قرآن بر هفت حرف نازل شده به چه معناست؟!
قرآن بر هفت حرف نازل شده به چه معناست؟!
یکی از مباحث مربوط به علوم قرآنی موضوع نزول قرآن بر هفت حرف است. این بحث از زمان صحابه در بین جامعه مسلمانان وجود داشته و بعد از آن هم توسط تابعین پیگیری شده است بهطوری که استمرار این بحث تا زمان امام صادق(علیه السلام) و مدتی بعد از آن یعنی تا اواخر قرن دوم، بوده است.
این موضوع از آن جهت که مربوط به قرائتهای چندگانه قرآن میشود مورد توجه مسلمانان قرار گرفت؛ زیرا اختلاف قرائت از همان زمان صحابه[1] در بین آنان بود و التزام به یک قرائت واحد، برایشان دشوار جلوه میکرد، لذا به نوعی طرفدار نظریه صحت قرائتهای گوناگون بودند.
اما منشأ این قول؛ که قرآن بر هفت حرف نازل شده است کجاست و اصولاً نزول قرآن بر هفت حرف به چه معنا است، خود داستانی طولانی دارد.
بخاری در صحیحش روایت کرده است: «این قرآن بر هفت حرف نازل شده است».[2] روایات دیگری در اینباره در کتابهای اهل سنت از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) وارد شده است. طبرى روایتى میآورد كه؛ جبرئیل به پیامبر گفت: قرآن را بر یک حرف بخوان. و میكائیل گفت: قرآن را بر دو حرف بخوان، و سپس افزود: بر سه حرف بخوان، و ... تا گفت: بر هفت حرف بخوان. پس از آن گفت: اینها همه شافى و كافى هستند، مادامى كه آیه عذاب به رحمت، یا به عكس، تبدیل نگردد.[3]
از عبد الله بن مسعود نیز نقل شده است: «قرآن بر هفت حرف نازل شده است كه هر حرفى از آن، ظاهر و باطنى دارد».[4]
شاید بتوان مهمترین وجوهی که برای روایات نزول قرآن بر «هفت حرف» شده است را در چند مورد ذیل دستهبندی کرد:[5]
الف. «حرف»؛ یعنى «وجه» و مراد از هفت حرف همان لغات و لهجههاى گوناگون عرب (قریش، هزیل، ثقیف، هوازن، كنانه، تمیم و یمن) است. بدین معنا كه با توجه به لهجههاى گوناگون عرب جهت تسهیل، خداوند ایشان را ملزم نداشته است به لهجه قریش كه پیامبر از آن قبیله بود قرآن را قرائت و ادا كنند.
ب. ممكن است مراد، معانى پنهانى و بطون قرآن باشد كه در روایات فراوان فریقین مطرح و مورد پذیرش قرار گرفته است. طبق این معنا كلمه هفت، ناظر بر عدد معیّنى نمیباشد، بلكه به كثرت اشاره دارد.
ج. ممكن است مقصود، انواع معانى و مطالب قرآن باشد، چنانكه گفته شده قرآن امر و نهى، حلال و حرام، محكم و متشابه و مَثَل دارد.
د. ممکن است منظور از هفت حرف، هفت قرائت باشد که در بین مسلمانان شایع گشت.[6]
نزول قرآن بر هفت حرف از دیدگاه امامیه
از ابتدا نظریه نزول قرآن بر هفت حرف در کلام اهل بیت(علیه السلام) مورد قبول واقع نشد؛ زیرا آنچه از نزول قرآن بر هفت حرف به ذهن میآید آن است که قرآن بر هفت وجه یا هفت قرائت نازل شده باشد که چنین نظریهای صحیح نیست.
در زمان امام صادق (علیه السلام) که بحث قرائتهای مختلف[7] قرآن کریم و قاریان مشهور و روایتهای مختلف از قرآن مانند روایت حفص از عاصم، مورد توجه بود. حدیث نزول قرآن بر هفت وجه که مردم از آن تفسیر به هفت قرائت و آن هم قرائتهای مشهور زمان خودشان را داشتند! بر سر زبانها میچرخید، فضیل بن یسار میگوید: خدمت امام صادق(علیه السلام) رسیدم و گفتم: مردم میگویند قرآن بر هفت حرف نازل شده است، امام(علیه السلام) فرمود: «این دشمنان خدا، دروغ میگویند، قرآن از نزد خداوند واحد و بر یک حرف نازل شده است».[8]
لذا در روایتی دیگر که نظر به همین اختلاف قرائت است و به خوبی نشان میدهد که مردم، هفت وجه را به هفت قرائت تفسیر کردهاند، امام باقر(علیه السلام) میفرماید: «قرآن واحد است و از نزد خداوند واحد نازل شده است، و اختلاف [که در برخی از کلمات بنا بر برخی از قرائات هست] از جهت راویان[9] ایجاد شده است».[10]
اما شیخ صدوق روایتی را نقل کرده است که شبیه آن را پیشتر از کتاب طبری نقل کردیم. در این روایت از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نقل شده است که فرمود: «جبرئیل بر من نازل شد و گفت: خداوند میفرماید قرآن را بر یک حرف بخوان، سپس گفتم: خدایا! بر امت من وسعت ده. اما دوباره جبرئیل گفت: خداوند میفرماید قرآن را بر یک حرف بخوان، سپس گفتم: خدایا! بر امت من وسعت ده. اما باز جبرئیل گفت: خداوند میفرماید قرآن را بر یک حرف بخوان، سپس گفتم: خدایا! بر امت من وسعت ده، آنگاه جبرئیل گفت: خداوند به تو فرمان داده که (میتوانی) قرآن را بر هفت حرف قرائت کنی!».[11]
این حدیث در هیچ یک از کتابهای حدیثی حتی در دیگر کتابهای حدیثی شیخ صدوق نیامده است، علاوه بر اینکه در سند آن شخصی به نام احمد بن هلال عبرتائی است که درباره او گفتهاند: غلوّ کننده و متهم در دینش است[12] که نشان از نهایت ضعف دارد و چه بسا این روایت را از روایات اهل سنت بوده است که وارد میراث حدیثی شیعه کرده است.
اما اگر هفت وجه به معنای آن است که هفت باطن[13] دارد، این تفسیر میتواند مورد قبول باشد.
وقتی حماد بن عثمان از اصحاب جلیل القدر ائمه(علیه السلام) از امام صادق(علیه السلام) درباره علت اختلافی که در برخی از احادیث منقوله از ایشان و دیگر امامان وجود دارد، پرسید، امام فرمود: «قرآن بر هفت حرف نازل شده است، پس امام هم [که بر مبنای قرآن، سخن میگوید] میتواند حداقل بر هفت وجه سخن گوید».[14]
این کلام امام صادق(علیه السلام) بدان معنا است که در بیان احکام چه بسا بهخاطر برخی از مصالح، امام معصوم(علیه السلام) میتواند حکمی یا سخنی؛ مطابق ظاهر یا بر طبق بطن (لایههای زیرین معنایی آیات) آیات بگوید.
بنابراین،اگر در کلام بزرگانی مانند شیخ طوسی چنین آمده است که: «آنچه معروف بین أصحاب ما (مذهب امامیه) درباره نزول قرآن وجود دارد، نزول آن بر یک حرف است اگر چه جواز قرائت به آنچه متداول بین قرّاء است را نیز قبول کردهاند»،[15] مربوط به نزول قرآن بر هفت وجه به معنای هفت قرائت و هفت لغت است که مورد قبول نیست.
نکته مهم دیگری که شیخ طوسی بدان اشاره کرده است آن است که؛ اگر چه نزول قرآن بر هفت حرف به معنای هفت قرائت؛ مورد قبول شیعه نیست، ولی قرائتهای متداول بین قاریان را که مردم بر اساس آن؛ قرآن را قرائت میکنند، مورد قبول است.
نتیجه اینکه؛ اگر نزول قرآن بر هفت حرف، به معنای نزول آن بر هفت لغت از لغات قبائل عرب یا هفت نوع قرائت باشد، مورد قبول نیست اگر چه برخی از اهل سنت بر آن بسیار اصرار کرده و برایش فلسفههایی ذکر کردهاند،[16] اما اگر منظور از آن وجود لایههای مخفی معنایی برای آیات قرآن است یا آنکه مراد از آن؛ وجود حلال و حرام و امر و نهی و محکم و متشابه و مَثَل در قرآن باشد، مورد قبول و تأیید است.[17]
پی نوشت ها:
[1]. بخاری، محمد بن اسماعیل، الجامع الصحیح المختصر(صحیح بخاری)، تحقیق: دیب البغا، مصطفی، ج 4، ص 1909، ح 4706، دار ابن کثیر، بیروت، 1407ق.
[2]. الجامع الصحیح المختصر(صحیح بخاری)، ج 4، ص 1909، ح 4706.
[3]. طبری، محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 18، دار المعرفة، بیروت، 1412ق.
[4]. أبو منصور ماتریدی، تفسیر الماتریدی (تأویلات أهل السنة)، ج 1، ص 220، دار الكتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1426ق؛ أبو جعفر طبری، محمد بن جریر، جامع البیان عن تأویل آی القرآن، تحقیق: تركی، عبد الله بن عبد المحسن، ج 1، ص 22، دار هجر للطباعة و النشر و التوزیع و الإعلان، بیجا، چاپ اول، 1422ق.
[5]. سعیدی روشن، محمد باقر، علوم قرآن، ص 191، مۆسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، قم، 1379ش.
[6]. موضوع قرائتهای هفتگانه و حجت یا عدم حجیت آن موضوعی جداگانه و قابل بررسی است.
[7]. قرائتهای مختلف به معنای روشهای مختلف در قرائت قرآن آن هم در برخی از کلمات قرآن است و با آنچه امروزه به معنای قرائتهای متعدد از قرآن به معنای تفسیر و تحلیلهای مختلف از قرآن است که عموماً جنبه کلامی دارد، متفاوت است.
[8]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 630، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[9]. قاریان مشهور و کسانی که سبک قرائت داشتند، سند قرائت خود را به یکی از اصحاب و بزرگان رسانده و به قول معروف از آنان روایت میکردند، مانند قرائت حفص از عاصم که به امیر المۆمنین(علیه السلام) میرسد.
[10]. الکافی، ج 2، ص 630.
[11]. شیخ صدوق، الخصال، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 358، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1362ش.
[12]. شیخ طوسی، الفهرست، محقق و مصحح: آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 83، المکتبه المرتضویه، نجف، چاپ اول، بیتا.
[13]. چه بسا هفت در اینجا به معنای کثرت باشد.
[14]. خصال، ج 2، ص 358.
[15]. همان، ج 2، ص 576.
[16]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، با مقدمه: شیخ آقابزرگ تهرانی، تحقیق: قصیرعاملی، احمد، ج 1، ص 7، دار احیاء التراث العربی، بیروت، بیتا.
[17]. نرجمه مناهل العرفان فی علوم القرآن، ص 163 تا ص 374.
بخش قرآن تبیان
منبع: اسلام کوئست
مطالب مرتبط:
کاش اینگونه قرآن را می شناختیم