موزه علوم و فناوری تهران

موزه علوم و فناوری تهران ویژه دانش آموزانی است که به علوم مختلف علاقمندند و موضوع پژوهشی آنان در مورد علومی چون نانو، رباتیک، نجوم و فیزیک می باشد. دانش پژوهان عزیز اگر موضوع پژوهش شما در زمینه علوم ذکر شده می باشد حتماً از موزه علوم و فناوری تهران دیدن..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه علوم و فناوری تهران

محلی مناسب برای بازدید دانش پژوهان

موزه علوم و فناوری تهران ویژه دانش آموزانی است که به علوم مختلف علاقمندند و موضوع پژوهشی آنان در مورد علومی چون نانو، رباتیک، نجوم و فیزیک می باشد. دانش پژوهان عزیز! اگر موضوع پژوهش شما در زمینه های ذکر شده می باشد، حتماً از موزه علوم و فناوری تهران دیدن نمایید و اطلاعات مفیدی در زمینه علوم مختلف به دست آورید.

علم بخشی از فرهنگ یک جامعه را تشکیل می دهد. علوم مختلف جهان امروز به سرعت در حال پیشرفت است، به عنوان مثال: علومی چون نانو تکنولوژی، مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی و علوم فضایی زندگی بشر را تحت تأثیر یا حتی تغییر قرار داده است.

ایجاد جامعه‌ای با آگاهی علمی که قادر به فهم علم و تکنولوژی باشد نیازی اساسی و ضروری به شمار می آید. بنابراین هر جامعه ای نیاز به تکمیل ساختار نظام آموزشی رسمی خود دارد، تا از رهگذر آن، آموزش و فراگیری به صورت جذاب و تجربی درآید.

در حقیقت مراکز علوم، رسانه هایی ضروری و قدرتمند برای ترویج علم و ایجاد روحیه علمی در سر تا سر دنیا به حساب می آیند، تا بتواند در گسترش علم، در هر جامعه تأثیر عمیقی داشته باشند.

 

ایده نخستین تأسیس موزه علوم و فناوری ایران به سال 1356 بازمی گردد. پیرو پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تأسیس موزه علوم و فناوری کلیات آن درسال 1381 به تصویب هیأت محترم وزیران رسید. به تبع آن و با تلاش هایی که به عمل آمد، زمینه سازی و ایجاد موزه های تخصصی و پژوهشی از جمله موزه علوم و فناوری از اهداف و وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گنجانده شد و دولت مکلف به اجرای آنها گردید.

موزه علوم و فناوری تهران در تكمیل بخش های مرتبط با توسعه نظام علم و فناوری كشور ایجاد شده است. این موزه با نمایش پایه های دانش و تحول فناوری، مأموریت دارد نسبت به افزایش دانش در سطح عموم، پرورش تفكر علمی در جوانان و نوجوانان و هم چنین ارتقای سطح زندگی افراد جامعه قدم بردارد.

 

موزه علوم و فناوری تهران با اهداف زیر کار خود را آغاز نمود:

گسترش علاقه و دانش عموم نسبت به علوم و فناوری و ارتباط آن ها با زندگی روزمره از طریق نمایش و عرضه مناسب اطلاعات درباره دستاوردهای علمی و فناوری بشر.

 

 ایجاد فضایی فعال و آگاهی بخش، برای تمام گروه های سنی، به منظور آشنایی هر چه بیشتر با میراث علمی، فرهنگی و فناوری و خدمات علمی و فنی دانشمندان و فرهیختگان ایرانی به جامعه بشری در طول تاریخ.

 

تقویت و حفظ میراث علمی و فرهنگی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور.

 

ایجاد زمینه ها و فضاهای مناسب برای درک بهتر علم، فناوری، سیر تحول علوم و تلاش های فزاینده انسان برای شناخت جهان هستی و تأمین شرایط زندگی بهتر.

 

ایجاد امکان برای آشنا کردن مردم به ویژه دانشجویان و دانش آموزان با تلاش هایی که در زمینه های گوناگون علمی و صنعتی در بخش های کشاورزی و تأمین مواد غذایی، بهداشت، صنایع مدرن، ترابری، نیرو، منابع زیرزمینی و... در کشور در جریان است.

 

برانگیختن علاقه جوانان به فعالیت در زمینه های علمی و صنعتی و آگاه کردن آنها جهت کسب موقعیت های لازم برای ورود به عرصه این گونه فعالیت ها.

 

آشنا كردن عموم به اهمیت اصول علمی و فناوری در توسعه پایدار انسان.

از فعالیت های موزه علوم و فناوری می توان به برگزاری دوره های آموزشی مختلف شامل ساخت ربات، نجوم، علم نانو و ... اشاره کرد هم چنین برگزاری جنگ‌های متنوع و جذاب علمی توسط کارشناسان مجرب از دیگر فعالیت های این مرکز می باشد. جذابیت، تعاملى بودن و مشاركتى بودن از جمله ویژگی‌های این جنگ‌ها می‌باشد.

از دیگر فعالیت های این مرکز می توان به برگزاری نشست های علمی، انتشار خبرنامه، ثبت پژوهش و برگزاری همایش های بین المللی اشاره کرد. هم چنین این مجموعه با برگزاری نمایشگاه های سیار در تهران و سایر استان ها به ترویج و انتشار علوم مختلف به ویژه در بین دانش آموزان و دانشجویان می پردازد.

علاوه بر این موزه علوم و فناوری به منظور افزایش سطح کیفی دانش و آموزش به کارکنان خود و همین چنین آموزش عمومی، آموزش های موردی و موضوعی را با همکاری بخش های مختلف آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان از سال 1391 آغاز کرده و اقدام به برگزاری برنامه های تخصصی آموزشی از طریق کارگاه های آموزشی در دوره های متعددی نموده است. این دوره ها شامل آموزش های عمومی و تخصصی می باشد.

موزه علوم و فناوری تهران شامل دو گالری اصلی است:

گالری علم

سالن مرکز علم (Science center) سعی در معرفی شاخه های مختلف علوم پایه دارد و مفاهیم بنیادی را در قالب دستگاه های تعاملی و آزمایش های جذاب نمایش می‌دهد، از جمله اُپتیک و لیزر، مکانیک، الکتریسیته و الکترومغناتیس که در قالب فیلم های آموزشی سعی در بیان شگفتی های علم و معرفی دانشمندان برجسته ای دارد  و از پنجره‌ی دیگری دنیا را دیده و حقایق زیبایی را یافته اند از جمله ارشمیدس، نیوتن، انیشتین و... تا از این گذر ذهن هر انسانی را به فکر وا دارد.

 

گالری فناوری های بومی

کشور ما ایران از دیر باز منشأ بسیار غنی در تولید فناوری های بومی بوده و هر یک از این فناوری ها به عنوان پایه و اساسی در تکنولوژی مدرن کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. دانش بومی بخشی از سرمایه ملی هر ملتی ست که باورها، ارزش ها، روش ها، ابزارها و آگاهی های محلی آنان را در بر می گیرد.

امروزه می بینیم که با الهام گرفتن از دانش بومی جوامع کهن، روش ها و فناوری های مناسبی برای پیشرفت و توسعه ابداع شده است. رشد و توسعه دانش در هر کشور مرهون تلاش و اندیشه ورزی دانشمندان یک ملت درگذر زمان به گستردگی تاریخ آن ملت است و از این رو حفظ و نمایش دستاوردهای علمی دانشمندان و تأثیر آنها بر روند پیشرفت های علمی، امری واجب است.

 

سالن فناوری های بومی، به معرفی شاخه های مختلف علوم پایه می پردازد و دستاورد های دانشمندان ایران و اسلام را در قالب آثار تعاملی و نیز فیلم های آموزشی به نمایش می گذارد. از جمله سازه های آسباد، بادگیر و یخچال، ابزار نجومی رصدخانه مراغه از دانشمند بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی، ماشین های ساده کتاب معیار العقول و ... که همگی بیانگر سیر تحول و تکامل دانش ایران زمین از گذشته تا به امروز است.

 

ساختمان مرکزی موزه علوم و فناوری واقع در  تهران - خیابان انقلاب - خیابان نجات الهی (ویلا) - کوچه سلمان پاک – پلاک 6، موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران می باشد و گالری این مجوعه در تهران - خیابان امام خمینی - خیابان سی تیر - بالاتر از موزه ایران باستان - ساختمان سابق کتابخانه ملی ایران قرار دارد.

 

علاقمندان، دانش آموزان و دانش پژوهان می توانند همه روزه به جز ایام تعطیل از این موزه بازدید نمایند و جهت کسب اطلاع بیشتر و یا هماهنگی جهت بازدید با شماره زیر تماس حاصل نمایند:

تلفن های تماس:  02188914883و  02166725384

 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت