اعمال و دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان

امام حسن (ع): در بسياري از جاها، چه ياور خوبي است خاموشي، هر چند سخنور باشي. ميزان الحكمه،ح10826
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دعاى روز بيستم ماه مبارک رمضان:
‏اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّي فِيهِ أَبْوَابَ النِّيرَانِ‏وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِتِلاَوَةِ الْقُرْآنِ يَا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ‏
اى خدا در اين روز به روى من درهاى بهشت‏ها بگشا و درهاى آتش دوزخ ببند و مرا توفيق تلاوت قرآن عطا فرما اى فرود آرنده وقار و سكينه بر دل های اهل ايمان.

شب قدر
از كارهايى كه در طول سال می تواند انجام دهد، دعا جهت توفيق در اين شب می باشد و اين كه بتواند در اين شب، محبوب ترين و پسنديده ‏ترين كارها نزد خدا را انجام داده و خداوند اين شب را براى او بهتر از هزار ماه قرار داده، و اعمال اين شب را باين شكل از او قبول نموده و آن را با بالاترين درجات براى او ثبت، و تا روز ديدار او آن را بپروراند، در اين شب، نام او را در گروه مقرّبين نوشته، و شناخت، محبت، نزديكى، پناه، رضايت و خير خود همراه با عافيتش را نصيب او گردانيده، و بگونه‏ اى از او راضى شود كه خشمى بعد از آن نبوده، و پيامبر و امام بخصوص امام زمانش عليه السّلام از او راضى شده، و او را با آنان در مجلس «صدق»، نزد سلطان مقتدر جاى داده و در بذل تمام توانايى براى فرمان بردارى و بدست آوردن رضايتش، او را موفق، و عاقبت او را نزديكى و رضايتش قرار دهد. 
از كارهايى كه می تواند بوسيله آن تمام سعى خود را در اين شب بكار گيرد، اين است كه در طول سال براى اين شب آماده شده و مقدمات عبادت را فراهم نمايد. مثلا مكان و لباس مناسب و عطر و صدقه ‏اى را تهيه و مضامين لطيفى را براى مناجات با پروردگار و كلمات برانگيزنده ‏اى را در خطاب آقايان و نگهبانان و حاميانش انتخاب كند. و ميهمانان مخصوصى را كه مناسب با اين شب میباشند، و چند فقير را براى صدقه دادن در نظر بگيرد. 
گمان میكنم اگر يكى از سلاطين دنيا كسى را در روز مخصوص به ميهمانى دعوت نموده و شخص بزرگى را دنبال او بفرستد، و آنگونه كه خداوند با تو رفتار كرده است او نيز در دعوت خود با او مهربانى كرده و در مقابل حضور او در آن مجلس - كه اعيان و اشراف و پادشاهان حضور دارند - و رعايت آداب آن، به او وعده اعطاى خلعت هاى گران بها و املاك پر ارزش و وسيع و فرمان هاى حكومت و سلطنت داده و به او بگويد هر قدر در انجام كارهاى كمى كه در اين مجلس بايد انجام دهد، دقت كند سلطان او را از عطايا و احسان خود بيشتر بهره ‏مند میكند، از اشتياق حضور در اين مجلس قالب تهى كرده و براى آمادگى حضور در چنين مجلسى شريف و اين مقام والا تمام توان خود را بكار گرفته، در طول سال اين مطلب را فراموش نكرده، در تمام حالات با جديت به آن پرداخته و خود را براى چنين روز بزرگى آماده می نمايد بگونه ‏اى كه اهل سعى و تلاش نمی توانند اينطور عمل كنند. و باندازه‏اى مواظب است و دقت می كند كه انسان را شگفت زده می كند. و آنگونه كه بايد و دوست در مقابل دوست انجام می دهد ادب را رعايت می كند. 
اى عاقل چگونه اين دعوت را اجابت می كنى؟ سلطان سلاطين، خداى خدايان و حاكم آسمان ‏ها و زمين تو را به اين ميهمانى دعوت نموده و براى اين دعوت فرشتگان بزرگوار و پيامبران و رسولان و بهترين مردم را فرستاده و با جانشينان معصومش آن را تأكيد كرده است. و آنگاه تو را با فرشتگان دعوت كننده بزرگ داشته است، هرشبى با دعوت هايى مخصوص و لطفها و كرامت هايى عالى. در مقابل اخلاص يك شب تو نعمت هاى جاويدى به تو وعده داده است كه نه چشمى مانند آن ديده و نه گوشى شنيده و نه در دل انسانى خطور كرده است. نور، زيبايى، سرور، سلطنت، دارايى، و شادمانيى را به تو وعده داده كه عقل تو حتى از تصور گوشه‏اى از آن عاجز، و انديشه ‏ات در آن سرگردان است. نزديكى، پناه و شادمانى ديدار خود را به تو وعده داده است كه عقل انسان ‏ها و فهم علما و انديشه حكما از درك آن ناتوان است. 
برادرم آيا بخاطر آمادگى براى اين مجلس، باندازه‏اى كه شايسته است تلاش نموده و از رستگاران خواهى شد يا با غفلت خود اين فرصت را از دست داده و از جمله ورشكستگان خواهى بود؟ يقين داشته باش اگر از اين كرامت غفلت كرده و با كوتاهى خود آن را از بين ببرى و در روز قيامت آنچه را كه ديگران با سعى كامل به آن رسيده ‏اند ببينى، به حسرتى دچار می شوى كه آتش جهنم و عذاب دردناك در مقابل آن كوچك است. و بهمين جهت در آن روز با ورشكستگان پشيمان صدا میزنى: «افسوس كه جانب خدا را رعايت ننموده و در حق خود ظلم و تفريط نمودم و وعده‏هاى خدا را مسخره كردم.» در حالى كه پشيمانى سودى نداشته و درهاى توبه و جبران بسته و آثار اعمال و نتايج آن آشكار شده است. 
بنابراين قبل از اين كه بخاطر كوتاهى و از بين بردن فرصت ها ملامت شوى خود را سرزنش كن. و قبل از اين كه به تو بگويند: چرا كرامت پروردگار جهانيان را كوچك شمردى؟ خود، اين مطلب را در نظر بگير. و خود و سرمايه‏ ات را حسابرسى كن، قبل از اين كه به حساب تو رسيدگى شده و بجاى كرامت و سلطنت، به خوارى و پستى برسى. 
سرمايه ‏اى كه اگر باقى میماند به بالاترين سودهاى تجارت در روزهاى سختى و نياز میرسيدى. سزاوار است وقتى كه شب قدر نزديك می شود شوق او به رسيدن به كرامت هايى كه در اين شب براى او مهيا شده است افزون گرديده، كرامت مقام بالا و مجلس حضور پروردگار جهانيان و تقديس خداوند آسمان‏ها و زمين، و اعمالى را كه با حال و اخلاص و حضور و رقّت و صفاى او و رضايت مولايش مناسب تر است، براى شبش انتخاب كرده و در اين مورد از خداى متعال كمك گرفته و از خلفاى او - درود خدا بر آنان - يارى بجويد.
ترجمه ‏المراقبات تاليف آيت الله ميرزا جواد ملكي تبريزي(ره)

نماز شب بيست و يكم ماه مبارك رمضان
هشت ركعت، در هر ركعت حمد و هر سوره كه ميسر شود 

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت