خودکفايي و مقابله با تحريم

پايگاه اينترنتي ميدل ايست آنلاين طي تحليلي تصريح كرد ايران با اتخاذ سياست‌ خودكفايي و پيشرفت در زمينه فناوري تاثيرات منفي تحريم‌ها بر اقتصاد خود را به شدت كاهش داده است. توضيحات بيشتر را در زير مي خوانيم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودکفايي و مقابله با تحريم


پايگاه اينترنتي ميدل ايست آنلاين طي تحليلي تصريح كرد ايران با اتخاذ سياست‌ خودكفايي و پيشرفت در زمينه فناوري تاثيرات منفي تحريم‌ها بر اقتصاد خود را به شدت كاهش داده است.  توضيحات بيشتر را در زير مي خوانيم


پايگاه اينترنتي ميدل ايست آنلاين طي تحليلي به بررسي ميزان اثرگذاري تحريم ها بر اراده سياسي ايران پرداخت و نوشت: تهران با اتخاذ سياستهاي خودكفايي اقتصادي و پيشرفت در زمينه هاي مختلف فناوري و تكنولوژي عملا تاثيرات منفي تحريم ها بر اقتصاد ملي خود را به شدت كاهش داده است .

اين گزارش افزود: 23 مي 2011 وزراي خارجه اروپا با تحريم 100 شركت ايراني كه به نحوي در برنامه هسته اي ايران مشاركت داشتند موافقت كردند . پيش از اين نيز هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا در مصاحبه با نيويورك تايمز گفته بود: "فكر مي كنم اين تحريمها ايران را متعجب و شگفت زده كرده است. جامعه بين المللي آماده افزايش فشار و تحريم بر ضد ايران است . ما از منابع مختلف در سراسر جهان مي شنويم كه اين تحريمها تاثيرات زيادي بر اقتصاد ايران داشته است و اميدوارم اين تحريمها بر طرز تفكر و نگرش مقامهاي ايراني نيز تاثير گذار باشد" .

بر اساس اين گزارش به رغم اين ادعاها، ايرانيها از راهكارهاي مختلف ديپلماتيك، سياسي و تجاري تاثيرات منفي تحريمها را كاهش داده اند . در جهان سياست تحريم يك نوع ابزار سياسي است كه براي تغيير رفتار كشورهاي هدف مورد استفاده قرار مي گيرد . پس از پيروزي انقلاب ايران در سال 1979 آمريكا و به طور كلي غرب سعي كردند سياستهاي ايران را با اعمال تحريم هاي اقتصادي و تجاري تغيير دهند .

در جهان سياست تحريم يك نوع ابزار سياسي است كه براي تغيير رفتار شورهاي هدف مورد استفاده قرار مي گيرد

پس از مطرح شدن برنامه هسته اي ايران در سال 2003 غرب سعي كرد تا سياستهاي هسته اي ايران را با اعمال تحريم هاي بيشتر تغيير دهد . ولي در اين مدت دولت ايران نيز سعي كرد تا شركاي تجاري خود را افزايش دهد و به جاي داشتن روابط تجاري با غرب به سوي شرق روي آورده است و با اين روش تاثيرات منفي تحريمهاي كشورهاي غربي را كاهش دهد . ميدل ايست آنلاين افزود: تهران با اتخاذ سياستهاي خودكفايي اقتصادي و پيشرفت در زمينه هاي مختلف فناوري و تكنولوژي عملا تاثيرات منفي تحريم ها بر اقتصاد ملي خود را به شدت كاهش داده است . دولت ايران بر اين باور است كه تحريمهاي غرب نعمتي براي پيشرفت اقتصادي و فناوري اين كشور بوده است . علاوه بر اين متنوع شدن شركاي تجاري ايران و افزايش درامدهاي نفتي طي سالهاي اخير موجب شده تا آثار منفي تحريم هاي بين المللي كمتر در ايران احساس شود .

بر اساس اين گزارش در ايران در خصوص تاثيرات تحريمها سه نظريه وجود دارد. اين نظرات مهمترين ديدگاههاي سياسي جامعه ايران را نشان مي دهد : نظريه نخست بر تسليم پذيري در برابر غرب تاكيد دارد. بر اساس اين نظريه كه گروه هاي موسوم به اصلاح طلب معتقد به آن هستند ايران بايد در سياستهاي خارجي خود تجديد نظر كند. ايران بايد براي مشاركت در تصميم سازي هاي مهم بين المللي و حفظ منافع ملي در سياستهاي خارجي خود به طور كلي تجديد نظر كند . اصلاح طلبان بر اين باورند كه دولت بايد در روش تعامل خود با جامعه جهاني تغيير ايجاد كند .

به اعتقاد اين افراد تحريمها هر سال بيش از سي ميليارد دلار هزينه بر اقتصاد ايران وارد مي كند و فشار زيادي را به تجارت و بازرگاني خارجي ايران وارد كرده است و اقتصاد ايران را در جهان منزوي كرده است . تحريمهاي بانكي و استفاده تجار ايراني از بانكهاي واسطه براي باز كردن ال سي موجب افزايش هزينه هاي تجاري شده است .

دولت ايران بر اين باور است كه تحريمهاي غرب نعمتي براي پيشرفت اقتصادي و فناوري اين كشور بوده است

اما گروهي از اصول گرايان بر اين باورند كه مهمترين هدف نظام اسلامي دستيابي به ارزشها و آرمانهاي اسلامي است . آنها بر اين باورند غرب زياده خواه است و سياستهاي غرب در قبال نظام اسلامي همواره زياده خواهانه و ستيزه جويانه است . به اعتقاد اين گروه نظام اسلامي بايد در برابر فشارهاي غرب مقاومت كند چرا كه تضعيف و حذف نظام اسلامي انگيزه اصلي غرب در بهانه جويي هاي خود عليه ايران است. آنها معتقدند تحريمها موجب تقويت نظام اسلامي و خودكفايي بيشتر خواهد شد. اين گروه معتقدند اقتصاد جهاني آنقدر وسيع و گسترده است كه ايران بتواند به راحتي تحريمها را دور بزند .

گروهي ديگر از اصول گرايان هستند كه معتقدند بايد سياست ميانه اي بين اين دو داشت. آن ها معتقدند دولت بايد در سياستهاي خارجي عملگرا باشد . اين گروه بر اين باورند كه تحريمها مي تواند تاثير منفي بر اقتصاد ايران داشته و موجب تضعيف اقتصاد ايران شود . اين گروه بر افزايش تعامل اقتصادي ايران با جهان تاكيد دارند .

بخش اقتصاد تبيان


منبع: خبرگزاري فارس

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت