تبیان، دستیار زندگی

تلاش برای جهانی شدن در چهل سالگی انقلاب

مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر سه شنبه شب ۳۰ بهمن ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

 مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر سه شنبه شب ۳۰ بهمن ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

ارائه گزارشی از روند برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر توسط شاهین فرهت دبیر جشنواره ، سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجرای چند برنامه موسیقایی در بخش های مختلف و تجلیل از سه هنرمند برگزیده موسیقی کشورمان از بخش های مختلف مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره بود که با اجرای فرزاد جمشیدی میزبان علاقه مندان شد.

اجرای موسیقی توسط گروه «روشنا» به سرپرستی حسین اینانلو، گروه  «خنیاگران مهر» به سرپرستی بهزاد عبدی، هوشیار خیام نوازنده پیانو، گروه «یغلیق» بهسرپرستی ساناز نامداری، گروه کمانچه و دودوک حسام اینانلو و رضا عسگرزاده بخش های مختلف مراسم راتشکیل می دادند.

میلاد کیایی، مهدی آذرسینا، محمد جلیل عندلیبی، داود گنجه ای، محمد مجتبی حسینی ، هومان اسعدی، حسین بهروزی نیا، احمد صدری، شهرداد روحانی، بهروز وجدانی، فاضل جمشیدی،رضا مهدوی،هادی منتظری، علی مغازه ای، رافائل میناسکانیان، علی اکبر مرادی، حیدرکاکی، فریدون شهبازیان، حمیدرضا عاطفی، بیژن بیژنی، علی ترابی، علی اکبر صفی پور، ناصر آقایی، هومان اسعدی، فریماه قوام صدری، کیوان فرزین، بابک ربوخه، علی ثابت نیا، امین غفاری، از جمله هنرمندانی بودند که در مراسم حضور داشتند. 

در ابتدای این مراسم که با قرائت آیاتی از کلام الله مجید همراه بود، گروه کر اردیبهشت به سرپرستی حمید عسگری رییس دانشکده موسیقی دانشگاه هنرضمن اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به اجرای چند قطعه موسیقایی دیگر پرداخت. این در حالی است که پس از این بخش که با صحبت های طولانی مجری برنامه فرزاد جمشیدی همراه بود گروه موسیقی «روشنا» به اجرای برنامه در حوزه موسیقی دستگاهی ایران پرداخت.


آرزوی دیرینه شاهین فرهت برآورده شد


در ادامه پس از اجرای برنامه گروه «روشنا» کلیپی از روند فعالیت های سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در بخش های مختلف برای حاضران در تالار وحدت به نمایش درآمد و سپس شاهین فرهت دبیر هنری این دوره روی صحنه آمد و در توضیحاتی گفت: جشنواره موسیقی فجر همیشه بهترین زمان برای اجرای موسیقی به مخاطبان موسیقی بوده است. امسال آرزوی دیرینه من تا حدودی برآورده شد و آن اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود. من از سال ۶۴ در جشنواره های مختلف موسیقی فجر حضور داشتم و هر ساله نیز شاهد تغییرات متفاوتی در نحوه برگزاری آن بودم. امسال از بسیاری آهنگسازان ایرانی آثاری وجود داشت که نشان از پیشرفت هنرمندان ما هم در حوزه آهنگسازی و هم در حوزه نوازندگی است. من اگر بخواهم اجرای آثار آهنگسازان ایرانی را در یک جمله بگویم تا در خاطر شما بماند، اینکه آثار آهنگسازان ایران توسط گروه های خارجی و اجرای آهنگسازان بزرگ توسط گروه های ایرانی اجرا شد.

وی افزود: این روند قطعا ادامه می یابد ما امروزه در عصر تکنیک حضور داریم و بسیار خوشحالم چقدر با شوق آثار بزرگ را اجرا می کنند اما از طرفی می بینم که چه راه طولانی در پیش داریم و ما باید کارهای زیادی را در این زمینه انجام دهیم. مساله دیگر در این میان اجرای زنده آثار موسیقایی است که خوشبختانه تعداد زیادی از گروه های ما بعضا صدا را تقویت می کنند که این موضوع برای اجراهای زنده چندان مناسب نیست. شما بدانید صحنه این تالار وحدت صحنه بسیار مناسبی است اما بد نیست درباره این موضوع فکر بیشتری داشته باشیم. به هر حال موسیقی ما در حال پیشرفت بوده اما آنچه مهم است توجه موزیسین های ما به آثار آهنگسازان ایرانی است. این دوران چند روز برای من بسیار خاطره انگیز است زیرا شوق و ذوق دوستداران موسیقی بیشتر از قبل بوده و من امیدوارم هرسال بهتر از سال قبل باشد. این تنها آرزوی من از خداوند بزرگ است که موسیقی ایران هر روز پیشرفت داشته باشد.

قدردانی از سه هنرمند پیشکسوت موسیقی


بعد از صحبت های شاهین فرهت نوبت به پخش نماهنگی از درگذشتگان موسیقی کشورمان در حوزه های مختلف رسید. در این کلیپ  تصاویر تعدادی از هنرمندان درگذشته موسیقی کشورمان در سال جاری به نمایش درآمد. این در حالی است که در بخش دیگری از مراسم گروه «خنیاگران مهر» به سرپرستی بهزاد عبدی قطعاتی را برای مخاطبان اجرا کردند.

تجلیل ازاستاد کریم صالح عظیمی، استاد رامین جزایری، استاد فخری ملک پور سه هنرمند پیشکسوت موسیقی کشورمان بخش دیگری از مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر را تشکیل می داد. در این بخش نماهنگی از این سه هنرمند برای حاضران در برنامه به نمایش درآمد و پس از آن نیز در حضور مجید کیانی نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی ، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر و فریماه قوام صدری نوازنده و آهنگسازی موسیقی کلاسیک از سه هنرمند یاد شده قدردانی شد.

فرصتی که در جشنواره موسیقی فجر فراهم شد


سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه این مراسم بیان کرد: ایران این ویژگی را دارد که از یک سو دیرینه تاریخی در موسیقی دارد و از سویی دیگر گستره وسیع جغرافیایی که موسیقی را از دیگر نقاط جهان متمایز می کند. این دو ترکیبی از اصالت و تنوع را به موسیقی ما داده است . البته ملت هایی هستند که موسیقی آنها از اصالت برخوردار هستند اما موسیقی ایرانی به جهت گستره وسیع جغارفیایی آن ترکیبی از تنوع و تعدد را دارد. این موسیقی خصلت های خاص خود را دارد. من بر این باورم شاعرانگی موسیقی ایرانی باعث شده که هر کلمه نوا و هر نوا کلمه ای باشد. این ترکیب ویژگی خاص خود را به موسیقی ایرانی می دهد که برای ما دارای ارزش های فراوانی است.

وی افزود: موسیقی ایرانی با طعم عرفان و معنویت همراه است، موسیقی ایرانی از زمین به آسمان و از آسمان به زمین می آید. این موسیقی به دلیل ویژگی تاریخ ایران همواره موسیقی است که هم شور، هم حماسه،هم رنج و هم درد را به همراه خود. به نظر می رسد موسیقی ایرانی حالا یک فرصت برای ایران و جامعه ایرانی است. این موسیقی حافظ هویت ایران است. ایرانی  که با زبان موسیقی خود زندگی کرده و زندگی می کند. این موسیقی پاسدار رنگین کمان اقوام ایرانی است که بخشی از هویت آنها به چهره موسیقایی آنهاست. موسیقی ایرانی خط ارتباطی ایران با جهان است و ما همواره با شعر و موسیقی با جهان  ارتباط داشتیم، داریم و خواهیم داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر می خواهیم نسیم مهر ایران به دنیا بوزد موسیقی ایرانی چنین محملی است و جشنواره موسیقی فجر فرصتی برای نوآفرینی است. این رویداد از یک سو خط اتصالی بین استادان و کسانی که جا پای استادان می گذارند، تلقی می شود. جشنواره موسیقی فجر خط اتصال ایران به تهران است به طوری که ما می بینیم با حضور چند گروه موسیقی در تهران و برگزاری جشنواره در ۱۵ استان کشور چگونه فضای ارزشمندی در چارچوب این رویداد اتفاق افتاده است. از سوی دیگر جشنواره موسیقی خط اتصال با موسیقی جهان است که امسال هم چنین فضاهایی در قالب جشنواره به وجود آمد. حال بر این خط های اتصال خط اتصال دیگری افزوده شد. اینکه ما در چهل سالگی انقلاب اسلامی می توانیم در این چارچوب موسیقی انقلاب و دفاع مقدس را زنده کنیم. به هرحال من به دبیر محترم جشنواره استاد فرهت و همکارانم در معاونت هنری که این اتفاق خوبی را رقم زدند دست مریزاد می گویم.

وزیر ارشاد پس از صحبت های خود و در حالی که مراسم تالار وحدت را ترک می کرد در جمع خبرنگاران گفت: تا ۲ ماه آینده گزارش مالی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر منتشر خواهد شد.

پس از صحبت های سید عباس صالحی نوبت به اجرای گروه موسیقی نواحی «یاغلیق» رسید، این در حالی است که بعد از اجرای این برنامه رضا عسگر زاده نوازنده دودوک و حسام اینانلو نوازنده کمانچه کنسرت دونوازی را پیش روی مخاطبان قرار دادند.البته قرار بود هوشیارخیام نوازنده پیانو اجرایی را در مراسم اختتامیه برنامه ای را اجرا کند که به دلیل سانحه ای که برای فرزندش به وجود آمد، تالار وحدت را ترک کرد.
منبع: مهر