كارنامه موفق وزنه‌برداری ایران

اگرچه در سال جاری نوار هشت سال كسب مدال وزنه‌برداران ایران در مسابقه‌های جهانی پاره شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارنامه موفق وزنه‌برداري ايران

اگرچه در سال جاري نوار هشت سال كسب مدال وزنه‌برداران ايران در مسابقه‌هاي جهاني پاره شد و هيچ كدام از وزنه‌برداران بزرگسال كشورمان نتوانستند مدال جهاني كسب كنند اما، به طور كلي عملكرد فدراسيون وزنه‌برداري ايران را مي‌توان موفقيت‌آميز ارزيابي كرد.

به نقل از ايسنا، سال 1386 نخستين سالي بود كه مسوولان جديد وزنه‌برداري ايران و در راس آن بهرام افشارزاده، با برنامه‌ريزي‌هايي كه خود از پيش انجام داده بودند، ‌سال را آغاز كرده و براساس همان برنامه‌ها پيش رفتند.

در سال جاري از جمله مهمترين اقدام‌هاي صورت گرفته بازسازي و پايه‌سازي مجدد وزنه‌برداري ايران چه در بعد تيم‌هاي ملي و چه در بعد شهرستان‌ها و استان‌هاي كشور بود. فدراسيون وزنه‌برداري در اين راستا از اواخر سال پيش تعداد زيادي وسايل وزنه‌برداري از كشورهاي چين و سوئد خريداري و در سطح پايگاه‌هاي فعال كشور توزيع كرد. البته بسياري از پايگاه‌هاي جديد وزنه برداري هم در سال جاري در سايه وجود همين وسايل راه‌اندازي شد كه نتايج آن طي سال‌هاي آتي مشخص مي‌شود. اين نيز بخشي از طرح استعداديابي وزنه‌برداري در ايران است.

يكي ديگر از مواردي كه در سال جاري فدراسيون وزنه‌برداري با موفقيت آن را انجام داد،‌ تكميل طرح شناسنامه هيات‌هاي وزنه‌برداري استان‌ها بود. بر همين اساس بود كه نقاط قوت و ضعف و كمبودهاي هيات‌ها مشخص شد و فدراسيون وزنه‌برداري در سال جاري قدم جدي در رفع اين كمبودها برداشت. اهميت اين نكته در جايي است كه تاكنون چنين اقدامي در وزنه‌برداري ايران صورت نگرفته بود. برقرار كردن نظام ارزشيابي هيات‌ها هم از جمله فعاليت‌هاي مهم در اين زمينه بود.

همچنين در رده تيم‌هاي ملي، فدراسيون وزنه‌برداري در سال جاري مهمترين فعاليتي كه انجام داد،‌ ثبات در كادرفني و آرامش در مجموع تيم‌هاي ملي بود كه بي شك اين عمل پس از فاجعه دوپينگ و محروميت وزنه‌برداران ايران و تنش‌هاي صورت گرفته بسيار ارزشمند بود. در اين راستا تيم‌هاي ملي وزنه‌برداري ايران علاوه بر مربيان و سرپرست ايراني، دو مربي چيني و يك مربي مجارستاني را هم در اختيار دارند.

دركنار اين مسايل، برگزاري چندين دوره آموزشي و يا ارتقاء داوري و مربي‌گري در سطوح ملي و بين‌المللي موج جديدي را از بسترسازي براي رشد علمي وزنه‌برداري و به روز شدن دست اندركاران آن بوجود آورده است.

از طرفي ديگر در سال جاري علاوه بر برگزاري كلاس‌هاي آموزشي در جهت مبارزه با دوپينگ، بيش از يكصد نمونه كنترل دوپينگ از وزنه‌برداران گرفته شد كه همه آنها منفي بود.

 

* 19 مسابقه داخلي و 10 مسابقه بين‌المللي

سال 1386 در حالي براي وزنه‌برداري ايران رو به پايان است كه در اين سال 19 مسابقه داخلي در رده‌هاي مختلف سني و در شهرهاي مختلف برگزار شد. همچنين وزنه‌برداران ايران در اين سال در ده مسابقه برون مرزي در كشورهاي چين، جمهوري چك، مجارستان، تايلند، اردن، سوريه و تهران شركت كردند.

تعداد اردوهاي تيم‌هاي ملي وزنه‌برداري هم در سال جاري 25 مرحله در داخل و خارج از كشور بود.

* برنامه‌هاي آينده

فدراسيون وزنه برداري در گزارش عملكردي كه در پايان سال جاري اعلام كرده است، مهمترين برنامه‌هاي سال آتي خود را تامين منابع مالي،‌ نيروي انساني و سخت‌افزاري براي انجام برنامه‌هايش دانسته است. اين فدراسيون قرار است در سال آتي هم نظارت و ارزيابي هيات‌ها را ادامه دهد و بسترسازي مناسبي را براي مسابقه‌هاي جهاني و بازي‌هاي آسيايي و المپيك در پيش گيرد. همچنين فدراسيون وزنه‌برداري قصد دارد در سال آتي برنامه‌هاي استعداديابي، ايجاد مدارس وزنه‌برداري و تاسيس انستيتو وزنه‌برداري را پيگيري كند.

حضور در مسابقه‌هاي بين‌المللي و برگزاري مسابقه‌هاي مختلف هم از جمله برنامه‌هاي فدراسيون وزنه‌برداري در سال 1387 خواهد بود.

 

* تقويم وزنه‌برداري ايران در سال 1387

مهمترين بخش فعاليت‌هاي فدراسيون وزنه‌برداري در سال آتي به شرح زير است:

- مسابقه‌هاي قهرماني بزرگسالان آسيا - ژاپن

- مسابقه‌هاي قهرماني جوانان جهان - كلمبيا

- اردوي تيم ملي بزرگسالان - مجارستان

- مسابقه‌هاي وزنه‌برداري بازي‌هاي المپيك پكن

- مسابقه‌هاي قهرماني پيشكسوتان جهان - يونان

- مسابقه‌هاي قهرماني نوجوانان و جوانان آسيا - كره‌جنوبي

- مسابقه‌هاي قهرماني جوانان و بزرگسالان باشگاه‌هاي آسيا - كره‌جنوبي

- مسابقه‌هاي بين‌المللي جام نامجو- تهران

 

* اهداف آتي وزنه‌برداري ايران

فدراسيون وزنه‌برداري ايران با برنامه‌ريزي‌اي كه انجام مي‌دهد، اهداف بلند پروازانه‌اي را در سر دارد كه از جمله مهمترين آنها كسب عنوان قهرماني در بازي‌هاي آسيايي 2010 چين و كسب سكوهاي المپيك 2008 است.

فدراسيون وزنه‌برداري در برنامه‌ها و اهداف آتي خود كسب سه مدال طلا،‌ دو مدال نقره و سه مدال برنز را در بازي‌هاي آسيايي 2010 گوانگ‌جو پيش‌بيني كرده است. همچنين اين فدراسيون اعلام كرده كه در بازي‌هاي المپيك پكن با حضور سه وزنه‌بردار، يك مدال طلا و يك مدال برنز كسب كرده و در پي قرار گرفتن در مكان‌هاي سوم تا ششم المپيك به صورت تيمي است. همچنين در مسابقه‌هاي جوانان جهان كه در خرداد ماه سال آتي انجام مي‌شود، كسب سه مدال طلا، دو مدال نقره و يك مدال برنز و كسب عنوان نايب قهرماني تيمي پيش‌بيني شده است.

درمورد مسابقه‌هاي قهرماني آسيا هم در ارديبهشت ماه در ژاپن پيش‌بيني شده كه تيم ايران سه مدال طلا، دو مدال نقره و يك مدال برنز كسب كرده و به عنوان نايب قهرماني تيمي دست پيدا مي‌كند.

مطالب مرتبط مجموعه : -
آخرین مطالب سایت