تفصيل آسيب شناسي ديني، پيوسته سفارش باهنر بود

محمود حكيمي در نهم شهريورماه 1323 خورشيدي در تهران متولد شد. نخستين آموزه‌هاي ديني را در هيأت‌هاي مذهبي و در نشست‌هاي ديني مسجد لرزاده آموخت. وي از سال 1348 تا 1352 در دانشسراي عالي(‌دانشگاه تربيت معلم) به تحصيل در رشته‌‌ آموزش زبان انگليسي پرداخت. حكيمي
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفصيل آسيب شناسي ديني، پيوسته سفارش باهنر بود

 

محمود حكيمي در نهم شهريورماه 1323 خورشيدي در تهران متولد شد. نخستين آموزه‌هاي ديني را در هيأت‌هاي مذهبي و در نشست‌هاي ديني مسجد لرزاده آموخت. وي از سال 1348 تا 1352 در دانشسراي عالي(‌دانشگاه تربيت معلم) به تحصيل در رشته‌‌ آموزش زبان انگليسي پرداخت. حكيمي خاطرات خود را با شهيد محمد جواد باهنر، مرور كرده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، پژوهش‌هاي پيوسته‌‌ حكيمي در زمينه‌‌ تاريخ اسلام و زندگاني حضرت محمد(ص) و خاندان پاكش باعث شد كه او بتواند مقاله‌هاي بسياري را در اين زمينه‌ها در نشريه‌هاي گوناگون به چاپ برساند. او در سال 1382 به خاطر نگارش ده‌ها مقاله و چاپ دو كتاب درباره زندگاني امام حسين(ع) و قيام عاشورا، به عنوان خادم فرهنگ عاشورا شناخته شد و لوح تقدير از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت كرد.

او در پنجمين جشنواره‌ شهيد رجايي نيز به عنوان پيشكسوت برگزيده‌‌ ملي در محور هنري و ادبي شناخته شد و از رياست جمهوري لوح تقدير دريافت كرد.

حكيمي از پركارترين نويسندگان كتاب كودك و نوجوان است. برخي از آثار او، مانند مجموعه‌ 22 جلدي تاريخ تمدن ويژه‌ نوجوانان و داستان‌هايي از زندگاني امبركبير، از شمارگان بالايي برخوردار بوده‌اند.

وي تاكنون آثار بسياري در زمينه‌هاي؛ اسلام و تاريخ اسلام، ديني، تاريخي و سياسي، كليات و ادبيات‌، تعليم و تربيت و علمي تأليف و ترجمه كرده‌است.

محمود حكيمي از نويسندگاني است كه با شهيدباهنر، شهيد رجايي و شهيد بهشتي خاطرات بسياري دارد. از اين رو به مناسبت هفته دولت و سالروز شهادت شهيد باهنر و شهيد بهشتي فرصت را مغتنم شمرديم تا با وي درباره گوشه‌اي از خاطراتش با اين دو بزرگوار به گفت‌وگو بنشينيم كه مي‌خوانيد:

شهيد باهنر به ادبيات ديني كودك و نوجوان اهميت بسيار مي‌داد، وي پس از تأسيس دفتر نشر فرهنگ اسلامي يكي از اعضاي هيأت تحريريه دفتر نشر بود.

ايشان در يكي از جلسات كه در روز پنجشنبه در مدرسه رفاه تشكيل شد از من خواست كه كتابي درباره ادبيات ديني كودك و نوجوان از ديدگاه اسلام و تفاوت آن با ادبيات ديني كودك و نوجوان در اروپا و آمريكا را تأليف كنم.

از آن پس به مدت دوسال به تأليف آن كتاب مشغول شدم، من ابتدا به قصص قرآني پرداختم و سپس آثاري كه نويسندگان ايراني در مورد زندگاني پيامبران ابراهيمي نوشته بودند مطالعه كردم، بعد از آن دو كتاب عهد عتيق(تورات) و عهد جديد(انجيل) را مطالعه كردم و سپس برخي از كتاب‌هايي كه نويسندگان در اروپا و آمريكا در مورد زندگاني پيامبران نوشته بودند، خواندم. داستان‌هاي نويسندگان كودك و نوجوان در اروپا و امريكا اقتباس دو كتاب تورات و انجيل بود و البته تفاوت‌هاي بسيار با قصص قرآني داشتند.

كتاب را پس از تأليف و تدوين به مرحوم شهيد باهنر دادم و ايشان لطف فرمود، كتاب را مطالعه و بعد از آن تشويقم كرد، چند سال بعد آن اثر از طرف دفتر نشر فرهنگ اسلامي منتشر شد و پس از مدتي به چاپ پنجم رسيد.

تشويق مرحوم باهنر موجب شد كه به تدريج مطالب تازهاي درباره ادبيات ديني كودك و نوجوان فراهم كنم.

مطالب فراهم شده درباره ادبيات كودك و نوجوان در سال 1380 موجب انتشار كتاب «مباني ادبيات ديني كودك و نوجوان» گرديد.

در فصل دوازدهم اين اثر به تفصيل درباره آسيب شناسي ادبيات ديني كودك و نوجوان بحث كرده‌ام، مطلبي كه مرحوم باهنر پيوسته سفارش آن را مي‌كرد.

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت