابت بين چين، هند و ژاپن دهه آينده ما را شكل مي‌دهد» اثر «بيل اموت»؛ اموت به عنوان يك مشاهده‌گر دقيق به ما كمك مي‌كند تا به مفهوم فعاليت‌هاي چين، هند و ژاپن بهتر پي ببريم و تاثير آن را در اتحاديه اروپا و آمريكا دريابيم. او در اين كتاب به بررسي درام قرن بيست و يكم و بحران‌هاي خاص آن پرداخته است.

«دفاع از حقوق بشر در برمه : ‌نقدي بر سياست مجازات غربي» اثر «مورتن پدرسن»؛ نويسنده با بررسي شرايط برمه و نقش «آنگ سان سوچي» به اين امر مي‌پردازد كه هر چند دولت موجود مي تواند خيلي بهتر از اين عمل كند، اما سياست‌هايي كه غرب براي مجازات و تنبيه اين دولت در پي گرفته، قابل قبول نيست.

«شب‌پايي بيهوده» اثر «نادم اسلم» ؛ اين رمان فراموش نشدني درباره بلايي است كه با ترور و انديشه‌هاي افراطي بر سر افغانستان آمده است. نويسنده در اين ميان، حضور روس‌ها، آمريكايي ها و انگليسي‌ها را هم ناديده نمي‌گيرد و نشان مي‌دهد كه چگونه مردهاي سرزمينش بر اثر جنگ و ترور و زن‌ها بر اثر تعصب كشته مي‌شوند.

«ناظر چهارم» اثر «تيموتي هالينان»؛ اين رمان در قالب موضوعي كارآگاهي به بررسي ماجراهايي در ميان چيني‌ها، كره شمالي‌ها و آمريكايي ها مي پردازد. همه چيز هم با سفر نويسنده به بانكوك آغاز مي‌شود. اين در حقيقت دومين رمان نويسنده با اين مفهوم و شكل‌گيري مجموعه رمان‌هاي كارآگاهي است كه در آسيا به وقوع مي‌پيوندد.

 

«حمله يوكايي! راهنماي بقاي هيولاي ژاپني» اثر «هيروكو يودا» و «متالت»؛ ژاپن داراي فرهنگي غني بر مبناي اسطوره‌هاي مقدسي است كه يوكايي ناميده مي‌شوند. اين كتاب كه به سبكي نيمه افسانه‌- نيمه واقعي نوشته شده و 46 اسطوره را معرفي مي‌كند.

 

«يك سامورايي هرگز از مرگ نمي‌ترسد» اثر «دورتي و توماس هوبلر»؛ اين رمان كه در ژاپن فئودالي مي‌گذرد، در قالب داستاني پركشش، قهرمان نوجوانش را با ماجراهايي رو در رو مي‌كند كه در موقعيتي خطير قرار گرفته است. اين كتاب براي رده سني نوجوانان و براي علاقه‌مند كردن آنها به مسايل تاريخي اما هيجان‌انگيز و فانتزي نوشته شده است.

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت