ورزش معلولین و جایگاه واقعی

رئیس ستاد پارالمپیک پکن در اولین جلسه هماهنگی ستاد خبری پارالمپیک 2008 پکن تاکید کرد ورزش جانبازان و معلولین باید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش معلولین و جایگاه واقعی

رئیس ستاد پارالمپیک پکن در اولین جلسه هماهنگی ستاد خبری پارالمپیک 2008 پکن تاکید کرد ورزش جانبازان و معلولین باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، کارگری در این جلسه که صبح امروز در محل کمیته ملی پارالمپیک با حضور نمایندگان رسانه ها برگزار شد، گفت: هر روز که می گذرد ما یک روز به مهم ترین حادثه ورزشی معلولین جهان نزدیک می شویم. این در حالی است که ستاد پارالمپیک 2008 پکن درصدد است تا دو هدف مهم را در امر خبررسانی این تورنمنت مهم محقق کند. اولین هدف ما ایجاد انسجام و هماهنگی بیشتر جهت خبر رسانی و اطلاع رسانی در مورد نخبگان جانباز و معلول است و دوم اینکه با برگزاری جلساتی اینچنین، به هم اندیشی با نمایندگان رسانه ها بپردازیم و به عبارتی بهتر با تشکیل اتاق فکر، گامی بلند در جهت موفقیت هرچه بیشتر ستاد برداریم.

وی افزود: جانبازان و معلولین جزو قشر آسیب پذیر جامعه هستند و بی تردید باید از حق تقدم نسبت به سایرین برخوردار باشند. اکنون باید دید در قیاس با ورزش سالم ها ، آیا در خصوص ورزش جانبازان و معلولین عدالت رعایت شده است؟ صرف نظر از فوتبال و کشتی که رشته های مورد توجه به حساب می آیند، باید پرسید آیا خبر کسب مدال طلای ورزشکار جانباز و معلول نسبت به فلان مسابقه بسکتبال بین دو تیم باشگاهی ارجحیت ندارد؟ حال آنکه شاهدیم این خبر به عنوان خبر سوم مطرح می شود که این عادلانه نیست.

رئیس ستاد پارالمپیک پکن اظهار داشت: یک معلول برای کسب عنوان قهرمانی زحمات فراوانی می کشد حال آنکه از جمله اصلی ترین مشکلات این قشر آسیب پذیر این است که از جانب تماشاگران مورد استقبال واقع نمی شوند. ما به دنبال همسان سازی ورزشکاران معلول با ورزشکاران سالم هستیم. در حال حاضر قوی ترین مرد ایران و جهان کسی نیست جز کاظم رجبی با این حال باید دید چقدر مورد توجه واقع می شود.

کارگری با اشاره به امر آسیب شناسی در امر ورزش افزود: به طور جدی به آسیب شناسی ورزش جانبازان می پردازیم که این امر پیش از این در مورد پارالمپیک آتن و مسابقات آسیا -اقیانوسیه ملقب به فسپیک صورت پذیرفته است. چنانچه از ضعف هایمان مطلع نباشیم و درصدد برطرف کردن آن برنیاییم پیشرفت نمی کنیم. در آتن 57 ضعف داشتیم که این نقایص طی 17جلسه نشست بررسی شد و درحال حاضر با کمترین مشکل موجود در رقابتهای پارالمپیک پکن شرکت می کنیم.

نایب رئیس فدراسیون جانبازان و معلولیلن تصریح کرد: ما در 8 رشته در رقابت های پارالمپیک پکن شرکت می کنیم و برای اینکه به لحاظ رسانه ای با مشکلی در این خصوص مواجه نشویم، 8 رابط خبری که در واقع مسئول انجمن های ما هم هستند را مسئول پاسخگویی به رسانه ها کرده ایم. با آغوش باز پذیرای انتقادات عزیزان هستیم تا با کمترین ضعف راهی رقابت های پارالمپیک شویم. ضمن اینکه با راه اندازی سایت پارالمپیک کمک بسیاری به انتشار خبرهای این رشته ها خواهیم کرد.

وی با انتقاد از وضعیت حال حاضر فرهنگی ورزش کشور اظهار داشت: ما در بخش فرهنگی دچار عقب ماندگی های بسیاری هستیم و باید اذعان کرد که فرهنگ در ورزش ما نفوذ نکرده است. ورزش کشور ما در این بعد نسبت به سایرین عقب است و این در حالی است که یکی از خواست های برگزار کنندگان رشته های المپیکی وپارالمپیکی، اعزام ورزشکارانی به این رقابت هاست که به لحاظ اخلاقی هم اسوه و الگو باشند. حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند ورزشکاران سفیران انقلابند. ما در این رابطه شورای فرهنگی ورزش جانبازان و معلولین را راه اندازی کرده ایم و اولین جلسه آن هم در تاریخ 16 دی ماه برگزار شد.

کارگری گفت: برای اینکه تیم های خود را تقویت کنیم از مربیان سالم ها در جهت کمک به بهبود روند تیم هایمان استفاده می کنیم. به عنوان مثال می توانیم از تجارب آقای ترومن سرمربی تیم ملی بسکتبال در خصوص کمک به رشته بسکتبال با ویلچر استفاده کنیم و این قضیه در مورد دیگر رشته های ما از جمله فوتبال مصداق خواهد داشت.

وی افزود: برگزاری جلسات عالی پارالمپیک از دیگر برنامه های ما بوده که با مسئولیت مهندس علی آبادی، رئیس سازمان ترزبیت بدنی، رضا قراخانلو، رئیس کمیته ملی المپیک ،علی کفاشیان، دبیر این کمیته و مسئولان رده بالای ورزش کشور و فدراسیون جانبازان و معلولین صورت پذیرفته است.

رئیس ستاد پارالمپیک پکن افزود: ایران در 8 رشته پارالمپیکی در پکن شرکت می کند که مجموع ورزشکاران حاضر در این رویداد مهم 87 نفر خواهد بود. ما به ترتیب در رشته های دو و میدانی(22 نفر)، والیبال نشسته(12 نفر)، بسکتبال با ویلچر(12 نفر)، فوتبال 7 نفره(11 نفر)، وزنه برداری(8 نفر)، تیراندازی (8 نفر)، جودو(7 نفر)، گلبال (6 نفر) و شنا(یک نفر) در رقابت های پارالمپیک 2008 پکن شرکت می کنیم.

وی تصریح کرد: اردوهای ما در حال برگزاری است و بعضی از آنها هم در حال تمام شدن است. اردوهای فوتبال 7 نفره و وزنه برداری امروز تمام می شوند، والیبال نشسته 6 بهمن به اتمام رسیده و بسکتبال با ویلچر هم در حال برگزاری است. ضمن اینکه یکی از کارهای ما مفرح کردن اردوهاست که می تواند شامل نمایش فیلم ، بازدید از اماکن تفریحی و تاریخی و این قبیل مسائل باشد تا ورزشکار احساس خستگی نکند.

غفور کارگری در پایان گفت: در حال حاضر کار روانشناسی چهره به چهره را آغاز کرده ایم ضمن اینکه 8 روانشناس مجرب به خدمت گرفته ایم تا به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم. در خصوص تغذیه ورزشکاران هم متخصصینی را به خدمت گرفته ایم و در فواصل بین اردوها، نتایج کار خود را بررسی خواهیم کرد.

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار ورزشي سال 1381
آخرین مطالب سایت