مقام ابراهيم نماد قيام لله‏

براى احدى جايز نيست دو ركعت نماز طواف را جز پشت مقام ابراهيم بخواند، به دليل گفتار خداوند بزرگ: از مقام ابراهيم نمازگاه برگزينيد، پس اگر در غير اين مكان، اين نماز را خواندى بايد آن را اعاده كنى.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقام ابراهيم نماد قيام لله‏

از آيه كريمه: وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلّىً... .(1) استفاده مى‏شود، محل نماز طواف بايد از مقام ابراهيم اتخاذ شود و آيه كريمه با كاربرد ... مِنْ مَقامَ إبْراهيمَ ... بيش از اين بيان نمى‏كند كه محل نماز بايد برگرفته از مقام ابراهيم باشد. و بدين ترتيب مقام در نماز طواف موضوعيت پيدا مى‏كند، در هر جا كه قرار گرفته باشد، خواه در جوار كعبه؛ مانند گذشته و چه با فاصله كعبه مانند زمان حاضر. همانگونه كه حضرت صادق عليه‏السلام براى اثبات خلفيت به همين آيه مباركه استناد كرده است:

«لَيْسَ لاِءَحَدٍ أَنْ يُصَلِّيَ رَكْعَتَيْ طَوَافِ الْفَرِيضَةِ إِلاَّ خَلْفَ الْمَقَامِ لِقَوْلِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ: ... واتّخِذُوا مِنْ مَقامِ إبراهِيمَ مُصلًّى... فَإِنْ صَلَّيْتَهُمَا فِي غَيْرِهِ فَعَلَيْكَ إِعَادَةُ الصَّلاةِ»(2) ؛ «براى احدى جايز نيست دو ركعت نماز طواف را جز پشت مقام ابراهيم بخواند، به دليل گفتار خداوند بزرگ: از مقام ابراهيم نمازگاه برگزينيد، پس اگر در غير اين مكان، اين نماز را خواندى بايد آن را اعاده كنى.»

براى احدى جايز نيست دو ركعت نماز طواف را جز پشت مقام ابراهيم بخواند، به دليل گفتار خداوند بزرگ: از مقام ابراهيم نمازگاه برگزينيد، پس اگر در غير اين مكان، اين نماز را خواندى بايد آن را اعاده كنى.

و امّا دليل بر اين ‏كه «خلف مقام هر كجا قرار گرفته باشد» براى نماز موضوعيت دارد، روايتى است كه كلينى از ابراهيم بن ابى محمود نقل كرده كه گفت: از حضرت رضا (عليه‏السلام) پرسيدم: آيا دو ركعت نماز طواف را پشت مقام ابراهيم، همين جايى كه امروزه قرار دارد، بخوانم يا جايى كه در زمان پيامبر خدا (صلى‏الله‏عليه‏و‏آله) قرار داشته است؟ حضرت در پاسخ فرمود: همان‏ جايى كه امروزه قرار دارد؛ «قُلْتُ لِلرِّضَا عليه‏السلام : أُصَلِّي رَكْعَتَيْ طَوَافِ الْفَرِيضَةِ خَلْفَ الْمَقَامِ حَيْثُ هُوَ السَّاعَةَ أَوْ حَيْثُ كَانَ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، قَالَ: حَيْثُ هُوَ السَّاعَةَ.»(3)

 

مقام ابراهيم نماد قيام لله‏

از بعد فقهى مسأله كه بگذريم، فلسفه اين حكم نيز شايان تأمل است، مناسك حج سراسر تكرار و تمرينى است از آنچه ابراهيم خليل (عليه‏السلام) و خاندان او، چهار هزار سال قبل در اين مكان مقدس تاريخى، با تأسيس امّ‏القراى اسلام و بناى كعبه، قبله موحدان، انجام داده‏اند، از طواف و نماز و زمزم و صفا و مروه گرفته تا عرفات و منا و قربانى و رمى جمرات و ديگر اعمال و مناسك كه هر يك تذكارى است از خاطرات ابراهيم و اسماعيل و هاجر كه در جوار بيت عتيق بنيان مكتب توحيد را نهادند و نسلى را پى‏افكندند تا در آينده جهان، پرچمدار آيين جهانى توحيد در لواى شريعت والاى احمدى (صلى‏الله‏عليه‏و‏آله) باشند و ادامه دهند: سيره و سنت ابراهيم و خاندانش را كه در آن كوير سوزان و وادى انقطاع، از هرچه جز خدا بود دل بريدند تا «امامت» خلق را به عهده گيرند و شايسته حمل بار امانت الهى شوند و از آنچه رنگ شرك و طغيان و جهل و جور است تبرّى جويند.

راز اين ‏كه به نماز پشت مقام ابراهيم تأكيد شده، همانا تأسى به خليل‏الله‏ و قدم جاى قدم او نهادن است. البته نه ‏تنها در اين نماز بلكه در همه عرصه‏هاى حيات توحيدى. قيام در مقام ابراهيم در حقيقت «قيام لله‏» است؛ يعنى: بپا خاستن براى خدا و استقامت در راه تحقق آيين توحيد و نفى شرك و ستم و طغيان در هر عصر و براى هر نسل و اين قيام تا بدانجا اهميت يافت كه وارث ابراهيم خاتم‏النبيين (صلى‏الله‏عليه‏و‏آله) مأمور شد مردم را به يك موعظه اندرز دهد و آن قيام لله‏ِ بود:

راز اين ‏كه به نماز پشت مقام ابراهيم تأكيد شده، همانا تأسى به خليل‏الله‏ و قدم جاى قدم او نهادن است. البته نه ‏تنها در اين نماز بلكه در همه عرصه‏هاى حيات توحيدى. قيام در مقام ابراهيم در حقيقت «قيام لله‏» است؛ يعنى: بپا خاستن براى خدا و استقامت در راه تحقق آيين توحيد و نفى شرك و ستم و طغيان در هر عصر.

 قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لله‏ِِ...(4) به عبارت ديگر: حج كه حركتى است پر راز و رمز و پيام خود را با حركت و سكون بيان مى‏دارد و با شيوه نمادين ابلاغ مى‏كند دعوت به قيام است همانگونه كه كعبه مشرّفه «قياماً لِلنّاس» و عامل پابرجايى مردم است و قيام در مقام ابراهيم تذكارى است از قيام و پايدارى بانى كعبه توحيد و قبله موحدان كه در عصر تاريك بت‏گرى و بت‏گرايى، قهرمانانه بر بت‏هاى صامت و متحرك شوريد و آتش نمرودى را در اين راه به جان خريد و خانه توحيد را بنيان نهاد و در يك آزمايش بزرگ و عارفانه و با قربان كردن اسماعيل، اوج شيدايى در برابر معبود را متجلّى ساخت و اين درسى شد براى همه رهروان توحيد و سالكان راه ابراهيم كه چگونه براى خدا قيام كنند و در توحيد ذوب شوند و از آنچه رنگ شرك و دوگانه‌پرستى دارد بگريزند تا امام خلق باشند! پس حج ابراهيمى بدون قيام پشت سر ابراهيم خليل عليه‏السلام و نهادن قدم جاى قدم آن قهرمان توحيد مفهوم ندارد. جالب آن‏كه فقه شيعه نماز در مقام ابراهيم را به استناد صريح آيه كريمه قرآن و روايات صحيح الزامى مى‏داند و اين دقيقاً با فرهنگ تشيع همخوانى دارد كه ولايت و برائت را در درون مى‏پرورد و قيام براى خدا و استقامت در برابر طاغوت‏هاى هر زمان و پرخاشگرى در برابر ستمگران را در متن تعاليم خود به‏ ويژه در مناسك حج، كه يك عبادت با مفاهيم اجتماعى ـ سياسى است، جاى مى‏دهد.

 

پي‌نوشت‌ها:

1. بقره: 125 .

2 . التهذيب، ج5، ص137 .

3 . تهذيب، ج5، ص135؛ كافى، ج10، ص282 .

4 . سبأ: 46 .

                                                                                                                          فراوري توسط مهري هدهدي

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت