خمش (انحراف جریان) آب در حضور الکتریسیته

الکتریسیته در اطراف ما بسیار تأثیرگذار است. گاهی تأثیرات آن بسیار واضح و مشخص است و حضور آن را برای ما مهم جلوه می دهد و گاهی در رویدادهای کوچک مؤثر است و خیلی از ما به آن توجهی نمی کنیم و به سادگی از آن چشم پوشی می-کنیم. در اینجا آزمایشی را بر مبنای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خمش (انحراف جریان) آب در حضور الکتریسیته

الکتریسیته در اطراف ما بسیار تأثیرگذار است. گاهی تأثیرات آن بسیار واضح و مشخص است و حضور آن را برای ما مهم جلوه می‌دهد و گاهی در رویدادهای کوچک مۆثر است و خیلی از ما به آن توجهی نمی‌کنیم و به سادگی از آن چشم پوشی می‌کنیم. در اینجا آزمایشی را بر مبنای تأثیر الکتریسیته و بارهای الکتریکی بر جریان آب ارائه می‌دهیم تا یکی از تأثیرات الکتریسته در محیط اطراف خود آشنا شوید.

شکل 1: خمش آب در حضور بارهای الکتریکی

 

مواد لازم: 

  •  یک عدد بادکنک یا یک عدد شانه پلاستیکی،
  • یک تکه پارچه پشمی و شیر آب.

 

ابتدا بادکنکی را بردارید و به اندازه کافی باد کنید. حال با یک پارچه پشمی یا لباس پشمی تماس دهید و خوب به هم مالش دهید. به طوریکه کاملاً دارای بار الکتریکی شود. تماس پلاستیک با پارچه پشمی منجر به تبادل بارهای الکتریکی میان آن دو شده و نهایتاً باردار شدن آن می‌شود.

با توجه به اینکه بادکنک از جنس پلاستیک است، الکترون‌های پارچه پشمی به بادکنک منتقل شده و بنابراین بادکنک دارای بار منفی و پارچه پشمی دارای بار مثبت می‌شود. اگر پارچه پشمی در دسترس نبود، می‌توانید به وسیله تماس بادکنک با موهای خود بار الکتریکی منفی در بادکنک ایجاد کنید.

شکل 2: تصویر چگونگی تماس بادکنک با پارچه پشمی.

 

حال شیر آب را باز کنید و به فاصله خیلی کمی از آب بادکنک را نگهدارید. دقت کنید بادکنک در تماس با جریان آب نباشد. بارهای الکتریکی بر مسیر آب تأثیر گذاشته و منجر می‌شود جریان آب از حالت قطره قطره خارج شود. آب به صورت پیوسته و همراه با یک انحراف مسیر  جریان پیدا می‌کند.  

 

شکل 3: تصویر تأثیر بادکنک باردار بر جریان آب

 

چگونگی تأثیر بادکنک باردار بر جریان آب

به دلیل اینکه بادکنک بار منفی دارد، مطابق با قانون کولن بارهای منفی (همنام) را دفع و بارهای مثبت (ناهمنام) را جذب می‌کند. هنگامی که بادکنک را نزدیک شیر آب می‌کنید، بارهای منفی آن نیروی جاذبه‌ای به مولکول‌های آب وارد کرده و آن را به سمت خود جذب می‌کنند.

 

شما می‌توانید این آزمایش را یکبار دیگر و با استفاده از یک شانه پلاستیکی به جای بادکنک امتحان کنید. این بار شانه پلاستیکی را خوب با موهایتان تماس دهید تا الکترون‌ها از مویتان به شانه پلاستیکی منتقل شده و شانه دارای بار الکتریکی منفی شود. حالا شیر آب را باز کنید و شانه را نزدیک آن کنید. آب در مجاورت شانه پلاستیکی باردار نیز رفتاری مشابه قبل دارد و خمش و انحرافی در جریان آب مشاهده می‌شود.

شکل 4: تصویر خمش آب در مجاورت شانه پلاستیکی باردار.

 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا قیصری

تنظیم: نسرین صادقی

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت