سیری از زندگی تا مرگ

نمایشگاه نقاشی مرتضی یزدانی با عنوان "زیستار" در گالری ماه برپاست. در این نمایشگاه آثاری به نمایش درآمده است که سوژه اصلی آنها حیوانات و گیاهان هستند و با کمی تامل در آثار می‌توان تشخیص داد که رشد و تکامل موجودات مختلف به تصویر کشیده شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


تابلوهای یزدانی مانند صفحاتی از کتاب‌های علمی کهن هستند که با تصاویر، طرح‌ها و جملاتی خاص پر شده و حاصل پژوهش‌های یک دانشمند را نمایان می‌کنند. شیوه به تصویر کشیدن سوژه‌ها و ناتمام گذاشتن بخش‌هایی از آنها نشان می‌دهد، هنرمند تاکیدی بر نمایش آنها به عنوان تصاویری زیبا یا بازنمایی موجودیت سوژه نداشته و تنها قصد دارد مفاهیمی را بررسی کند که این تصاویر کلیدهایی برای آن هستند.

گیاه، حیوان و انسان وابستگی غیرقابل گسستی از هم دارند و در طول تاریخ نیاز آنها به یکدیگر باعث شده است چرخه‌ای از حیات شکل بگیرد. گیاه خشخاش با گل و ساقه آن از مرحله رشد تا تاثیراتی که در مراحل گوناگون بر انسان دارد در یک تابلو به تصویر کشیده شده است و در جایی دیگر گوریل و انسان اولیه در مقابل هم قرار گرفته و در حال کسب شناخت از یکدیگر هستند.

تکنیک به کار رفته در این آثار باعث شده است تصاویری لطیف و دلنشین به وجود آید که مسئله مرگ و زندگی و مناسبات حیاتی انسان با سایر موجودات را به تصویر کشیده است.

نمایشگاه نقاشی مرتضی یزدانی تا 1 خرداد در گالری ماه برپاست. گالری ماه در خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶ قرار دارد.

منبع: هنر آنلاین
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت