اعجاز عددی قرآن

اعجاز قرآن از جنبه ریاضی و عددی است. در این مجال سعی شده تا مجموعه ‏ای از اعجاز عددی قرآن که تاکنون کشف و ضبط شده و در دسترس این‏جانب بوده است، به صورت فشرده و خلاصه ارائه شود. تفصیل مطالب را می ‏توان از منابع به دست آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


در مورد اعجاز عددى قرآن اشاره به سه مطلب لازم است:
1. تعداد زيادى از دانشمندان نظم رياضى قرآن را دنبال كرده ‏اند و به نتايج قابل توجهى رسيده ‏اند، هر چند كه برخى از محاسبات آنها خطا بوده و يا با اعمال سليقه و ذوق شخصى همراه بوده است. از این رو نظم رياضى قرآن به صورت موجبه جزئيه مورد پذيرش موافقان و مخالفان اعجاز عددى واقع شده است اما به صورت موجبه كليه (يعنى در همه موارد ادعا شده) مورد قبول نيست.
2. نظم رياضى قرآن (در همان موارد محدودى كه مورد پذيرش طرفين است) بسیار شگفت ‏انگيز است چرا كه يك فرد امّى و درس ناخوانده در طى 23 سال كتابى با نظم خاص رياضى آورده است كه در شرایط مختلف مثل جنگ و صلح و در مكان‏ها و زمان‏هاى متفاوت بوده است.
3.آيه الله مكارم شيرازي در جلد دوّم تفسير نمونه زير آيه اوّل سوره آل عمران بحثى را از دكتر رشاد خليفه به صورت مبسوط گزارش مى‏كنند. ولى قضاوت در مورد صحت و سقم آن را نيازمند بررسى فراوان مى‏ داند و لذا قضاوتى نمى ‏كنند.
مطالب ياد شده از طرف شما دوست عزيز حاصل تحقيقات اين اساتيد برجسته و بزرگوار مي باشد:
۱) دكتر رشاد خليفه ۲) دكتر محمود روحاني ۳) محمد فواد عبدالباقي ۴) ابو زهرا النجدي

در ادامه بخشي از مقاله آقاي عباس يزداني را در مورد مطالب رشاد خليفه مي آوريم.
عباس يزدانى‏ در مقاله اي مفصل در مجله كيهان انديشه‏ به نام «اعجاز عددى و نظم رياضى قرآن» اشكالات متعددى نسبت به برخى از كتاب‏ها مقالاتى كه اعجاز عددى را پذيرفته‏ اند، مطرح مى‏ كند. و اين جريان را انحرافى دانسته كه موجب سرگردانى افراد مى ‏شود.
ايشان با تذكر اين نكته كه در قرآن به وصفى برخورد نمى‏ كنيم به جنبه لفظى قرآن آن هم از زاويه اعجاز عددى نظر داشته باشد. (و همينگونه در احاديث) سپس به برخي از مطالب خليفه رشاد پاسخ مي دهد.
دكتر رشاد خليفه مى‏ گفت: بسم الله الرحمن الرحيم داراى 19 حرف و تك تك كلمات اين آيه اوّل قرآن به صورتى كه بر عدد 19 قابل تقسيم است در قرار به كار رفته است. چنانكه در كل قرآن 19 مرتبه «بسم الله» و 2698 بار «اللّه» و 57 بار «رحمن» و 114 بار «رحيم» به كار رفته است.

يزداني در جواب مى‏ نويسد:
از اين آمار فقط رقم 57 صحيح است و سپس تذكر مى ‏دهد كه براى اينكه عدد «اللّه» درست شود بايد واژه «بالله و تالله و للّه و فالله» را حساب كنيم امّا «اللّهم» را حساب نكنيم و يا واژه «اسم» در قرآن 22 بار آمده و «باسم» فقط 7 بار به كار رفته است‏.
سپس به استفاده‏ هاى ذوقى از آيات قرآن اشاره مى ‏كند و مى ‏نويسند:
«ن» در سوره «ن و القلم» 131 مرتبه آمده است نه 132 مرتبه تا مضرب 19 باشد.
بخاطر همين دكتر رشاد خليفه مجبور شده «ن» اوّل را به صورت «نون» بنويسد تا يك نون اضافه شود و يك نون هم از بسم الله الرحمن الرحيم آغاز سوره وام گرفته است تا تعداد 133 عدد نون تمام شود.
و در سوره «طه» مجموع اين دو حرف 239 آمده است نه 342 تا مضرب 19 باشد. و ايشان تاء گرد را هاء محسوب كرده است. (زينة- زينه)
عباس يزداني در جواب مهندس عدنان رفاعى كه گفته واژه «يوم» را 365 بار در قرآن آمده است. مى ‏نويسد: «يوم» را به صورت مفرد در نظر گرفته و در همان حال «يومئذٍ» و «يومكم» و «يومهم» را حساب نكرده است. در حالى كه «باليوم» و «فاليوم» را حساب كرده است.
و بطور كلى اسلوب منطقى در موارد شمارش اعداد رعايت نشده است در بعضى موارد مفرد را حساب كرده ‏اند و در برخى موارد (مثل جنات) مشتقات آن را هم حساب كرده‏ اند. و سپس در پاسخ صاحب كتاب «آيت كبرى» كه مى‏ گويد: در اوايل اسلام نقطه گذاري نبوده پس بايد حروف معجمه (نقطه دار مثل ج) را با حروف مهمله (بدون نقطه مثل ح) حساب كرد.
(پژوهشى در اعجاز علمى قرآن – محمد علي رضايي اصفهاني ج‏1، 240 )

  منبع : پرسمان دانشجویی
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت