تبیان، دستیار زندگی

بالندگی فقه شیعی ثمره رنج و سختی علما در طول تاریخ بوده است

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه بالندگی فقه شیعه ثمره رنج و سختی علما در طول تاریخ بوده است، گفت: مطالعه تاریخ در مباحث تقریبی بسیار حائز اهمیت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام و المسلمین بروجردی

حجت الاسلام و المسلمین «احمدی بروجردی» در حوزه علمیه ثامن الائمه(ع) تهران به تبیین روش تقریبی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی پرداخت و گفت: کسانی که در راه علم پا می گذارند خصوصا طلاب باید بدانند بسیاری از بزرگان زحمت‌ها کشیدند و سفرها کردند تا فقه شیعه به این رشد و بالندگی رسید.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید بر اینکه طلاب تا آخر عمر محصل بوده و فارغ التحصیل نمی‌شوند، گفت: در زندگی آیت الله بروجردی بخشی به نام تعامل با اهل سنت وجود دارد که باعث تعامل با الازهر و صدور فتوای تاریخی شیخ شلتوت حاصل آن است. متاسفانه امروز در مدارس علمیه بسیار کم تاریخ مطالعه می شود. یکی از بخشهایی که در تقریب مذاهب وجود دارد بحث تاریخ است.

وی با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله بروجردی ۱۵ سال مرجعیت کردند و در سال ۱۳۴۰ شمسی دار فانی را وداع گفتند، ابراز داشت: ایشان با کمترین امکانات و بودجه به تلاش می پرداختند لذا هر آنچه اتفاق افتاد از قدرت معنوی آن مرحوم بود. آیت الله بروجردی کارهایی کردند که منحصربفرد بود و تا الان کسی نتوانسته به آن حوزه ورود پیدا کند. یکی از آنها بحث تقریب است.

حجت الاسلام و المسلمین بروجردی با اشاره به کلام رهبری که فرمودند من هر روز که از عمرم می گذرد بیشتر به عظمت آقای بروجردی پی می برم، گفت: شخصیت آیت الله بروجردی بسیار عجیب بود.

وی با بیان اینکه در آن زمان مرکزیت حوزه‌های علمیه ایران در اصفهان بود، اظهار کرد: آیت الله بروجردی مدتی پیش پدرشان درس می خوانند و بعد به حوزه اصفهان می آیند و در آنجا حضور علمایی چون مرحوم آخوند کاشی در حوزه حکمت و فلسفه، مرحوم قشقایی و مرحوم کرباسی را درک می کنند. فعالیت تقریبی ایشان به زمانی برمی‌گردد که ایشان در حوزه صدر اصفهان درس می خواندند. مرحوم آیت الله بروجردی در سال ۱۲۹۲ هجری قمری متولد شدند و ۹۰ سال طول عمر مبارکشان به طول انجامید.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: ایشان اساتید بنامی داشتند که مهمترین آنها آخوند خراسانی صاحب کفایه و شیخ الشریعه در نجف بودند، مرحوم بروجردی در ۲۸ سالگی به نجف عزیمت کردند. مرحوم آیت الله محسنی ملایری نقل می‌کردند که آیت‌الله بروجردی می‌فرمودند: از اصفهان به نجف رفتم و در درس آخوند خراسانی شرکت کردم ولی مبانی من در نجف تغییر نکرد، ایشان بعد از تحصیل به ایران باز می گردد و حدود ۳۰ سال در بروجرد می مانند.

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.