نماز باران در بیرجند اقامه می شود/ مستحبات قبل از نماز استسقاء

نماز باران در بیرجند اقامه می شود/ مستحبات قبل از نماز استسقاء
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نماز باران در بیرجند اقامه می شود/ مستحبات قبل از نماز استسقاء

 

به گزارش تبیان خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ وقتى رحمت الهى(باران) قطع شود و چشمه‏ ها و قنات‏ ها بخشکد و کمبود آب پدید آید، براى نزول رحمت الهى و آمدن باران، نماز مى‏ خوانند. نام این نماز، نماز استسقاء، یا نماز باران است.

 

این نیز، یک درس توحیدى و توجه دادن به قدرت و رحمت الهى است، زیرا در خشکسالى و قحطى و بى آبى، از دست هیچ کس، کارى‏ بر نمى‏ آید، تنها خداست که مى‏ تواند با فرستادن ابرهاى باران ‏زا، رحمت‏ خویش را بر سر مردم بگسترد.

 

بى آبى یک منطقه و نیامدن باران، نشان از قهر خداوند و گاهى به سبب گناهانى است که مردم جامعه انجام مى‏ دهند. پس توجه به خدا و گریه ‏و التماس و توبه و تضرع، سبب می شود خداوند عنایت کند و کم ‏آبى را برطرف سازد. نماز باران براى جلب رحمت‏ خداوند است.

 

علت نیامدن باران

گاهى بى بارانى، نتیجه معاصى مردم و نوعى‏ عقوبت و تنبیه الهى است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده است «وقتى خداوند بر امتى غضب کند و عذاب بر آنان نفرستد،نرخ ‏ها گران مى‏ شود و عمرها کوتاه مى‏ گردد، تجار سود نمى ‏برند و درخت‏ ها میوه ‏نمى‏ دهند و نهرها پر آب نمى‏ شود و باران از مردم قطع مى‏ شود و اشرار برآنان تسلط مى‏ یابند».

 

در حدیث دیگرى، امام صادق (علیه السلام) فرموده است «هر گاه زمامداران و حاکمان، در دادرسى ستم کنند، باران ‏از آسمان قطع مى‏ شود».

 

طبق روایات، غیر از آنچه یاد شد، شیوع گناه، کفران نعمت، منع حقوق، کم‌فروشى، ظلم و حیله، ترک امر به معروف و نهى از منکر، ندادن ‏زکات و… نیز گاهى سبب قطع باران مى‏ شود.

 

در قرآن کریم سوره‌ اعراف آیه ۹۶ چنین آمده است«و لو ان اهل القری آمنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والارض ولکن کذبوا فاخذناهم بما کانوا یکسبون» اگر مردم ایمان بیاورند و تقوای الهی را پیشه سازند، ما برکات خود را از آسمان و زمین بر آنها نازل می‌کنیم، لکن آنها تکذیب کردند و ما نیز بر آنها سخت گرفتیم.

 

امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرمود: وقتی بندگان کارهای زشت انجام دهند و دست به گناه بزنند، میوه کم می‌شود و برکات و خیرات نازل نمی‌شوند تا هنگامی که آنان از راه خطا برگردند و توبه کنند.

 

امام محمد باقر علیه‌السلام می‌فرمود: مقدار باران در همه‌ی سال‌ها به یک اندازه است، لیکن وقتی قومی معصیت کنند بارانی که باید بر زمین‌های آنها ببارد، بر بیابان‌ها و دریاها و کوه‌ها می‌بارد.

 

در حدیث دیگری رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: ندادن زکات، موجب نیامدن باران می‌شود؛ و اگر رحمت خداوند به چهارپایان نبود، هرگز باران نمی‌آمد.

 

کیفیت نماز باران

نماز باران یا استسقا، مثل نماز عیدین (عید فطر و عید قربان)، دو رکعت است. رکعت اول، پنج قنوت و رکعت دوم ‏چهار قنوت دارد و بهتر است که با جماعت ‏خوانده شود.

 

مستحب است که حمد و سوره‏اش بلند خوانده شود. در قنوت‏ها، هر دعایى مى‏ توان خواند، ولى بهتر است دعایى خوانده ‏شود که در آن، از خداوند، طلب باران شده باشد و قبل از هر دعا، صلوات بر پیامبر و آلش فرستاده شود.

 

از آنجا که این نماز، براى جلب رحمت پروردگار است، در مستحبات ‏آن امورى ذکر شده که همه، حالت رقت و زارى و نیاز بندگان را مى‏ رساند و جلب رحمت مى ‏کند. از جمله:

 

– بهتر است مردم روز شنبه و یکشنبه و دوشنبه را روزه بگیرند و روز دوشنبه با زبان دهان و حالت روزه به صحرا رفته و نماز بخوانند.

– زیر آسمان جمع شوند.

– پا برهنه باشند.

– مردم، منبر را با خود به صحرا ببرند، مؤذن‏ها هم همراه باشند.

– پیران و کودکان و چهارپایان را هم با خود ببرند، بچه‏ ها را از مادران جدا کنند تا صداى گریه و ضجه زیاد شود.

– مانع بیرون رفتن کفار همراه خود شوند.

– امام جماعت و مردم، در کمال خشوع و وقار و درخواست، به بیابان ‏بیرون روند.

– جاى پاکى را براى نماز، انتخاب کنند.

–وقتى نماز به پایان رسید، پیش‌نماز به منبر رود، و عباى خود را واژگونه یا پشت و رو بر دوش افکند، با صداى بلند، صد بار تکبیر گوید و سپس رو به مردم سمت راست کرده، صد بار بلند، سبحان الله بگوید، سپس به‏ مردم طرف چپ روى کرده و صد بار با صداى بلند، لااله‌الاالله بگوید. مانعى ندارد که مردم هم با صداى بلند، این شعارها را بدنبال پیش‌نماز، تکرار کنند، چرا که رحمت و مغفرت را بهتر جلب مى ‏کند.

 

آنگاه، امام جماعت و مردم، دست ‏به دعا بردارند و بسیار التماس و دعا کنند و بنالند و بخواهند و امام جماعت خطبه بخواند و از خداوند، طلب باران کند. بهتر است از خطبه ‏هایى که از معصومین(علیهم لاسلام) نقل شده‏ استفاده شود. مانند آنچه از حضرت امیر(علیه السلام) و امام سجاد (علیه السلام) نقل‏ شده است.

 

سابقه نماز باران

آن‌گونه که از روایات تاریخى بر مى‏ آید، نماز باران در زمان انبیا گذشته هم بوده است.

دعاها و حدیث‏ هایى هم که درباره‌ی شیوه‌ی رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله) در خواندن ‏نماز باران نقل شده، با خطبه‏ هاى مربوط به این نماز که از امیرالمؤمنین ‏نقل شده، و نیز دعاى امام سجاد (علیه اللسام) گویاى این است که به این سنت، عمل مى‏ شده است.

 

در تاریخ داریم که، برخى از علماى بزرگ هم به برگزارى این نماز اقدام کرده و از خدا، باران گرفته ‏اند. البته این نماز، از آن‌جهت ‏حساسیت دارد که اگر خداوند، دعاها را مستجاب نکند و باران نفرستد، مایه شرمندگى‏ نمازگزاران مى‏ شود که خدا به آنان توجه ننموده است. از این جهت، اقدام به ‏این نماز، جرات و ایثارى در حد مایه گذاشتن از آبرو مى‏ طلبد.

 

یکى از معروف‏ترین نمازهاى باران در تاریخ معاصر ما، نماز آیه ‏الله العظمى سیدمحمدتقى خوانسارى (رحمه الله علیه) است. نوشته‏ اند که در سال ۱۳۶۳ قمرى (حدود ۷۰ سال پیش) همان سالى که متفقین، ایران را اشغال کرده بودند، در قم باران نبارید و باغ‌ها و مزارع ‏خشکید و خطر قحطى و خشک‌سالى مردم قم را تهدید مى‏ کرد. آن مرجع ‏بزرگوار، دو روز متوالى براى نماز باران به بیابان‌هاى اطراف قم رفت، این ‏حرکت، گرچه مورد استهزاء غیر معتقدان به امور معنوى و غیبى بود، ولى ‏در روز دوم، چنان باران آمد که سیل‌ها روان شد و جویبارها به راه افتاد و این از آثار انفاس قدسى آن مرد الهى بود.

 

اقامه نماز باران در ۳ اسفندماه

محمدحسن زنگویی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار داشت: نماز طلب باران همزمان با دوشنبه (۳ اسفند) در مصلی المهدی (عج) بیرجند به امامت حجت الاسلام اسدی اقامه می شود.

 

وی با اشاره به اینکه تمامی تمهیدات لازم برای اقامه یک نماز باشکوه فراهم شده است، گفت: رایزنی های لازم برای انتقال نمازگزاران به مصلی المهدی (عج) با اتوبوسرانی انجام شده است.

 

زنگویی از مردم خواست با گرفتن سه روز روزه و با حضور قلب در این نماز حضور یابند.

 

 

 

 

 

 

 


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت