این یک خانواده واقعی است

بسیاری از عروس و دامادها نمی‌دانند چه طور باید حد و مرز خانواده جدید خود را بسازند. چطور مانع از دخالت اطرافیان در زندگی‌شان شوند و همین نابلدی باعث می‌شود که رابطه با همسرشان تحت تأثیر آن قرار گرفته و حتی اختلاف و دعوا ایجاد شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اين يک خانواده واقعي است


اين مشکل را شايد خيلي از عروس و دامادها داشته باشند، به خصوص در ابتداي ازدواج. بسياري از عروس و دامادها نمي‌دانند چه طور بايد حد و مرز خانواده جديد خود را بسازند. چطور مانع از دخالت اطرافيان در زندگي‌شان شوند و همين نابلدي باعث مي‌شود گاهي آنچنان تحت تأثير حرف‌ها و صحبت‌هاي ديگران قرار بگيرند که رابطه با همسرشان تحت تأثير آن قرار گرفته و حتي اختلاف و دعوا ايجاد شود. گاهي نيز حرف‌هاي اقوام و خانواده‌ها باعث مي‌شود تا همسران جوان با خود اين افراد مشکل پيدا کرده و دلخوري‌هايي ايجاد شود. در اين شرايط چه کار بايد كرد تا صحبت‌هاي اطرافيان باعث ناراحتي و اختلاف نشود و بتوانيم در عين حال حد و مرزي براي زندگي خود تعريف کنيم؟

يک سوزن به خودمان

اولين نکته را در نظر داشته باشيد که از قديم گفته‌اند حرمت امام‌زاده را متولي آن نگه مي‌دارد. پس لازم است پيش از ديگران، خودتان در مورد زندگي مشترک و همسرتان خوب صحبت کرده و بدگويي نکنيد. زماني که شما بدگويي مي‌کنيد باعث مي‌شويد تا اطرافيان به خود اجازه دهند در مورد مسائلي از زندگي مشترک شما صحبت کنند که دوست نداريد. درست است که شايد برخي اوقات خيلي عصباني باشيد و دوست داشته باشيد درد دل کنيد اما اگر اين کار را در جمع انجام مي‌دهيد داريد غيرمستقيم به ديگران اعلام مي‌کنيد که شما مرزهاي دقيقي براي زندگي خود تعريف نکرده‌ايد.

 

تقصير از من است؟

شايد شما جزو آن دسته افرادي باشيد با صحبت‌هاي ديگران در مورد همسرتان خيلي سريع در مورد انتخاب او به شک و ترديد مي‌افتيد. اول از همه يادتان باشد اگر خيلي زود و يا کوچک‌ترين حرفي از جانب ديگران به شک دچار مي‌شويد، احتمال دارد که اين موضوع نه به همسرتان که به ويژگي‌هاي فردي شما باز مي‌گردد. بهتر است بررسي کنيد و ببينيد آيا شما در مورد انتخاب‌هاي ديگر خود نيز به همين زودي به شک و ترديد دچار مي‌شويد يا خير. اگر اين گونه است پس بهتر است پيش متخصصي رفته و از او در مورد اين مسأله کمک بگيريد. اعتماد نداشتن به انتخاب‌هاي فردي مي‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد از جمله پايين بودن اعتماد به نفس. پس در عوض شک کردن در مورد صلاحيت همسرتان در اين مورد بررسي بيشتري انجام دهيد و نگذاريد اين شک و ترديد براي مدتي طولاني در دل شما باقي بماند.

يک گوش، گوش و گوش ديگر

فکر نکنيد هر صحبتي که ديگران داشتند شما بايد به دقت گوش کرده و حتماً در همان لحظه واکنشي به آن‌ها نشان دهيد. اگر اين نکته را در نظر داشته باشيد آن وقت راحت‌تر مي‌توانيد صحبت‌هاي ناخوشايند برخي از اطرافيان را به قول معروف از اين گوش شنيده و از گوش ديگر در کنيد! اگر اين نکته براي شما جا بيفتد آن وقت بهتر مي‌توانيد ناراحتي و دلخوري خودتان را کنترل کنيد و خيلي هم به فکر مقابله با آن‌ها نباشيد.

از قديم گفته‌اند حرمت امام‌زاده را متولي آن نگه مي‌دارد. پس لازم است پيش از ديگران، خودتان در مورد زندگي مشترک و همسرتان خوب صحبت کرده و بدگويي نکنيد. زماني که شما بدگويي مي‌کنيد باعث مي‌شويد تا اطرافيان به خود اجازه دهند در مورد مسائلي از زندگي مشترک شما صحبت کنند که دوست نداريد

هم نوايي ممنوع

گاهي اوقات نارضايتي خانواده‌ها از انتخاب همسر توسط فرزندان باعث مي‌شود تا مدت‌ها آن‌ها روي ويژگي‌هاي منفي همسر فرزندشان تمرکز کرده و البته اين موضوع را دائم به زبان‌هاي گوناگون با فرزندشان مطرح کنند. جداي از اين موضوع که اين کار در غالب اوقات استفاده از روشي غيراخلاقي است اما خود فرزندان مي‌توانند با انتخاب‌هاي خود وضعيت را بدتر يا بهتر سازند. يادتان باشد اگر قرار باشد شما با خانواده خود هم نوايي کرده و شما نيز از ايرادات همسرتان صحبت کنيد، احتمال بيشتري دارد که اين وضعيت ادامه يابد اما اگر در عوض بدون مقابله کردن به صورت آشکار اگر اجازه دهيد تا خانواده‌تان حرف‌هاي خودشان را بزنند اما شما در موقعيت‌هاي مختلف از ويژگي‌هاي خوب همسرتان تعريف کرده و سعي کنيد رابطه بين همسر و خانواده‌تان را بهبود بخشيد، احتمال بيشتري دارد تا بتوانيد ميزان اين صحبت‌ها را کاهش دهيد. اما اگر علي رغم تمام اين ترفندها بعد از گذشت چندين ماه هنوز مي‌بينيد که بدگويي و طعنه‌ها ادامه دارد شايد بهتر باشد تا برخوردي قاطع اما مؤدبانه در اين مورد داشته باشيد و از خانواده‌تان بخواهيد تا به انتخاب شما احترام بگذارند.

ميانه را بگيريد و پيش رويد

گاهي اوقات پيش مي‌آيد که خانواده‌ها در جلوي همسر فرزندشان ايراداتي را متوجه زندگي آن‌ها کرده و باعث دلخوري مي‌شوند. اين وضعيت از چند نظر پيچيده است. اگر شما چنين تجربه‌اي داشته باشيد به خوبي مي‌دانيد که به احتمال زياد بايد پاسخگوي رفتار خانواده خود در مقابل همسرتان باشيد. فراموش نکنيد که بدترين برخورد دفاع کردن تمام عيار از رفتاري است که خودتان نيز مي‌دانيد اشتباه بوده است. البته برخوردهاي اشتباه به اين يک مورد محدود نمي‌شود. يکي ديگر از اشتباهات حمله شديد به خانواده خود در پشت سر آن‌ها و از آن بدتر در زماني است که همسرتان نيز حضور دارد.

اما برخورد مناسب‌تر چه مي‌تواند باشد؟ سعي کنيد با احساسات همسرتان همراهي کنيد اما به آن‌ها دامن نزنيد و در عين حال در صورتي که موقعيت اجازه مي‌دهد با توجيه کردن، خطاي پيش آمده را کمي تخفيف بخشيد. وقتي همسرتان کمي آرام‌تر شد، شايد بهتر باشد ديگر موضوع را عوض کنيد و نگذاريد بحث طولاني شود. در فرصتي مناسب و در زماني که خودتان نيز از نظر هيجاني آرام هستيد مي‌توانيد مسئله را با خانواده‌تان مطرح کنيد و از آن‌ها بخواهيد حريم خانواده شما را حفظ کنند.

گاهي نيز ممکن است خود شما در چنين موقعيت‌هاي ناخوشايندي قرار بگيريد. يعني زماني که مي‌بينيد خانواده همسرتان در مورد شما بدگويي کرده و يا با زبان طعنه صحبت مي‌کنند. شايد احساس کنيد آن‌ها مي‌خواهند شما را پيش همسرتان تحقير کنند. در اين موقعيت‌ها اول از همه فراموش نکنيد که فوران هيجان و نمايش آن چه در مقابل خانواده همسر و چه حتي در مقابل همسرتان، احتمالاً مي‌تواند شما را آرام سازد اما بعيد است که تأثير مثبتي در رابطه شما بگذارد. پس در عوض چنين برخوردي سعي کنيد کمي خودتان را آرام کنيد و سپس موضوع را با همسرتان در خلوت بيان کنيد. از طرفي فراموش نکنيد فشار آوردن به همسر براي اصلاح رفتار والدين و يا اقوامش، توقعي نا به جاست که تنها مي‌تواند باعث شود تا اعتماد بين شما کم شده و ناراحتي و تنش در زندگي مشترک شما افزايش يابد.

 

 

بخش کلوب ازدواج تبيان


برگرفته از روزنامه اطلاعات

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت