اعمال و دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان

امام علي (ع): برادرت را خالصانه نصيحت كن خوشايند باشد يا ناخوشايند. نهج البلاغه نامه31
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دعاى روز دوازدهم‏ ماه مبارک رمضان:
‏اللَّهُمَّ زَيِّنِّي فِيهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِي فِيهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْكَفَافِ‏وَ احْمِلْنِي فِيهِ عَلَى الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ آمِنِّي فِيهِ مِنْ كُلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِكَ يَا عِصْمَةَ الْخَائِفِينَ‏
اى خدا در اين روز مرا به زيور ستر و عفت نفس بياراى و به جامه قناعت و كفاف بپوشان و به كار عدل و انصاف بدار و از هر چه ترسانم مرا ايمن ساز به نگهبانى خود اى نگهدار و عصمت بخش خدا ترسان عالم.

موانع فهم قرآن‏
بهر صورت لازم است كسى كه می خواهد قرآن را بفهمد موانع فهم را از بين ببرد و الا آنگونه كه بايد، نمی تواند از قرآن استفاده كند و حتى گاهى بعوض سود، زيان می بيند. موانعى از قبيل:
[1 -] تقيد به(افراط در) اداى دقيق حروف از مخارج آن و رعايت دقيق قواعد تجويد. اين مطلب از تدبر در آيه جلوگيرى كرده و مانع فهميدن قرآن می شود. 
[2 -] صفات و اخلاق رذيله سبب می شود كه قلب نتواند معانى قرآن را بفهمد چنانچه مفاد بعضى از آيات نيز همين است مانند: «و خدا اينچنين بر دل هر منكر ستمكارى مهر بدبختى می زند.» و «بجز كسانى كه دائم رو به درگاه خدا دارند، كسى آن را نمی فهمد.» اين صفات باعث كدورت قلب شده و مانع فهميدن حقيقت اشياء می شود، مانند آينه ‏اى كه زنگار گرفته و شكل ها را بخوبى منعكس نمی كند. 
[3 -] اعتقاد به مطلبى باطل و درست پنداشتن آن و اعتقاد به اين كه خلاف آن كفر يا گمراهى می باشد، نيز از موانع فهم است. زيرا قبل از اين كه قلب بتواند حق را ببيند و با آن روشن بشود، آن را كفر پنداشته و آن را توجيه و تأويل می كند. و تا زمانى كه چنين تعصب باطلى در شخص باشد، هيچگاه توانايى رسيدن به حق را نخواهد داشت. 
[4 -] هنگام تفسير آيه تفسير ظاهر و آشكارى را ببيند و خيال كند تمامى مراد آيه همين است و برداشتى غير از اين، تفسير برأى و حرام می باشد. 
زمانى كه خواننده قرآن حقيقت و بزرگى قرآن را دريافت، بايد در آيات او تدبر كند، و وقتى تدبر كرده و موانع فهم را از سر راه برداشته و در صدد فهميدن آن برآمد، طبيعتا منظور خدا در كلامش براى او آشكار می شود. - البته بمقدار ايمان خود - و آنگاه كه از اين آبشخور جامى نوشيد، مست می شود. و زمانى كه از جلوه ‏هاى معارف الهى مست.شد، قلب او از آيات مختلف، كه هر كدام اثر مخصوصى دارند، تأثير پذيرفته و با هر معنايى حال و سرورى براى او پيدا می شود. به اين دليل كه نگرش او به هر آيه بگونه‏اى است كه گويا خود مخاطب آن آيه بوده، يا براى او نازل شده و اين آيه فقط براى اوست. آنگاه حالت غم يا خوشحالى، ترس يا اميدوارى، توكل يا تسليم و يا خوشنودى يا يكتا دانستن خدا به او دست داده و سپس بحسب حالى كه از تأثيرات قرآن پيدا كرده، با پناه بردن و استغفار، اعتراف و توبه، دعا و شكر، تسبيح و حمد نمودن و يا با گفتن «لا اله الا اللّه» يا «اللّه اكبر» به آيات جواب می دهد. 
زمانى كه ترس او را فراگيرد، فكر می كند كه از تمام خيرات و سعادتهايى كه در آيات، براى بندگان صالح خدا آمده محروم شده است. و در اين حال براى رفع بدبختى خود به پروردگارش پناه می برد. و هنگامى كه اميدوار شد، آرزوى رسيدن به مقامات بالاى كاملين، عارفين و مقربين را می نمايد و از خدا می خواهد او را نيز از آنان بگرداند. و هنگامى كه اين تأثرات براى او كامل شد، با بركات وحى و عطاياى خداوند، يقينا ترقى كرده تا جايى كه گويا خدا را می بيند كه با او سخن گفته و او را مخاطب قرار داده است و گويا با دل می بيند كه خداوند با الطافش به او خطاب و با نعمت بخشيدن و نيكى كردن با او مناجات می كند، و در اين صورت حال تعظيم، گوش فرادادن، فهميدن و حيا در او پيدا می شود.
ترجمه ‏المراقبات ص :  229
 
نماز شب سيزدهم ماه مبارك رمضان
چهار ركعت، در هر ركعت حمد و بيست و پنج مرتبه سوره توحيد

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت