پدر تجوید قرآن جهان به روایت موسوی بلده

از سنين نوجوانی وقتی اولين نوارهای تلاوت استاد «محمود خليل‌الحصری» را شنيدم با اين قاری بزرگ جهان اسلام آشنا شدم. به طور طبيعی صدای قوی و شفاف و زنگ‌دار اين استاد و حسن ويژه در اداء الحروف كه از ويژگی‌ خاص استاد محمود خليل‌الحصری در تلاوت قرآن است توجه هر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«محمود خليل‌الحصري» به روايت سيد محسن موسوي‌بلده

سيد «محسن موسوي‌بلده» كارشناس و داور بين‌المللي قرآن كريم، در باره آشنايي خود با پدر تجويد قرآن کشور مصر، استاد محمود خليل الحصري مي گويد:

از سنين نوجواني وقتي اولين نوارهاي تلاوت استاد «محمود خليل‌الحصري» را شنيدم با اين قاري بزرگ جهان اسلام آشنا شدم. به طور طبيعي صداي قوي و شفاف و زنگ‌دار اين استاد و حسن ويژه در اداء الحروف كه از ويژگي‌ خاص استاد محمود خليل‌الحصري در تلاوت قرآن است توجه هر كسي را به‌خود جلب مي‌كند.

...در تلاوت‌هاي حصري تعهد و التزام به رعايت دقيق تجويد و اصول قرائت نسبت به تنغيم و نغمه‌پردازي غلبه دارد، به نحوي كه تا حد بسيار بالايي تلاوت‌هاي اين استاد را به منبعي براي فراگيري تجويد قرآن كريم تبديل مي‌كند.

...اين‌كه استاد خليل‌الحصري در تلاوت‌هاي خود كمتر به تكنيك‌هاي لحني پرداخته به نظر من به اعتقاد و روحيه شخصي او برمي‌گردد، البته اطلاع ندارم كه وي اين شيوه را در تلاوت قرآن به عمد برگزيده يا با توجه به روحيه شخصي و ديدگاه ذاتي وي در تلاوت قرآن به اين سبك از تلاوت گرايش پيدا كرده است. 

در تلاوت‌هاي «محمود خليل‌الحصري» تعهد و التزام به رعايت دقيق تجويد و اصول قرائت نسبت به تنغيم و نغمه‌پردازي غلبه دارد

...براي بارهاي اول كه تلاوت‌هاي اين استاد را از طريق راديو از مسجد امام حسين (ع) قاهره گوش مي‌كردم، با توجه به صداي وي در ذهن خود او را جواني 30 يا 31 ساله مجسم كرده بودم، اما وقتي در همان سال‌ها به ايران آمد ديدم با سني حدود 60 سال از صدايي شفاف و اعجاب‌برانگيز برخوردار است.

...تصور مي‌كنم كه وي اين استعداد را براي بهره‌گيري از پرده‌هاي بالاي صداي خود داشته اما اعتقادي كه در تلاوت قرآن بر وي حكم‌فرما بوده وي را از پرداختن به چنين كاري بازداشته است.

در تلاوت‌هاي حصري تعهد و التزام به رعايت دقيق تجويد و اصول قرائت نسبت به تنغيم و نغمه‌پردازي غلبه دارد، به نحوي كه تلاوت‌هاي اين استاد را به منبعي براي فراگيري تجويد قرآن كريم تبديل مي‌كند.

توصيه مهم به قاريان قرآن

...استفاده از سبك و نوارهاي تلاوت اين استاد اعم از نوارهاي ترتيل و يا تحقيقي كه از وي به‌يادگار مانده است و به ويژه نوارهاي تجويد معلم اين استاد را به طور صرف براي قارياني كه به سطوح بالاي قرائت قرآن كريم رسيده‌اند توصيه مي‌كنم.

...نمي‌توانيم از اين واقعيت بگذريم كه سبك استاد حصري در تلاوت قرآن كريم سبكي ساده است و براي بسياري از افراد جاذبه‌اي ندارد، از اين رو تلاوت‌هاي وي براي قارياني مفيد است كه به اصول فني قرائت مسلط باشند، اما براي مبتديان و كساني كه در كلاس‌هاي ابتدايي قرائت قرآن شركت مي‌كنند جذابيت لازم را ندارد و حتي ممكن است آن‌ها را از پي‌گيري مراحل بعدي تلاوت قرآن دل‌زده كند.

 

... به عقيده من يكي از كارهاي اتحاديه‌هاي قرآني نيز همين است كه روش‌هاي آموزشي را براي قشر جوان پالايش كرده و بتواند موجب جذب هرچه بيشتر جوانان به قرآن كريم باشد، هم‌اكنون ملاحظه مي‌شود كه در بعضي كلاس‌هاي آموزش قرآن نوجوانان، از نوارهاي ترتيل و يا تحقيق استاد حصري استفاده مي‌شود كه براي اين سنين چندان مطلوب نيست.

 

روايت موسوي بلده از سفر حصري به ايران

موسوي بلده با يادآوري خاطره سفر محمود خليل‌ا‌لحصري به ايران در سال‌هاي قبل از انقلاب اظهار كرد: در سال‌هاي قبل از انقلاب وي به همراه هيئتي از اعضاي دانشگاه الأزهر مصر به ايران آمد و در مراكز مختلف قرآني از جمله در شهرهاي تهران و مشهد به تلاوت قرآن پرداخت.   سيد «محسن موسوي‌بلده»:

اين‌كه استاد خليل‌الحصري در تلاوت‌هاي خود كمتر به تكنيك‌هاي لحني پرداخته به نظر من به اعتقاد و روحيه شخصي او برمي‌گردد

استاد موسوي بلده:

استفاده از تلاوت‌هاي آموزشي حصري براي نوجوانان مطلوب نيست

اين توفيق را يافتم كه از نزديك در مسجد الجواد (ع) تهران تلاوت استاد خليل‌الحصري را بشنوم، استاد حصري آن روز آيات ابتدايي سوره «شوري» را براي تلاوت انتخاب كرده بود، البته به نظرم نوار تلاوت آن روز استاد هم‌اكنون ناياب است و به سختي يافت مي‌شود.

اين اولين باري بود كه قرائت يك قاري مشهور مصري را از نزديك مي‌شنيدم و با اين‌كه نوارهاي تلاوت اين استاد را قبلاً هم گوش داده بودم با وجود اين‌كه وي فردي مسن بود اما از صدايي بسيار قوي مانند يك قاري جوان برخوردار بود و در آن مراسم حاضران تشويق‌هاي بسيار گرمي را نيز از وي به عمل آوردند.

 

منبع:

خبرگزاري ايکنا، با اندکي تلخيص و تصرف

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت