ابهام در آزمایش دوپینگ فوتبالیست ها

مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور در حالی روزهای پایانی و البته سرنوشت ساز خود را سپری می کند که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابهام در آزمايش دوپينگ فوتباليست ها

مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه هاي کشور در حالي روزهاي پاياني و البته سرنوشت ساز خود را سپري مي کند که کنترل دوپينگ اين رقابت ها به امري فراموش شده از سوي مسئولان مربوطه تبديل شده است.

به نقل از مهر، تا چندي پيش اختلاف ميان ستاد ملي مبارزه با دوپينگ (نادو) و کميته ضد دوپينگ فدراسيون فوتبال در مورد بر عهده گرفتن مسئوليت نمونه گيري از بازيکنان فوتبال به اهرم بازدارنده براي کنترل دوپينگ و برخورد با استفاده احتمالي از مواد نيروزا در پرحاشيه ترين رشته ورزشي ايران و جهان تبديل شده بود تا اينکه کيومرث هاشمي - معاون سازمان تربيت بدني، رئيس مرکز توسعه ورزش قهرماني و رئيس ستاد ملي مبارزه با دوپينگ - طي نامه اي خطاب به علي کفاشيان- رئيس فدراسيون فوتبال- تمام مسئوليت هاي کنترل دوپينگ در عرصه فوتبال را به ستاد ملي مبارزه با دوپينگ محول کرد.

متن اين نامه که در تاريخ 4/12/86 خطاب به علي کفاشيان به فدراسيون فوتبال ارسال شد چنين است: (يک نسخه از اين نامه در اختيار گروه ورزش خبرگزاري مهر قرار دارد)

« احتراما، با عنايت به جلسه مورخ 27/11/86 شوراي مرکزي ستاد ملي مبارزه با دوپينگ و پرهيز از هر گونه موازي کاري (که مستلزم صرف هزينه هاي مضاعف مادي و معنوي مي باشد) و در جهت همکاري و تعامل هر چه بيشتر درامر مبارزه با دوپينگ خواهشمند است نسبت به ابلاغ موارد ذيل دستورات مقتضي صادر فرمائيد.

1- بازگشت به نامه هاي شماره 22/4237/261  مورخ 8/4/84 و 1018/م/3 مورخ 30/1/84 مسئوليت کامل کنترل دوپينگ در عرصه ورزش فوتبال که از تاريخ ارديبشهت ماه 84 به صورت موقت به فدراسيون فوتبال تفويض شده بود مجددا به ستاد ملي مبارزه با دوپينگ  محول مي گردد.

2- نظر به ضرورت امعان نظر جدي به ساير جنبه هاي امر مبارزه با دوپينگ و با توجه به گستردگي فعاليت ها در فدراسيون فوتبال، واحد مبارزه با دوپينگ فدراسيون فوتبال در اين رابطه در چهارچوب رعايت الگوي عملکرد بهينه تعيين شده توسط WADA و FIFA فعاليت نمايد. بديهي است واحد مربوطه فقط در اموري چون آموزش، پژوهش و پيشگيري و نيز هماهنگي هاي درون فدراسيوني مسئوليت خواهد داشت.

3- مقتضي است تمامي اسناد، اطلاعات و سوابق فعاليت هاي انجام شده همچنين کيت هاي خريداري شده و قراردادهاي مرتبط به ستاد ملي مبارزه با دوپينگ عودت گردد.»

با وجود اين دستور کتبي، ماموران ستاد ملي مبارزه با دوپينگ نه تنها هيچ اقدام قابل توجهي براي فعاليت در اين زمينه انجام نداده اند بلکه با تعلل هاي بي مورد خود باعث شده اند تا کميته ضد دوپينگ فدراسيون فوتبال هم اين نامه را ناديده گرفته و همچنان در مورد مديريت دوپينگ اين رشته مدعي باشد.

محمدرضا شريف در گفتگو با مهر گفت:" نمونه گيري از بازيکنان فوتبال را به صورت هدفمند انجام مي دهيم و در اين زمينه بي مهابا عمل نمي کنيم چرا که مي خواهيم طرح کنترل دوپينگ را به بهترين شکل ممکن انجام دهيم."

وي به برنامه هاي خود در اين زمينه اشاره کرد و اظهارداشت:" براي برخي از بازيها و از جمله ديدار اخير تيم هاي پرسپوليس و برق که در ورزشگاه آزادي برگزار شد گروه چند نفره اي را به صورت نامحسوس به محل انجام مسابقه اعزام کرديم تا در بين تماشاگران وضعيت بازيکنان داخل زمين را بر اساس  فاکتورهاي خاصي که در نظر داريم، ارزيابي کنند."

رئيس کميته ضد دوپينگ فدراسيون فوتبال افزود:" بر اساس نتايج حاصل از اين ارزيابي ها بازيکناني را براي نمونه گيري انتخاب مي کنيم. انجام تست دوپينگ ممکن است درجريان همان بازي و يا درحين تمرينات روزهاي بعد صورت گيرد. در هر حال ما به صورت هدفمند از بازيکنان تست دوپينگ مي گيريم تا هيچ فردي نتواند از قرار گرفتن مقابل قانون فرار کند."

اين در حاليست که ستاد ملي مبارزه با دوپينگ (نادو) با وجود نامه مذکور کيومرث هاشمي که يک نسخه از آن هم جهت اطلاع و اقدام لازم براي دبير کل نادو ارسال شده بود در اولين و آخرين اقدام جهت اعزام افسر براي نمونه گيري از بازيکنان فوتبال انجام دادند، يک ماه پيش و در جريان مسابقات ليگ برتر به ورزشگاه راه آهن رفتند و از چهار بازيکن تيم هاي راه آهن و پاس (مهدي ثابتي، شاهين شفيعي، سعيد دقيقي و سار اختياروويچ) تست دوپينگ گرفتند که البته در همان روز گروهي از نمايندگان کميته مبارزه با دوپينگ فدراسيون فوتبال هم به مشهد رفتند و از بازيکنان تيم هاي ابومسلم و استقلال ( اميدرضا روانخواه، مهدي اميرآبادي، رضا ناصري و علي حقدوست)  نمونه گيري کردند که اين کار به نوبه خود و با توجه به نامه کيومرث هاشمي به فدراسيون فوتبال بحث برانگيز بود.

هرچند که کرم الله عليمرادي دبيرکل ستاد ملي مبارزه با دوپينگ همچنان اين ستاد را مسئول اصلي نمونه گيري از بازيکنان فوتبال مي داند. وي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:" به غير از ستاد ملي مبارزه با دوپينگ هيچ نهاد ديگري حق انجام تست دوپينگ از فوتباليست ها را ندارد. حتي حدود 10 روز پيش در اين زمينه جلسه مجددي را با رئيس فدراسيون فوتبال برگزار کرديم تا هيچ بحث و ابهامي باقي نماند. فقط ما بايد پيش از اقدام براي نمونه گيري از بازيکنان تيم هاي فوتبال هماهنگي هاي لازم را با فدراسيون فوتبال انجام دهيم."

آنچه مسلم است اينکه فوتبال کشورمان طي ماههاي اخير پرونده هاي بحث برانگيز زيادي در زمينه دوپينگ داشته و با حاشيه هاي عميقي در مورد مثبت يا منفي بودن برخي از نتايج مواجه شده است. پس عقلاني نيست که از کنترل دوپينگ اين رشته آنهم در روزهاي حساس پاياني ليگ  غافل شد. خصوصا اينکه هر گونه اقدام خلاف جهت نامه ذکر شده، چه در زمينه انجام نمونه گيري و چه در مورد ناديده گرفتن انجام اين کار، سرپيچي از دستور معاون سازمان تربيت بدني محسوب مي شود.

مطالب مرتبط مجموعه : فوتبال ايران
آخرین مطالب سایت