گاو سامری یا گاو هارون؟

پروردگار شما خداوند رحمان است، پس از من پيروى كنيد و فرمانم را اطاعت نماييد، ولى آن‌ها گفتند: ما هم چنان به پرستش گوساله ادامه مى‏‌دهيم تا موسى به‌سوی ما بازگردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


در كتاب تورات كه مورد پذیرش همه مسيحيان است، داستان هارون به این شكل بیان‌ شده است: «و چون‌ قوم‌ دیدند که‌ موسی‌ در فرود آمدن‌ از کوه‌ تأخیر نمود، قوم‌ نزد هارون‌ جمع‌ شده‌، وی‌ را گفتند: برخیز و برای‌ ما خدایان‌ بساز که‌ پیش‌ روی‌ ما بخرامند... هارون‌ بدیشان‌ گفت‌: گوشواره‌های‌ طلا را که‌ در گوش‌ زنان‌ و پسران‌ و دختران‌ شماست‌، بیرون‌ کرده‌، نزد من‌ بیاورید. پس‌ تمامی‌ قومْ گوشواره‌های‌ زرین‌ را که‌ در گوش‌های‌ ایشان‌ بود بیرون‌ کرده‌، نزد هارون‌ آوردند... و از آن‌ گوسالۀ ریخته‌ شده‌ ساخت‌... و چون‌ هارون‌ این‌ را بدید، مذبحی‌ پیش‌ آن‌ بنا کرد و هارون‌ ندا درداده‌، گفت‌: فردا عید یهوه‌ است.» [1]
این داستان بیان می دارد که هارون که جانشین پیامبر الهی است، مردم را به پرستش گاوی که ساخته بودند ترغیب می کند. اما در قرآن ماجرا به گونه ای دیگر بیان شده است.
در قرآن كريم قصه هارون علیه‌السلام در سوره مباركه طه بیان‌ شده است، وقتی حضرت موسی عليه‌السلام برای مناجات از ميان قوم بيرون رفت، هارون را جانشين خود قرار داد، اما در غياب موسی عليه‌السلام قوم او توسط شخصی به نام سامری، گوساله‌ای از طلا ساختند و آن را پرستش كردند، هارون نيز به آنان اخطار داد كه این‌ یک فتنه و آزمايش الهی است و بايد از اين كار پرهيز كنيد: «وَ لَقَدْ قَالَ لهَُمْ هَارُونُ مِن قَبْلُ يَاقَوْمِ إِنَّمَا فُتِنتُم بِهِ وَ إِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمَانُ فَاتَّبِعُونىِ وَ أَطِيعُواْ أَمْرِى»[2]؛ و هارون به آن‌ها گفته بود: اى قوم من، شما به اين وسيله مورد آزمايش قرارگرفته‌اید، پروردگار شما خداوند رحمان است، پس از من پيروى كنيد و فرمانم را اطاعت نماييد، ولى آن‌ها گفتند: ما هم چنان به پرستش گوساله ادامه مى‏‌دهيم تا موسى به‌سوی ما بازگردد.

پی نوشت:
[1]. ترجمه قدیم کتاب مقدس، سفر خروج 32: 1 – 5.
[2]. سوره مبارکه طه، آیه 90 و 91.
منبع:
کانال پاسخ به شبهات
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه : عقلی
آخرین مطالب سایت