تولید نوشابه سودمند پروبیوتیک با بهره گیری از قارچ کفیر

با توجه مصرف بالای نوشابه در ایران و مضرات نوشابه های معمول برای سلامت افراد جامعه دانش آموزان تصمیم گرفتند تا نوشابه ای سودمند حاوی پروبیوتیک ها و بدون مواد مضر تولید کنند تا جایگزین نوشابه های مصرفی غیرمفید گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تولید نوشابه سودمند پروبیوتیک با بهره گیری از قارچ کفیر
نام ارائه دهنده/دهند گان: حدیث رستمی و هما حیدری
زمینه و نوع پروژه: زیست فناوری
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: پژوهش سرای خوارزمی

 چکیده پروژه
با توجه مصرف بالای نوشابه در ایران و مضرات نوشابه های معمول برای سلامت افراد جامعه دانش آموزان تصمیم گرفتند تا نوشابه ای سودمند حاوی پروبیوتیک ها و بدون مواد مضر تولید کنند تا جایگزین نوشابه های مصرفی غیرمفید گردد.

مقدمه
پيشرفت هاي اقتصادي و اجتماعي اخير مشكلات زيادي براي سلامتي انسان ها ايجاد كرده است. تنش و مشغله زياد بشر منجر به ايجاد بيماري هايي مانند حمله قلبي، فشارخون بالا، اختلالات روده اي و انواع مختلف سرطان ها شده است. يكي از راه كارهاي موثر در پيشگيري يا حذف اين بيماري ها مصرف فراورده هاي پروبيوتيك است كه در كشورهاي جهان به ويژه اروپا، آمريكا و ژاپن رواج چشمگيری يافته است، در بسياري از كشورهاي اروپايي، آفريقاي شمالي و آسيايي انواع گوناگوني از فراورده هاي پروبيوتيك شامل شيرهاي تخميري، شيرهاي تازه، ماست، دسرهای منجمد و پنير در حال توليد و مصرف است. در دو سه دهه گذشته، فراورده هاي تجاري پروبيوتيك عرضه شده به بازار از رشد جهشي بالایی برخوردار بوده است. فراورده هاي پروبيوتيك را مي توان به شرح زير به دو دسته تقسيم نمود:

1. فراورده هاي پروبيوتيك لبني مانند انواع ماست، پنير، خامه ترش، دوغ، كره، بستني، شير خشك، نوشيدني هایي با پايه آب پنير و دسرهاي لبني
2. فراورده هاي پروبيوتيك غيرلبني مانند غلات، شيريني ها، غذا، انواع نوشيدني ها نظير آب ميوه و ماءالشعير

علاوه بر محصولات غذايي، فراورده هاي دارويي پروبيوتيك به صورت قرص يا كپسول براي درمان بيماري هاي گوناگون نظير عفونت هاي رود هاي، انواع اسهال، عفونت دستگاه تناسلي در خانم ها، يبوست و ناسازگاري لاكتوز در دسترس است. در محصولات دارويي، ريز زنده هاي پروبيوتيك به تعداد فراوان به صورت خشك شده انجمادي وجود دارند. دريافت پروبيوتيك ها از راه مصرف فراورده هاي غذايي در مقايسه با ساير شيوه هاي دريافت نظير مصرف خوراكي از طریق دارو به دلایلی از مقبوليت بيشتري نزد عموم برخوردار است: نخست مردم كمتر به مصرف مواد دارويي تمايل نشان مي دهند، دوم، كسب لذت از جنبه حسي فراورده هاي غذايي در نظر اغلب اشخاص اجتناب ناپذير است. بنابراين، غذاهاي پروبيوتيك نسبت به مكمل هاي حاوي آن ها از مقبوليت بيشتري برخوردارند.

می دانیم که هر ایرانی سالانه به طور متوسط ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند. در ۲۰ سال اخیر مصرف نوشابه‌ های گازدار در کشور نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته ولی مصرف شیر و لبنیات تنها حدود یک دهم درصد رشد کرده است! سرانه مصرف نوشابه در جهان حدود 10 لیتر است و این یعنی میانگین مصرف نوشابه در ایرانیان 4 برابر میانگین جهان است.

 هدف
با توجه مصرف بالای نوشابه در ایران و مضرات نوشابه های معمول برای سلامت افراد جامعه دانش آموزان تصمیم گرفتند تا نوشابه ای سودمند حاوی پروبیوتیک ها و بدون مواد مضر تولید کنند تا جایگزین نوشابه های مصرفی غیرمفید گردد.

روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. با توجه به این که قارچ کفیر شامل انواع پروبیوتیک ها و مخمر های زنده می باشد و محصولات حاصل از آن جزو بهترین پروبیوتیک ها محسوب می گردد و طعم و مزه ویژه ای دارد برای تهیه نوشابه از آن استفاده شد. در این پروژه تصمیم گرفته شد نوشابه سودمند پروبیوتیک علاوه بر خواص مفید آن رنگ و طعم متفاوت و جذاب داشته و تولید انبوه آن نیز از جهت اقتصادی توسط صنعت مقرون به صرفه باشد. بنابراین دانش آموزان سعی کردند تا ماده غذایی حاوی لاکتوز برای باکتری های پروبیوتیک پیدا کنند. که طبق بررسی های انجام گرفته بهترین گزینه پودر آب پنیرحاوی 80 درصد لاکتوز بود. دانش آموزان در شرایط آزمایشگاهی از آن برای تکثیر باکتری های پروبیوتیک استفاده کردند. در گام بعد دانش آموزان با مواد گیاهی خاص به نوشابه مورد نظر طعم و رنگ دلخواه دادند و در گام بعد نوشابه را با گاز co2 گازدار کردند سپس در بطری های کوچک ریخته و در شرایط استریل آن را بین افراد توزیع کرده و تست طعم و میزان مقبولیت این محصول در نظر عموم بررسی شد.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش


 دانش آموزان در پژوهش حاضر برای ساخت نوشابه از چه چیزی استفاده کردند؟  آب پنیر
1. آب پنیر
2. کره
3. مربا
4. خامه
 
 مطالب مرتبط:
خستگی در دانش آموزان با نوشابه‌های انرژی زا
نوشابه با بدن ما چه می کند؟

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت