چرا امام صادق با چهار هزار شاگرد خود دست به قیام علیه حکومت نزد اما امام حسین با 72 یار خود قیام کرد؟

چرا امام صادق (علیه السلام) با چهار هزار شاگرد دست به قیام علیه حکومت ظالم وقت خود نزدند ولی امام حسین (علیه السلام) با هفتاد و دو یار با وفای خود بر علیه دستگاه حکومت جبار زمان خود قیام کردند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پاسخ :

مجموعه رفتارهاي امامان(ع) در برابر حاكمان و خلفا را مي توان در دو كليد واژه خلاصه كرد: 1. صبر، 2. قيام؛ كه هر دو با انگيزش و تلاش براي اصلاح امت انجام مي گرفته است. با اين تفاوت كه اقدام براي قيام تنها در زماني اتفاق مي افتاد كه احتمال پيروزي باشد و يا حداقل از نابودي اسم و رسم پيامبر(ص) جلوگيري شود.
اما با واقع بيني در تاريخ دوره امامان(ع) امكان پيروزي بر دشمنان بسيار دور از واقعيت بود چنان كه قيام هاي متعدد علويان به شكست انجاميد. بنابراين تنها در موردي كه شدت دشمني به اندازه اي بود كه بيم محو حتي نام پيامبر(ص) بود قيام انجام مي گرفت كه حداقل اصل اسلام به نسل هاي بعد برسد. چنين واقعه اي تنها در زمان امام حسين(ع) اتفاق افتاد كه يزيد براي ريشه كني اصل اسلام توطئه كرد و به طور آشكار اعلام كرد

يكي از دلايل عدم قيام مسلحانه از سوي حضرت امام صادق(ع) اين است كه آن حضرت نيروي كافي براي قيام مسلحانه نداشت و اگر امام صادق(ع) قدرت نظامي داشت به طور قطع قيام مسلحانه مي كرد. در زمان حضرت امام صادق(ع) تعدادي از علويان قيام مسلحانه كردند و هيچ كدام پيروز نشدند چون قدرت نظامي كافي در اختيار نداشتند و حضرت امام صادق(ع) به اينها تذكر داده بود كه شما پيروز نخواهيد شد ولي آنان براساس محاسبات خودشان اقدام كردند و شكست خوردند. حضرت امام صادق(ع) شرايط و اوضاع آن زمان را بهتر از ديگران تشخيص مي دادند و براي همين به قيام مسلحانه دست نزدند.وتنها امام صادق نبود که قیام نکرد امیرالمومنین هم همینجور بود .
واما امام حسین قیام نکردن و به دعوت خود مردم مکه روترک کردند.


منبع: قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت